Emballage

VERDENS FØRSTE 100 % BIOLOGISK NEDBRYDELIGE EMBALLAGE

Vi er stolte over at være blevet valgt til at lave emballagen til Fairdig - en visionær virksomhed startet af tre idealister med én fælles mission: De vil fremme klimavenlige forbrugsmønstre gennem gode produkter – i første omgang bæredygtige og sunde færdigretter.

”Ideologien bag Fairdig er, at planeten er en værdifuld ressource, som vi har et fælles ansvar for at passe på. I stedet for at løfte pegefingeren vil vi gøre det lettere at tage det rigtige valg ved at tilbyde et nemt, lækkert, sundt og klimavenligt alternativ – helt uden tilsætningsstoffer, 100 % økologisk og 100 % plantebaseret” siger Lise Andersen, direktør og medejer af den unge virksomhed.

Visionen om at udbrede brugen af bæredygtige produkter stopper ikke ved selve maden. Fairdig har valgt at også emballagen skal være 100 % giftfri og fri for skadelige kemikalier. KLS PurePrint leverer den fine yderemballage i PurePrint karton, som er Cradle to Cradle certificeret.

Økologiske nødder i økologisk emballage

Nøddebazaren er en online-butik med økologiske og veganske lækkerier. Man kan købe nødder og tørfrugter, der er nøje udvalgt ud fra smag, sundhed og kvalitet. Emballagen skal passe til.

“Vi er en start-up-virksomhed, og bæredygtighed og sundhed betyder meget for os. Derfor har vi af hensyn til miljøet fjernet al plastik fra vores emballage og erstattet det med bionedbrydelige alternativer i stedet. For at lykkes med det har vi i samarbejde med KLS PurePrint udviklet en bionedbrydelig og Cradle to Cradle certificeret æske til vores produkter, for vi kan se, at økologi og bæredygtighed betyder meget for vores kunder.”, siger Mads Lønnberg, stifter af Nøddebazaren.

“Når vi insisterer på at sælge økologiske og ansvarlige produkter, skal vores emballage naturligvis også være det. Det virker måske lidt sekundært, men det er med til at gøre produktet meget gennemført. Vores valg gør måske ikke den store forskel, når det kommer til den globale plastikforurening, men vi håber, at vi kan inspirere andre fødevarevirksomheder til at gøre det samme. Vi er ikke i tvivl om, at bionedbrydelig emballage er fremtidens emballage.”

Bionedbrydelig emballage skal understrege kvalitet og miljøbevidsthed

Bon Appetit Group, der leverer convenience food til bl.a. supermarkeder og luftfartsselskaber, sætter en stor ære i at bruge danske råvarer og fremstille kvalitetsprodukter. Men i virksomheden ved man godt, at det i sig selv ikke altid er nok. Den gode historie skal også formidles.

Fremover skal de lækre produkter nu også være i miljøvenlig emballage. Virksomheden har nemlig valgt, at KLS PurePrint skal levere yderemballagen i PurePrint karton, som er Cradle to Cradle certificeret og dermed 100% bionedbrydelig og helt fri for skadelige kemikalier.

– Det går helt i spænd med det, vi rigtig gerne vil signalere: At vi tænker på miljøet, og at vi tænker på råvarerne. Vi vil gerne fortælle, at produkterne ikke er glemt i det øjeblik, de forlader fabrikken. Vi vil gerne følge dem hele vejen hjem til forbrugeren, fortæller medejer og produktudvikler, Dorte Rosenkrantz-Kavsman.

 

Paradis – økologisk is og bæredygtig emballage går hånd i hånd

Paradis er en af Danmarks bedste og mest bæredygtige isproducenter. Nu styrkes deres image endnu mere gennem deres nye emballage-sleeves, som fremover vil være 100 % biologisk nedbrydelige – og helt fri for skadelige kemikalier og tungmetaller.

– Da vi blev opmærksomme på, at det nu er muligt at få karton til vores sleeves, som lever fuldt op til vores ønsker om en økologisk og bæredygtig virksomhed, var vi ikke sene til at indlede en dialog med KLS PurePrint. Vi blev ved selvsyn overbevist om, at kvaliteten var helt i top, og da prisen ikke var højere end hos øvrige leverandører, startede vi vores samarbejde op.

– Vores kunder er bevidste forbrugere, som naturligvis ønsker sig den bedste og mest friske is, men de lægger også rigtig stor vægt på, at alle øvrige dele af produktet og produktionen lever op til høje etiske værdier. Økologi og Fairtrade er meget vigtige parametre, og når nu så også emballagen kan leve op til 100 % biologisk nedbrydelighed og endda er Cradle to Cradle certificeret, så går det hele op i en højere enhed for vores kunder, udtaler Kommerciel Direktør hos Paradis, Søren Falck Hansen.

Emballagen støtter op omkring det bæredygtige produkt

Den engelske virksomhed Ruby Cup sælger menstruationskopper – et moderne og miljøvenligt alternativ til hygiejnebind og tamponer. Bæredygtighed er en uadskillelig del af virksomhedens DNA, og da de skulle nå deres eget mål om kun at bruge bæredygtig emballage, faldt valget på KLS PurePrint.

En menstruationskop er – som navnet antyder – en lille ”kop”, der er lavet af silikone. Den kan holde i op til 10 år og er dermed ikke blot økonomisk, den sparer også miljøet for tonsvis af engangs menstruationsprodukter.

– Det betyder meget for os, at produktet er bæredygtigt. Silikone er enormt holdbart, og derfor har vi altid sagt, at Ruby Cup holder i op til 10 år. Vi har f.eks. spottet at nogle konkurrenter på et tidspunkt har sagt, at deres produkt holder i 5 år, men som så er gået ned og nu anbefaler, det skal skiftes ud hvert år. Det virker lidt som en undskyldning for at sælge flere produkter, og det er ærgerligt, hvis der bliver gået på kompromis med bæredygtigheden som følge af konkurrence i markedet eller et fokus på kun den økonomiske bundlinje, fortæller Julie Weigaard-Kjær, stifter og direktør hos Ruby Cup.

Kaffe hjælper kvinder

Kan man virkelig gøre en forskel, når man som forbruger handler ind? Svaret er ja. Dansk Initiativ for Etisk Handel (DIEH) skød i sidste uge kampagnen ”Kaffe hjælper” i gang, i samarbejde med Peter Larsen Kaffe, Rema 1000 og Verdens Bedste Nyheder. Målet med kampagnen er at synliggøre, at etisk handel nytter.

I et positivt samarbejde mellem de fire samarbejdspartnere, portrætteres fem kenyanske kvinder. Kampagnens fokus på kvinder er ikke tilfældig. I flere år har tal fra blandt andet Verdensbanken dokumenteret, at kvinder i langt højere grad end mænd, investerer deres indkomst i børn, familie og lokalsamfund.

Kvinderne har været en del af Peter Larsen Kaffes projekt ”Next Generation Coffee” i Othaya-kooperativet i Kenya. Projektet blev igangsat, fordi virksomheden kunne se, at farmerne var pressede på afkast og indtjening. For at sikre kooperativet et større afkast, en bedre økonomi, mere sikkerhed og ikke mindst en bedre kaffekvalitet, satte Peter Larsen Kaffe ind med træning i landbrugsteknikker og uddeling af universitetsstipendier til talentfulde unge. De fem kvinder er en del af de mange, som har fået uddannelse og træning, hvilket har givet dem større indtjeningsmuligheder og gjort dem til lokale frontfigurer.

Hos KLS PurePrint er vi bare glade for, at ønsket om maksimal bæredygtighed betød, at vi fik lov til at producere kampagnens flotte kaffe-mavebælter.

Økoladen har bevæget sig videre til Økologi version 2.0

Økoladen er firmaet bag en ambitiøs økologisk chokolade. Interessen for økologi og bæredygtighed opstod, da Jan Elmelund fik børn. Som så mange andre forældre, blev Jan mere opmærksom på, hvad børnene proppede i munden. Han har siden 2004 stået bag Økoladen.

”Det begyndte på basis af et samarbejde med Irma. Irma var på forkant og kunne allerede dengang se et behov for økologisk chokolade. Vi udviklede derfor de mange økologiske varianter, og andre butikker og kæder er nu også blevet kunder. Men i dag er det ikke nok for forbrugerne at selve produktet er økologisk,” forklarer Jan Elmelund.

Derfor har Økoladen nu bevæget sig videre til hvad han kalder for Økologi version 2.0: “Ud over at produkterne er 100 % økologiske, føler vi nu også en forpligtelse til at tage størst muligt hensyn til miljøet og til forbrugerne på alle andre områder i hele processen, bl.a. i forbindelse med indpakningen. Derfor er vi hele tiden på udkig efter de mest bæredygtige løsninger til vores emballage.”

Michelin-kok, ost og bæredygtig emballage

Michelinkokken Paul Cunningham, køkkenchef på Henne Kirkeby Kro, vil lære danskerne at spise ost morgen, frokost og aften. De sidste fem år har han arbejdet på at udvikle en serie af økologiske oste sammen med det 130 år gamle Them Mejeri.

Interessen for at udvikle dansk madkultur har været voldsomt stigende de sidste 15 år. Ønsket om at forny vores madvaner, både hjemme i vores eget køkken, men ikke mindst også på restauranter har betydet, at valg af råvarer, sammensætningen, og ikke mindst hensynet til bæredygtigheden, er med til at dreje dansk madkultur. Stigningen i antallet af vegetarer og veganere er også med til at flytte markedet.

Paul Cunningham ønskede at gå hele vejen med sit bæredygtige produkt, så han besluttede, at ostene skulle pakkes i 100% bionedbrydelig emballage. Emballagen blev den Cradle to Cradle-certificerede emballage fra KLS PurePrint, der er et af verdens tre certificerede trykkerier. Med andre ord betyder det, at emballagens karton er fri for skadelige tungmetaller og kemikalier i alt fra papir, lim, lak og trykfarve, så emballagen kan genbruges 100% eller sågar nedbrydes biologisk.

Fra kaffegrums til spiselige svampe

Når man laver kaffe, bruger man kun omkring 0,2% af kaffens næringsstoffer. Resten, de 99,8 %, bliver til kaffegrums som smides ud i skraldespanden. Dette mener Beyond Coffee er spild og ressourcer, og derfor indsamler de økologisk kaffegrums fra København og genanvender det til at gro spiselige svampe.

Direktør Ebbe Korsgaard for Beyond Coffee siger: ”Beyond Coffee indsamler økologisk kaffegrums i København og bruger det til at dyrke spiselige svampe. De økologiske svampe bliver efterfølgende solgt videre til både restauranter og privatpersoner.” Han fortsætter: ”Vi giver også forbrugeren mulighed for at dyrke svampe derhjemme, i deres eget kaffegrums med et ”gro-sæt”. Konceptet er simpelt: Man kommer sit kaffegrums i vores gro-sæt, i stedet for at smide det ud. Når sættet er fyldt, vokser der lækre østershatte frem, som kan bruges i aftensmaden.”

Beyond Coffees gro-sæt gør det endnu nemmere for forbrugerne at dyrke deres egne østershatte. Boksen skal blot åbnes, sprøjtes med vand, og herefter vil der komme svampe ud af boksen. Under de rette fugtige forhold, vil man kunne høste svampe mere end to gange.