Kaffe hjælper kvinder
I et positivt samarbejde mellem de fire samarbejdspartnere, portrætteres fem kenyanske kvinder. Kampagnens fokus på kvinder er ikke tilfældig. I flere år har tal fra blandt andet Verdensbanken dokumenteret, at kvinder i langt højere grad end mænd, investerer deres indkomst i børn, familie og lokalsamfund.
Kvinderne har været en del af Peter Larsen Kaffes projekt ”Next Generation Coffee” i Othaya-kooperativet i Kenya. Projektet blev igangsat, fordi virksomheden kunne se, at farmerne var pressede på afkast og indtjening. For at sikre kooperativet et større afkast, en bedre økonomi, mere sikkerhed og ikke mindst en bedre kaffekvalitet, satte Peter Larsen Kaffe ind med træning i landbrugsteknikker og uddeling af universitetsstipendier til talentfulde unge. De fem kvinder er en del af de mange, som har fået uddannelse og træning, hvilket har givet dem større indtjeningsmuligheder og gjort dem til lokale frontfigurer.
Fantastiske resultater
Indsatsen har haft en imponerende effekt. Resultaterne taler næsten for sig selv:
- Jane på 50 år har næsten syvdoblet sit afkast, fra 3 kilo til 20 kilo kaffebær pr. træ.
- Miriam på 27 år har fået en universitetsuddannelse og kan være med til at sætte nyt skub i produktionen med nye teknikker.
- Martha på 34 år har lært at beskære sine egne træer og producerer 2-3 gange så meget som tidligere. Hun har brugt den ekstra indtjening på at investere i tre motorcykler, som hun lejer ud.
- Mary på 27 år har taget en uddannelse i kaffeteknologi og management og er i dag ansvarlig for kooperativets risteri.
Støt gerne op om kampagnen
Du kan læse mere om kvinderne og kampagnen på www.kaffe-hjælper.dk – del den gerne med dit netværk – og så kan du købe Peter Larsen Kaffen med kampagne-bæltet i din lokale Rema 1000.
Hos KLS PurePrint er vi bare glade for, at ønsket om maksimal bæredygtighed betød, at vi fik lov til at producere kampagnens flotte kaffe-mavebælter.
Coop udgiver magasin med 185 bæredygtige handlinger
Når man har beskæftiget sig med ansvarlighed i over 150 år, kan det være svært at overskue de mange bæredygtige initiativer, man har sat i gang. Det er ikke desto mindre hvad de har forsøgt at gøre hos Coop, hvor de har udgivet et magasin med 185 ansvarlige...
Spis chokolade med god samvittighed
4,2 kilo. Så meget chokolade spiser vi danskere i gennemsnit om året. Vi elsker med andre ord de små himmerigsmundfulde, der desværre har en uheldig tendens til at sætte sig på hofterne. Men selvom chokoladeindtaget har det med at sætte sig på vægten, behøver det ikke...
Nyhed: Hjælp medarbejdere eller kunder til en mere sikker og hygiejnisk håndtering af mundbind
Mundbind er blevet en del af vores allesammens hverdag. Så længe det er et vilkår er det vigtigt, at det også bruges rigtigt og ikke mindst opbevares rigtigt. Det gør det alt for sjældent. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at mundbind som udgangspunkt skal smides ud efter...