Gode råd til at komme i gang med FN’s verdensmål

FN’s verdensmål får meget opmærksomhed i disse dage. Med 17 mål og 169 delmål kan det dog virke som en uoverskuelig opgave for virksomheder at bruge målene i CSR-strategien. Men det kan lykkes. Det kræver bare, at man går systematisk til værks og tager et skridt ad gangen.

FN’s 17 verdensmål blev vedtaget i 2015, og dermed forpligtede alle 193 medlemslande sig til at arbejde mod en mere bæredygtig udvikling for både mennesker og natur frem mod 2030. Verdensmålene omfatter alt fra afskaffelse af fattigdom og sult, over en øget klimaindsats, til en mere bæredygtig økonomisk vækst. De er skabt som svar på verdens store udfordringer, og skal derfor nås i fællesskab – på tværs af lande og med indsats fra både virksomheder, organisationer og borgere.

Flere og flere virksomheder er da også begyndt at bruge målene som inspiration til deres CSR-strategi, og det bærer frugt. At arbejde med verdensmålene er nemlig ikke kun godt for mennesker og natur, det kan også være en økonomisk gevinst for virksomheden. Hos KLS PurePrint har vi f.eks. stor fokus på målene Sundhed og trivsel, Ansvarligt forbrug og Beskyt planeten.

Siden vi for alvor begyndte at arbejde med bæredygtighed i 2007, er vi nået rigtig langt, men den grønne omstilling er noget, der ikke er sket fra den ene dag til den anden. Vi tog et skridt ad gangen. Til at starte med havde vi f.eks. stor fokus på CO2-reduktion. Med en stor indsats lykkedes det at reducere gevaldigt i vandforbruget og omstille til bæredygtige varme- og energikilder ved at udnytte varme fra egen produktion og ved at etablere egen vindmølle. Desuden blev KLS PurePrint den første danske virksomhed med elektrisk lastbil og firma elbiler.

Da dette var nået, fik vi øjnene op for de miljø- og sundhedsmæssige problemer med trykfarve, og samtidig begyndte vi at undersøge mulighederne for at benytte bionedbrydeligt papir. I samarbejde med vores underleverandører gik vi i gang med at udvikle bæredygtige trykfarver, papir, karton, lak og lim uden skadelige kemikalier og tungmetaller, og uden at gå på kompromis med kvaliteten og med prisen. Dette førte til udviklingen af den 100% bionedbrydelige produktlinje PurePrint, der er Cradle to Cradle certificeret.

Hos KLS PurePrint er vi ikke i tvivl om, at den grønne profil og arbejdet med verdensmålene har været helt essentiel for os i en tid, hvor mange trykkerier er nødt til at dreje nøglen om. Her er et par tips til, hvordan man kan komme godt i gang, fundet hos TriplePundit:

Forstå jeres virksomhed
Der kan være mange grunde til, at I gerne vil arbejde med verdensmålene. Første skridt er at få klarlagt, hvad jeres formål er. Det har nemlig stor betydning for, hvordan I skal gribe arbejdet an. Ønsker I blot sætte jeres eksisterende tiltag op imod verdensmålene? Vil I bruge verdensmålene aktivt til at tilpasse jeres CSR-strategi – eller måske endda udvikle en helt ny strategi?

Vælg fokus – og udvid det med tiden
Når formålet er klarlagt, kan I begynde at udvælge et par af de verdensmål, der passer bedst til jeres virksomheds styrker og vision – og så fokusere på dem. Sæt ikke ambitionerne for højt ved at kaste jer over alle 17 verdensmål på én gang. Fokusér hellere på at nå langt med enkelte mål, og byg på lige så stille, når I gør fremskridt.

Hvis I vil gøre det nemt for jer, kan I udnytte, at der allerede findes en lang række såkaldte ”action networks” – fællesskaber eller partnerskaber med fokus på et eller flere af verdensmålene, som jeres virksomhed måske kan blive en del af. På FN’s hjemmeside kan findes der en oversigt over dem alle.

Opstil klare mål og fortæl verden om jeres fremskridt
Når I har valgt, hvilke verdensmål I vil fokusere på, skal I opsætte nogle klart definerede og målbare mål. Det behøver ikke være nogle af FN’s konkrete delmål, de skal blot være relevante for jeres virksomhed og i sidste ende selvfølgelig bidrage til at opnå verdensmålene. Dermed sikrer I, at I hele tiden kan følge med I, hvor langt I er nået.

Mål så jeres fremskridt, og del dem med kunder, leverandører og andre interessenter. Når I deler ud af erfaringer, kan I inspirere andre og måske åbne op for nye, spændende samarbejdsmuligheder.

Få mere inspiration på Triplepundit.com.