Kystlandet

Helle Berthold Rosenberg
Direktør i Turistsamarbejdet Kystlandet

Nu kan turister, gæster og borgere i Horsens og Odder søge inspiration til både ferie og fritid i landets første hundrede procent bæredygtige turistguide fra Turistsamarbejdet Kystlandet, VisitHorsens og VisitOdder. Det er første gang, en dansk turistorganisation lancerer en turistguide af 100 % bæredygtige materialer. VisitHorsens og VisitOdder udgiver hvert år sit miljøvenlige katalog.

COOP

Mathias Hvam
Manager for CSR Development

Ansvarlighed har været udgangspunktet for Coop siden grundlæggelsen i 1896. De seneste år er traditionen for ansvarlighed blevet overført til ønsket om at udvikle bæredygtig emballage til deres produkter. For at påvirke deres leverandører til at tage udfordringen op, har de udgivet guiden ”Sammen kan vi skabe verdens mest bæredygtige emballage”.

Coop’s Project Manager for CSR Development Mathias Hvam forklarer, hvordan de ønsker at invitere deres leverandører med på deres rejse af udviklingen af deres emballage: ”Vores valg af emballager vil fremadrettet ske på baggrund af de parametre guiden italesætter, så hvis man gerne vil handle med os, så er man nødt til at tage dagsordenen alvorligt. Ligesom de andre områder er vores ambition at være bannerføreren, og vise vejen til bæredygtig emballage.”

Beyond Coffee

Ebbe Korsgaard
Direktør for Beyond Coffee

Når man laver kaffe, bruger man kun omkring 0,2% af kaffens næringsstoffer. Resten, de 99,8 %, bliver til kaffegrums som smides ud i skraldespanden. Dette mener Beyond Coffee er spild og ressourcer, og derfor indsamler de økologisk kaffegrums fra København og genanvender det til at gro spiselige svampe.

Direktør Ebbe Korsgaard for Beyond Coffee siger: ”Beyond Coffee indsamler økologisk kaffegrums i København og bruger det til at dyrke spiselige svampe. De økologiske svampe bliver efterfølgende solgt videre til både restauranter og privatpersoner.” Han fortsætter: ”Vi giver også forbrugeren mulighed for at dyrke svampe derhjemme, i deres eget kaffegrums med et ”gro-sæt”. Konceptet er simpelt: Man kommer sit kaffegrums i vores gro-sæt, i stedet for at smide det ud. Når sættet er fyldt, vokser der lækre østershatte frem, som kan bruges i aftensmaden.”

Thise Mejeri

Marianne Zacho Pilgaard
Manager for Foodservice hos Thise Mejeri

Bæredygtighed fylder en stor del hos Thise Mejeri forklarer Marianne Zacho Pilgaard, manager for Foodservice hos Thise Mejeri, og tilføjer: ”Som en ansvarlig virksomhed ønsker Thise Mejeri ved produktion og forarbejdning af mælken at mindske påvirkning af miljø og klima, for på den måde at bidrage til en bæredygtig udvikling. Ved kontinuerligt at arbejde med optimering, vil vi mindske vandforbrug, spild og udledning til det omgivende miljø”. Derudover arbejder Thise Mejeri også med en mere bæredygtig emballage: ”Vi har udarbejdet en politik og handlingsplan for emballage, som vi arbejder efter. Emballage, der anvendes til produkter fra Thise Mejeri, skal i videst muligt omfang kunne recirkuleres. Det betyder, at emballagen skal tilpasses affaldsstrategien. I Danmark er affaldsstrategien de seneste år ændret fra en afbrændingsstrategi (fjernvarmeproduktion) til en genanvendelses strategi.”

Victoria og Verdensmålene

Jesper Tronbjerg
Journalist og forfatter til Victoria og Verdensmålene

Den erfarne energi- og klimajournalist Jesper Tornbjerg har skabt et univers med 12-årige Victoria og hendes omgangskreds, i en serie af børnebøger, for at sætte fokus på FN’s 17 Verdensmål hos den yngre del af befolkningsgruppen. De første tre bøger i serien er udgivet, og i løbet af serien møder Victoria mange mennesker forskellige steder i verden. I den første bog, ’Den magiske kjole’, støder Victoria på fattigdom og i nr. 2, ’Geden med fipskægget’, er hun pludselig i Etiopien og oplever sult. FN’s mål er globale, og det får Victoria at mærke på sin krop, fortæller Jesper Tornbjerg, der i ‘Kong Gulerod’ sender Victoria på besøg til USA for at lære om sundhed.

Urtekram

Sofia Ganer
Brand Manager for Urtekram

Hos Urtekram har økologi været en hjertesag siden virksomheden blev stiftet i 1972. Hensynet til miljøet har altid vejet højt, og derfor skifter Urtekram nu til plantebaserede emballager. I løbet af 2019 vil mere end 85 % af Urtekrams body care sortiment komme i plantebaserede flasker og tuber. Det betyder mindre brug af konventionel plastik og mere omtanke for miljøet.

I 2019 tager Urtekram endnu et skridt mod at blive mere miljøvenlige, når deres body care produkter skifter til plantebaserede emballager. ”Førhen blev vores body care emballager fremstillet af mineralsk olie, men det har vi i lang tid haft et stort ønske om at ændre”, udtaler Urtekram Brand Manager, Sofia Ganer og tilføjer: ”Derfor udskifter vi nu løbende vores body care plastemballager med plantebaserede flasker og tuber fremstillet af sukkerrør”.

Danmarks Naturfredningsforening

Lone Gudiksen Møller
Markedschef i Danmarks Naturfredningsforening

Danmarks Naturfredningsforening arbejder hver dag for en rig natur og et rent og sundt miljø.

”Derfor har vi også fokus på, om vi selv som organisation kan gøre endnu mere" udtaler Markedschef i Danmarks Naturfredningsforening, Lone Gudiksen Møller. I den forbindelse blev vi opmærksomme på at KLS PurePrint som det ene af kun to trykkerier i verden har opnået en Cradle to Cradle certificering, og at det nu er muligt at udgive biologisk nedbrydelige tryksager med god samvittighed.

”Vi er meget begejstrede for, at KLS PurePrint har taget yderligere ansvar for miljøet og har udviklet nye og mere miljøvenlige trykfarver, lakker, lim og hjælpematerialer, der er fri for skadelige kemikalier og tungmetaller – det vil sige, at når tryksagerne bliver nedbrudt, kan de indgå komplet i naturens eget kredsløb uden at skade naturen og miljøet. Yderligere har KLS PurePrint gjort en stor indsats for at nedbringe deres CO2-udslip ved blandt andet kun at anvende vedvarende energi til alle processer, og deres processpildevand er så rent, at det i princippet kan drikkes.

Det har været vigtigt for os at efterprøve produkter og fremstillingsprocessen, da vores troværdighed er en af vores vigtigste grundstene. Vi er helt trygge ved KLS PurePrint og kan kun anbefale andre, som også har et ønske om en bæredygtig fremtid, at anvende KLS PurePrint”, slutter Lone Gudiksen Møller.

WWF

Charlotte Brix Andersen
Kommunikationschef WWF

”I WWF har vi taget skridtet videre på vores grafiske materialer. Vi har valgt at få så mange opgaver som muligt produceret på PurePrint. Det er vigtigt for os at walk the talk og gå foran for at sikre en natur og klode i balance, som vores arbejde hver dag handler om."

Aarstiderne

Svend Daverkosen
Miljøchef Aarstiderne

”Som økologer har vi altid haft en dyb tro på og fascination af komposterings-processer og alle de andre biologiske kredsløb, hvor alle substanser er i en evig bevægelse gennem økosystemer for at fordøje, blive fordøjet, formere sig og danne nye substanser.

Undervejs møder vi små nye agenter, der tilstræber at vende udviklingen mod mere bæredygtige metoder og midler. Nu har vi fundet en ny legekammerat i denne søgen og udvikling. Det er trykkeriet KLS PurePrint®. De har udviklet en ny bæredygtig trykmetode så de kan producere tryksager, der kan spises uden mén, selvom det slet ikke kan anbefales at gå over til den slags kost.

Papir og trykfarver er efter flere års udviklingsarbejde nået frem til et niveau, hvor de kan recirkuleres biologisk uden at efterlade skadelige reststoffer. Cradle to Cradle-tryksager kan komposteres direkte og bruges som gødning i naturen. Nyhedsbrevet og vores opskriftsark bliver fremover trykt Cradle to Cradle.”

Mandag Morgen

Morten Christensen
Økonomidirektør Mandag Morgen

”Et 100% biologisk nedbrydeligt produkt falder i god tråd med Mandag Morgens grønne tænkning og de projekter indenfor bæredygtighed som vi gennemfører under brandet Sustainia. Vi var spændte på kvaliteten, men alle vore betænkeligheder blev hurtigt gjort til skamme, da vi fik lavet et prøvetryk.”

Hvidovre Kommune

Helle Adelborg
Borgmester Hvidovre Kommune

”Kommunen har siden 1997 haft en miljøpolitik, som skal være med til at sikre bæredygtighed og begrænse belastningerne af miljøet i dagligdagen, og i 2008 blev vi udnævnt til klimakommune af Danmarks Naturfredningsforening. Dét forpligter, og derfor er vi glade for at have samarbejdspartnere der også sætter fokus på klima og miljø. KLS PurePrint® går hele vejen - og vi er stolte af at gå med.”

Zoologisk Have

Sami Widell
Arrangementchef/eventmager i Zoologisk Have

"Zoo er miljøcertificeret, fordi vi i Zoo mener, det er vigtigt og nødvendigt at passe på miljøet og begrænse klimaforandringer. At være miljøcertificeret, betyder at der lægges handling bag ordene og arbejdes målrettet med miljø- og klimaforbedringer. Arbejdet med miljøledelse startede allerede i 1999, og omfatter i dag mange forskellige områder, lige fra solceller til solsikker.

For Zoo var det en selvfølgelig forlængelse af vores miljøpolitik da KLS PurePrint tilbud muligheden for at vores tryksager kunne blive produceret bæredygtigt med Cradle-to-Cradle certificering.
Vi er stolte over denne mulighed og værdsætter muligheden for at kunne varetage naturens interesser i endnu højere grad end tidligere."