JBS skruer op for bæredygtigheden

Den danske undertøjsvirksomhed JBS blev grundlagt i 1939 og har i mange år lavet herreundertøj, der afspejler dansk mode og minimalisme. I de seneste par år har virksomheden dog også vendt sit blik mod bæredygtighed i hele deres værdikæde, som ifølge salgs- og marketingchef i JBS, Nicolai Hartung, er et aktivt valg fra virksomhedens side.

”Det er et spørgsmål om at have nogle holdninger og tage et ansvar. Det er hovedårsagen til, at vi især i de seneste par år har fokuseret mere og mere på bæredygtighed. Og så spiller det selvfølgelig meget godt sammen med, at der efterhånden er flere og flere forbrugere, der efterspørger de bæredygtige produkter”, udtaler Nicolai.

Bambusundertøj er en bestseller

JBS har i en række år arbejdet med økologisk bomuld og forskellige bæredygtige produktionsmetoder. Det næste skridt er at lave en meget større del af deres produktion i bæredygtige materialer, hvor blandt andet bambus indgår. Et produkt som forbrugerne har taget særligt godt imod.

”Vi har lavet undertøj i bambus, eller nærmere bambusviskose, og det er vores absolut største salgssucces i øjeblikket. Dels fordi det er et bæredygtigt materiale, men også fordi vi har udviklet nogle metervarer som er helt ekstremt bløde”, forklarer Nicolai.

Hvor der i udvindingen af bambusviskose normalt skal meget store vandmængder til, som strider imod bæredygtighed, har JBS udviklet nogle metoder, der undgår den problemstilling.

”Med vores metode bliver det faktisk mere bæredygtigt at producere undertøj lavet af bambus end af økologisk bomuld”, pointerer Nicolai og supplerer: ”Desuden er der også indtænkt bæredygtighed i emballagen til netop de her produkter, som er lavet af FSC-godkendt karton”.

Et 360 graders syn på bæredygtighed

For Nicolai er det vigtigt at pointere, at det for JBS ikke bare er et spørgsmål om at producere i bæredygtige materialer som økologisk bomuld og bambus. Det handler om at tage et 360 graders syn på virksomheden og implementere bæredygtighed i hele værdikæden.

”Vores virksomhed har fået GOTS certificeringen, som er en af de skrappeste mærkninger inden for økologiske tekstiler og bæredygtighed. Det betyder, at vi ser på bæredygtighed i hele værdikæden og også indtænker aspekter som socialt ansvar” forklarer Nicolai.

I takt med at virksomheden har fået certificeringen giver det også god mening, at de med deres seneste katalog har taget skridtet i bæredygtighedsretningen og fået produceret det hos KLS PurePrint.

”Det går utrolig godt i spænd med vores øgede indsats med bæredygtighed, at vores katalog også efterlever de principper, vi arbejder med i resten af virksomheden”, afslutter Nicolai.

JBS har lavet et nyt projekt for et par år siden, der hedder JBS of Denmark, hvor du kan se de kollektioner, der produceres med bæredygtighed for øje.

Du kan også se den online version af deres seneste katalog trykt af KLS PurePrint her. 

Hvad er en FSC-mærkning?

  • FSC er en international non-profit mærkningsordning til træ og papir. Det er et mærke, du finder på produkter af træ og papir, som du kan købe med god samvittighed. Det kan du, fordi der i en FSC-skov ikke bliver fældet mere træ, end skoven kan nå at reproducere. Samtidig sikrer FSC, at dyr og planteliv bliver beskyttet, og at de mennesker, der arbejder i skoven, er uddannede og får ordentligt sikkerhedsudstyr og løn.
    Kilde: FSC

Hvad er en GOTS certificering?

  • GOTS er udviklet af ledende internationale certificeringsorganer for at sikre bæredygtighed i hele produktets livscyklus. For at blive GOTS certificeret er det et krav, at mindst 95 procent af materialet er økologisk. Der er strenge krav til alle processer i hele værdikæden, fra økologisk såsæd og høst til en forsvarlig miljømæssig forædling, produktion, indpakning, mærkning, handel og forsendelse, alt inden for rammerne af social ansvarlighed. GOTS er i dag det internationalt førende økologiske certificeringsmærke inden for tekstilindustrien. En international arbejdsgruppe er sammensat af fire udpegede organisationer fra USA, Tyskland, Storbritannien og Japan.
    Kilde: www.global-standard.org
Simpelts mission er at reducere plastikforbruget

Simpelts mission er at reducere plastikforbruget

  Hvad der startede som et privat nytårsforsæt tilbage i 2018, er i dag blevet til virksomheden Simpelt. Stifter af Simpelt Emma Bech Hansen ønskede at reducere plastikforbruget i hende og kærestens hverdag og hun begyndte at undersøge mulighederne for produkter...

læs mere
KLS PurePrint deltager i FSC® Ugen 2024

KLS PurePrint deltager i FSC® Ugen 2024

  I FSC Ugen 2024 sætter NGO’er og virksomheder i hele Norden fokus på betydningen af de valg, vi alle træffer i hverdagen. Når du vælger FSC®, er du f.eks. med til at gøre en forskel for natur, dyreliv og mennesker i verdens skove. FSC®-mærket sikrer ikke bare...

læs mere