9-årig iværksætter skaber Puzzle2learn

”Vi var til skolehjemsamtale, og da vi kom ind i lokalet, lå der på bordet et papir foran os, hvor ti-tabellen var tegnet på. Det undrede vi os lidt over og spurgte læreren: ’Det ser da meget spændende ud. Er det det, de lærer i skolen?’ ’Ja, det er det’, svarer han, og fortsætter: ’Men det er sådan set jeres datter, der har lavet konceptet, og det bruger vi nu til undervisning i de andre klasser’”.

Således opstod idéen til Puzzle2learn af Dorete på 9 år, fortæller Dan Smed Madsen, medstifter af Puzzle2learn og Doretes far. Sidenhen har de tre søstre Anna, Dorete og Ellen sammen med deres forældre udviklet på idéen, som i dag er blevet til et konkret produkt.

Puzzle2learn er, som navnet indikerer, puslespil der har til formål at lære børn matematiktabeller på en kreativ og sjov måde og give dem et pusterum fra det digitale. Men det ikke de eneste gode tanker bag produktet. Puzzle2learn er nemlig også udviklet med tanke for bæredygtighed og socialt ansvar.

Tre af FN’s Verdensmål skal opfyldes

Familien har fra start af været meget bevidste om, at Puzzle2learn ikke skulle være et helt almindeligt puslespil. Det skulle være et puslespil, der kunne gøre en forskel på så mange områder som overhovedet muligt. Netop derfor arbejder virksomheden med tre ud af FN’s 12 Verdensmål.

Her er, hvad Dan fortæller om deres arbejde med de tre Verdensmål.

Verdensmål 4: Kvalitetsuddannelse

”Konceptet bygger på kollaborativ læring, hvor de tre parametre oplevelse, handling og forståelse tilsammen skaber den mest optimale læring. Forskning har nemlig vist, at man stimulerer barnets læring bedst ved at arbejde med alle tre sanser”.

Verdensmål 10: Mindre ulighed

”Spillet kan anvendes i små og store skoler, af begge køn og af elever med både matematisk og kreative færdigheder. Det findes nemlig i tre forskellige udgaver med hver sin sværhedsgrad. Tanken er også, at vi vil indgå et samarbejde med en hjælpeorganisation som Unicef, hvor vi donerer puslespil til skoler i 3. verdenslande for hver gang, vi sælger et klassesæt til en dansk skole”.

Verdensmål 12: Ansvarligt forbrug og produktion

”Hele konceptet ved puslespillet er, at det skal være minimalistisk, så vi tænker på bæredygtighed. Derfor bruger vi begge sider af puslespillet i stedet for at lave to puslespil, og vi har fra dag et ønsket, at puslespillene skulle være miljøcertificerede og helt uden farlig kemi. Det er også grunden til, at vi har fået det trykt hos KLS PurePrint, som vi har fulgt gennem mange år, og som med deres Cradle to Cradle certificering lever op til vores ønske”.

Den første feedback

Selvom trykfarven fra puslespillet stadigvæk er varm, har Puzzle2learn allerede solgt sit først klassesæt til en nødskole her under coronakrisen, hvor børnene især sætter stor pris på at komme lidt væk fra skærmen og lære på en ny måde.

”Vi har også præsenteret det for flere forskellige matematiklærere, som er helt vilde med det, og generelt er feedbacken meget positiv”, afslutter Dan.

Få puslespillet til en god pris

Normalt sælges puslespillet til skoler og institutioner, men på grund af corona-situationen har KLS PurePrint fået lov til at sælge puslespillene til privatpersoner til en rigtig god pris.

Simpelts mission er at reducere plastikforbruget

Simpelts mission er at reducere plastikforbruget

  Hvad der startede som et privat nytårsforsæt tilbage i 2018, er i dag blevet til virksomheden Simpelt. Stifter af Simpelt Emma Bech Hansen ønskede at reducere plastikforbruget i hende og kærestens hverdag og hun begyndte at undersøge mulighederne for produkter...

læs mere
KLS PurePrint deltager i FSC® Ugen 2024

KLS PurePrint deltager i FSC® Ugen 2024

  I FSC Ugen 2024 sætter NGO’er og virksomheder i hele Norden fokus på betydningen af de valg, vi alle træffer i hverdagen. Når du vælger FSC®, er du f.eks. med til at gøre en forskel for natur, dyreliv og mennesker i verdens skove. FSC®-mærket sikrer ikke bare...

læs mere