Coop udgiver magasin med 185 bæredygtige handlinger

 

Når man har beskæftiget sig med ansvarlighed i over 150 år, kan det være svært at overskue de mange bæredygtige initiativer, man har sat i gang. Det er ikke desto mindre hvad de har forsøgt at gøre hos Coop, hvor de har udgivet et magasin med 185 ansvarlige handlinger, som de har foretaget siden den første brugsforening åbnede dørene i 1866.

”Det er blevet meget populært at være grøn og bæredygtig, men for os er det noget, der ligger i vores DNA. Det er noget, vi altid har gjort, og det er magasinet et bevis på”, fortæller CSR-chef hos Coop, Signe Frese.

De 185 ansvarlige handlinger, der spænder over emner som dyrevelfærd, pesticider og emballage, tæller blandt andet:

  • Lanceringen af de første dyrevelfærdsregler i 1930
  • Introduktionen af økologiske varer på hylderne i 1981
  • Stop af salg af buræg i alle butikker i 2018

Ny klima-app skal gøre dig klogere på dit klimaaftryk

Kigger vi på de seneste år, har en af de mere bemærkelsesværdige initiativer været lanceringen af Coop’s Klima-app.

Gennem app’en kan du se klimabelastningen på varerne i din indkøbskurv og sammenligne dig med gennemsnittet af alle kunder. Derudover indeholder app’en inspiration til klimavenlig madlavning og tips til at undgå madspild.

Netop klima app’en er også et af de initiativer, som Signe Frese fremhæver:

”Jeg er meget stolt over vores Klima app. Det er et eksempel på de redskaber, vi prøver at give vores forbrugere. Når vi i Coop arbejder med bæredygtighed, handler det selvfølgelig om, hvad vi selv kan gøre. Men det handler også om at hjælpe forbrugerne til et mere bæredygtigt forbrug.”

Fokus på bæredygtighed i emballage og tryksager

Et af de områder, hvor Coop ønsker at gå forrest med bæredygtige og ansvarlige handlinger, er emballage. I 2018 lancerede de således en ambitiøs emballagestrategi, hvor de blandt andet forpligter sig til at reducere plastforbruget med 25 %.

”Jeg synes, at vi har en rigtig fed emballage strategi. For eksempel kommer den plastic, vi bruger i vores genbrugsposer, fra vores eget emballage fra vores butikker. På den måde skaber vi et cirkulært system, hvor affaldet bliver genanvendt til noget fornuftigt”, forklarer Signe Frese.

At Coop går op i bæredygtig emballage og tryksager ses også på selve magasinet, der er trykt Cradle to Cradle og klimaneutralt i samarbejde med KLS PurePrint.

Vi var slet ikke i tvivl om, at vi skulle have trykt magasinet hos KLS PurePrint. Vi ved, at det er et trykkeri, der ligesom os selv går meget op i bæredygtighed”, fortæller Signe Frese afslutningsvist.

Simpelts mission er at reducere plastikforbruget

Simpelts mission er at reducere plastikforbruget

  Hvad der startede som et privat nytårsforsæt tilbage i 2018, er i dag blevet til virksomheden Simpelt. Stifter af Simpelt Emma Bech Hansen ønskede at reducere plastikforbruget i hende og kærestens hverdag og hun begyndte at undersøge mulighederne for produkter...

læs mere
KLS PurePrint deltager i FSC® Ugen 2024

KLS PurePrint deltager i FSC® Ugen 2024

  I FSC Ugen 2024 sætter NGO’er og virksomheder i hele Norden fokus på betydningen af de valg, vi alle træffer i hverdagen. Når du vælger FSC®, er du f.eks. med til at gøre en forskel for natur, dyreliv og mennesker i verdens skove. FSC®-mærket sikrer ikke bare...

læs mere