Sustainia har mere end 3.500 bæredygtige løsninger

Efter COP15-fiaskoen var der behov for at skabe begejstring i klimadebatten. Den opgave satte ugebrevet Mandag Morgen sig for at løse med tænketanken Sustainia. Det har bl.a. betydet en database med mere end 3.500 bæredygtige løsninger. Det fortæller Laura Storm, der er CEO i Sustainia.

Hvad var hensigten fra Mandag Morgens side med Sustainia?

“Sustainia blev født efter COP15 i København. Mandag Morgen lavede sin egen analyse af, hvad der gik galt, og fandt, at en stor del af problemet var sproget. I mange år kørte en intensiv skræmmekampagne i kombination med en hidsig forbudsdagsorden – ingen af delene skaber lyst til forandring eller inspiration. Folk blev skræmte og overvældede af udfordringens kompleksitet, og den naturlige reaktion var at lukke øjnene. Sustainia blev skabt på grundlag af den diagnose og ønsker at skabe begejstring for bæredygtig omstilling. Missionen er at tydeliggøre, at en bæredygtig verden ikke blot er en drøm, men at der allerede findes tusindvis af bæredygtige løsninger. Dem finder vi hvert år, og vi udvælger 100 af dem til vores udgivelse, Sustainia100. Vi er netop i gang med femte udgave og har nu en database med over 3.500 bæredygtige løsninger.”
(Alle publikationer kan læses på Sustainias hjemmeside – www.sustainia.me – hvor man også kan blive klogere på bæredygtige løsninger inden for forskellige sektorer, bl.a. it, bygninger og transport.)

Hvad gør Sustainia til daglig?

“Vi er en grøn tænketank, som kommunikerer om bæredygtige trends og løsninger. Samtidig arbejder vi sammen med kunder og partnere om at identificere deres bæredygtighedspotentiale og fortælle om deres bæredygtige omstilling, så de kan inspirere andre til at gå samme vej.

Vi har f.eks. hjulpet en pensionsfond med effektivt at kommunikere om bæredygtige investeringer, et medicinalfirma med at udvikle deres vision om en sundhedsfremmende by og en emballageproducent med at formidle deres viden om bæredygtig emballage, så alle kan forstå det.”

Hvordan passer PurePrint ind i jeres bæredygtigheds-dagsorden?

“PurePrint er det naturlige valg til vores printudgivelser. Vi prædiker bæredygtige løsninger til alle, vi arbejder sammen med, og det skal vi selvfølgelig selv leve op til. Det betyder meget, at det papir, som vi skriver vores samfundsvisioner om en bæredygtig verden på, også er en del af visionen.”

Hvordan er I ellers bæredygtige?

“Vores kontor gennemgik sidste år en bæredygtigheds-makeover, hvor vi fik bæredygtige tæpper, der er lavet af genbrugsmaterialer, naturmaling på væggene, der lader væggene ånde og skaber et bedre indeklima, og vores lamper er lavet af bæredygtigt bambus.”

Har I gode råd til virksomheder, der ønsker at prioritere bæredygtighed?

“Lad jer ikke overvælde, men start et sted og udvid derfra. Et godt udgangspunkt er at kigge på det, der kommer ind i virksomheden. F.eks. papir, råvarer, elpærer, elektricitet, kontorartikler og maden i kantinen ­– kan vi erstatte det med bæredygtige alternativer? Det behøver ikke at være dyrt, og ofte kan man optimere ting, man allerede har. Gør det ikke sværere, end det er.”