Kaffe hjælper kvinder

Kan man virkelig gøre en forskel, når man som forbruger handler ind? Svaret er ja. Dansk Initiativ for Etisk Handel (DIEH) skød i sidste uge kampagnen ”Kaffe hjælper” i gang, i samarbejde med Peter Larsen Kaffe, Rema 1000 og Verdens Bedste Nyheder. Målet med kampagnen er at synliggøre, at etisk handel nytter.

I et positivt samarbejde mellem de fire samarbejdspartnere, portrætteres fem kenyanske kvinder. Kampagnens fokus på kvinder er ikke tilfældig. I flere år har tal fra blandt andet Verdensbanken dokumenteret, at kvinder i langt højere grad end mænd, investerer deres indkomst i børn, familie og lokalsamfund.

Kvinderne har været en del af Peter Larsen Kaffes projekt ”Next Generation Coffee” i Othaya-kooperativet i Kenya. Projektet blev igangsat, fordi virksomheden kunne se, at farmerne var pressede på afkast og indtjening. For at sikre kooperativet et større afkast, en bedre økonomi, mere sikkerhed og ikke mindst en bedre kaffekvalitet, satte Peter Larsen Kaffe ind med træning i landbrugsteknikker og uddeling af universitetsstipendier til talentfulde unge. De fem kvinder er en del af de mange, som har fået uddannelse og træning, hvilket har givet dem større indtjeningsmuligheder og gjort dem til lokale frontfigurer.

Fantastiske resultater

Indsatsen har haft en imponerende effekt. Resultaterne taler næsten for sig selv:

  • Jane på 50 år har næsten syvdoblet sit afkast, fra 3 kilo til 20 kilo kaffebær pr. træ.
  • Miriam på 27 år har fået en universitetsuddannelse og kan være med til at sætte nyt skub i produktionen med nye teknikker.
  • Martha på 34 år har lært at beskære sine egne træer og producerer 2-3 gange så meget som tidligere. Hun har brugt den ekstra indtjening på at investere i tre motorcykler, som hun lejer ud.
  • Mary på 27 år har taget en uddannelse i kaffeteknologi og management og er i dag ansvarlig for kooperativets risteri.

Støt gerne op om kampagnen

Du kan læse mere om kvinderne og kampagnen på www.kaffe-hjælper.dk – del den gerne med dit netværk – og så kan du købe Peter Larsen Kaffen med kampagne-bæltet i din lokale Rema 1000.

Hos KLS PurePrint er vi bare glade for, at ønsket om maksimal bæredygtighed betød, at vi fik lov til at producere kampagnens flotte kaffe-mavebælter.

Simpelts mission er at reducere plastikforbruget

Simpelts mission er at reducere plastikforbruget

  Hvad der startede som et privat nytårsforsæt tilbage i 2018, er i dag blevet til virksomheden Simpelt. Stifter af Simpelt Emma Bech Hansen ønskede at reducere plastikforbruget i hende og kærestens hverdag og hun begyndte at undersøge mulighederne for produkter...

læs mere
KLS PurePrint deltager i FSC® Ugen 2024

KLS PurePrint deltager i FSC® Ugen 2024

  I FSC Ugen 2024 sætter NGO’er og virksomheder i hele Norden fokus på betydningen af de valg, vi alle træffer i hverdagen. Når du vælger FSC®, er du f.eks. med til at gøre en forskel for natur, dyreliv og mennesker i verdens skove. FSC®-mærket sikrer ikke bare...

læs mere