En bæredygtig festival

Økologi, LED-lys og affaldssortering er nogle af de bæredygtige tiltag, man kan opleve på årets Roskilde Festival. For bæredygtighed er en del af festivalens DNA.

Siden sin start i 1971 har Roskilde Festival været en almennyttig non-profit-organisation. Derfor er der ikke noget nyt i, at man fra festivalens side tænker i bæredygtighed og ansvarlighed. Det forklarer Mikkel Sander, der er leder af Roskilde Social Responsibility.

- Siden festivalens start har vi uddelt overskuddet på i alt cirka 250 mio. kr. Vi har bl.a. støttet ambulancer i Syrien, Danmarksindsamlingen, udsatte unge, ungdomsfolkemødet og organisationer der bekæmper madspild, fortæller han.

LED-lys og CO2-besparelse

Udover at uddele overskuddet gør festivalen også meget for at minimere dens miljømæssige påvirkning. Man eksperimenterer bl.a. med LED-lys for at spare på strømmen, og i år eksperimenterer man med, at boderne kan aflæse deres eget energi- og vandforbrug i et forsøg på hjælpe medarbejderne til at huske at spare.

- Vi ser også på, hvor strømmen kommer fra. Det meste tager vi fra det almindelige net, hvor en stor del er vindmøllestrøm, men cirka en tredjedel kommer fra dieselgeneratorer på pladsen. I år forsøger vi med et nyt setup med flere serieforbundne generatorer, der gerne skulle give en mindre udledning af CO2, og vi opsætter også 150 m2 solceller i et forsøg i et campingområde, siger Mikkel Sander.

Stadig samme festivaloplevelse

En ny type vandbesparende bade bliver også afprøvet i år, der er 11 affaldssorteringsstationer på festivalen, det meste af maden bliver økologisk, og overskudsmad bliver doneret til sociale projekter.

- Arbejdet er med til at skabe det bæredygtige image af festivalen, som vi ønsker. Og det betyder også noget for gæsterne. Vi ved, at kun 11 procent af dem siger, at bæredygtighed ikke betyder noget for dem, når de vælger at tage på Roskilde Festival, siger Mikkel Sander.

- Vi må ikke gå på kompromis med festivaloplevelsen. Men inden for de rammer gør vi alt, hvad vi kan, understreger han.

 

Bæredygtighed på Roskilde Festival

  • Bodernes økologiregnskab viser, at 54 procent af alle råvarer i boderne var økologiske sidste år. I år er målet 75 procent.
  • Sidste år donerede festivalen 35 ton madvarer til sociale projekter – bl.a. til flygtninge og væresteder – fremfor at kassere maden.
  • 11 steder på festivalen bliver affald sorteret af festivalgæsterne selv.
  • Alle former for dåser, flasker og kaffekrus og meget andet udløser pant i festivalens egne pantboder for at reducere ressourcespildet.
  • LED-pærerne vinder indpas på festivalen. Og der, hvor der ikke er LED, er der energisparepærer.
  • Serieforbundne dieselgeneratorer giver lavere CO2-udledning.
  • Tryksager trykkes bæredygtigt som KLS PurePrint.