Bæredygtighed er godt design, der holder
Magnus Olesen har udviklet og produceret møbler af høj kvalitet siden 1937 og har i alle disse år haft bæredygtighed for øje. Produktionen har altid foregået lokalt i Danmark og bæredygtighed indtænkes i hele processen, når der designes møbler. Her med et særligt fokus på at det skal være godt design, der holder i mange år.
”Det starter med et godt design, og så går det igennem hele produktionen af vores møbler. Det at vi har produktion i Danmark gør, at vi kan styre, hvordan produktet bliver udviklet i hele processen og hvordan vi bruger vores materialer”, fortæller Alicia Egermann, Marketing Manager hos Magnus Olesen.
Cirkulær økonomi betyder længere levetid
Godt design, der holder, hænger for Magnus Olesen unægteligt sammen med cirkulær økonomi. I en årrække har møbeldesign virksomheden nemlig arbejdet med opgradering af deres møbler – både i forhold til udvikling af nye møbler og til tidligere leverede produkter.
”Vi arbejder med take-back aftaler, hvor vi tilbyder at opgradere tidligere leverede møbler. Et eksempel er et samarbejde med Region Midt i 2015. Her blev siddemøblerne i Københavns Lufthavn for eksempel renoveret på vores fabrik og genindsat i lufthavnen efterfølgende – hvilket forlængede møblernes levetid”, forklarer Alicia.
En Cradle to Cradle certificering på vej
For Magnus Olesens kontraktkunder betyder bæredygtighed meget i forhold til holdbarhed, brugbarhed og materialer. Siden 2016 har Magnus Olesen været FSC-certificeret og arbejder på en Cradle to Cradle certificering.
”Vi forventer at blive Cradle to Cradle certificeret her i 2020 på vores Butterfly stoleserie. Når man skal certificeres er der mange elementer, der skal tages i betragtning – alt fra materiale, hvordan materialerne er sammensat, hvordan det produceres osv. Denne proces er vi i gang med”, uddyber Alicia.
Bæredygtighed og kvalitet går hånd i hånd
Ligesom Magnus Olesen hele tiden udvikler på deres design i forhold til bæredygtighed, udvikler de også på andre aspekter så som marketingmateriale. En af de ting er deres møbelkatalog, som de for nyligt har fået trykt hos KLS PurePrint.
”Det var et indlysende valg, at det skulle være KLS PurePrint, der skulle trykke vores katalog på grund af deres bæredygtighedsfokus. Udover det har vi altid været tilfredse med kvaliteten af materialet” fortæller Alicia og fortsætter: ”Vi arbejder jo med kvalitets- og designmøbler. Derfor skal selve materialet vi viser møblerne frem i, også stemme overens med det”.
Danmarks næststørste rejsekoncern udskifter plastserveringsbakker til bakker i Cradle to Cradle-certificeret karton
Travelheart Family, Danmarks næststørste rejsekoncern, udskifter plastserveringsbakkerne, som vi kender fra flyrejsen, med serveringsbakker i Cradle to Cradle®-certificeret karton. Navnet vil du ikke genkende fra flybilletter eller rejsebeviser, men selskaberne...
KLS PurePrints CCO Kasper Larsen er Årets ESG Frontrunner 2024
På en solbeskinnet dag i maj løb Årets SMV awardshow af stablen. Blandt de nominerede i kategorien Årets ESG Frontrunner var Kasper Larsen fra KLS PurePrint, og på trods af det stærke felt, han var oppe i mod, blev det Kasper, som kunne kalde sig for Årets ESG...
Nye regler for emballage udfordrer kosmetikbranchen: Sådan arbejder Rudolph Care med bæredygtighed
Ny lovgivning fra EU tvinger kosmetikproducenter til at tage stilling til emballagen. Hos Rudolph Care ser man de nye krav som mulighed for at arbejde endnu mere bæredygtigt. Hvordan sælger man bedst sine dyre cremer i butikkerne? Et spørgsmål, som har givet utallige...