Blockchain og unikke QR-koder på emballagen
Forbrugerne søger i stigende grad produkter, som de har tillid til, som stemmer overens med deres værdier og hvor de føler, der er ærlighed og gennemsigtighed bag produktet. Ikke mindst når det vedrører bæredygtighed.
IBM Institute har i 2020 lavet en undersøgelse i 28 lande, som bekræfter udviklingen. Næsten 80 % angiver, at bæredygtighed er vigtigt for dem. De ønsker mere detaljeret viden om produktet end tidligere, og efterspørger detaljer om produktet, indholdsstoffer, hvordan produktet fremstilles eller forarbejdes samt hvordan det leveres. For hele 73 % er sporbarheden vigtig, og 70 % ønsker dokumentation, bl.a. gennem troværdige certifikater. (Kilde: IBM Institute 2020)
For virksomheden kan det være svært at kommunikere budskaberne på en troværdig og fyldestgørende måde på produktets emballage, hvor der oftest er begrænset plads.
Individuel information om hvert produkt
Igennem flere år har virksomheder benyttet sig af muligheden for at henvise til virksomhedens hjemmeside på produktet, eller har måske brugt en QR-kode til at gøre det nemmere for kunden at komme ind på hjemmesiden.
Men hjemmesiden præsenterer ofte en meget overordnet og generel information om virksomheden, og den giver ikke mulighed for at give den ønskede viden om selve det produkt, som forbrugeren står med i hånden. At forestille sig at en tøjvirksomhed skulle have en side for hvert enkelt design i hver enkel farve, eller at en fødevarevirksomhed skulle have en side for hver enkel vare, vil være næsten umuligt.
Det er her Blockchain teknologien kommer ind i billedet. Den kan håndtere meget store datamængder, samtidig med at den sikrer forbrugeren, at der ikke er ændret i eller manipuleret med data.
EcoTag – en blockchain løsning
Sammen med den danske tech- og blockchain virksomhed Upchannel har KLS PurePrint, med støtte fra SMV: Food Innovation, udviklet EcoTag. Løsningen bygger på platformen BrandTag, som gør det muligt at kommunikere og dokumentere bæredygtighedsinitiativer interaktivt via emballagen.
Det unikke ved løsningen er, at virksomheden selv i et intuitivt værktøj kan oprette produkter, opbygge stories med tekst, billeder, video og visning af certifikater m.m., som passer til det enkelte produkt. Her er det eksempelvis muligt at vise livestream fra landmanden eller fra produktionen af lige præcis det produkt, forbrugeren står med i hånden.
Selve visningen foregår ved, at der printes unikke QR-koder på emballagen. Når forbrugeren scanner koden, verificeres produktet først på blockchain og derefter vises dokumentationen. Dataene lagres ved hjælp af en kombination af traditionelle databaser og blockchain.
Det vil også være muligt for kunderne at give feedback til virksomheden og interagere med virksomhedens Social Media konti.
Greenwashing og kopivarer
På verdensplan er kopivarer et stort problem, især for mærkevarevirksomheder. Og også greenwashing er en stigende udfordring i takt med, at virksomhederne oplever, at forbrugerne efterspørger og kræver bæredygtige produkter og løsninger.
Da blockchain er en løsning, som ikke kan kopieres, vil brugen af teknologien kunne sikre integriteten af de data, der præsenteres for kunderne, mod fremtidig utilsigtet eller bevidst manipulation. Og det vil være muligt at dokumentere produktets autenticitet og eventuelle certifikaters troværdighed. For mange forbrugergrupper vil det ikke mere være nok bare at fortælle en god historie, det skal kunne dokumenteres.
Organic Denmark var de første
Organisationen Organic Denmark, som er Økologisk Landsforenings eksportteam, var de første til at benytte EcoTag til at dokumentere at deres tryksager er Cradle to Cradle certificerede. Herudover benyttede de EcoTag til at videreformidle de fire principper, der er økologiens grundlæggende værdier, nemlig Sundhed, Omsorg, Retfærdighed og Balance.
Se hvordan ved at scanne QR-koden her, som de havde trykt i bl.a. notesbog og på postkort til Nordic Organic Food Fair i Malmø:
Hvis du vil vide mere:
Tag fat i Bent Hübertz på beh@kls.dk eller 24 45 05 35, hvis du vil høre mere eller booke en demo.
Danmarks næststørste rejsekoncern udskifter plastserveringsbakker til bakker i Cradle to Cradle-certificeret karton
Travelheart Family, Danmarks næststørste rejsekoncern, udskifter plastserveringsbakkerne, som vi kender fra flyrejsen, med serveringsbakker i Cradle to Cradle®-certificeret karton. Navnet vil du ikke genkende fra flybilletter eller rejsebeviser, men selskaberne...
KLS PurePrints CCO Kasper Larsen er Årets ESG Frontrunner 2024
På en solbeskinnet dag i maj løb Årets SMV awardshow af stablen. Blandt de nominerede i kategorien Årets ESG Frontrunner var Kasper Larsen fra KLS PurePrint, og på trods af det stærke felt, han var oppe i mod, blev det Kasper, som kunne kalde sig for Årets ESG...
Nye regler for emballage udfordrer kosmetikbranchen: Sådan arbejder Rudolph Care med bæredygtighed
Ny lovgivning fra EU tvinger kosmetikproducenter til at tage stilling til emballagen. Hos Rudolph Care ser man de nye krav som mulighed for at arbejde endnu mere bæredygtigt. Hvordan sælger man bedst sine dyre cremer i butikkerne? Et spørgsmål, som har givet utallige...