Børnebøger sætter fokus på FN’s 17 Verdensmål

Hvis man spørger journalist Jesper Tornbjerg hvordan vi opnår FN’s Verdensmål, ligger en del af svaret hos børn og unge. Serien af børnebøgerne ”Victoria og Verdensmålene” skal sætte gang i tankerne og debatten hos børn i alderen 9-12 år omkring de 17 Verdensmål. Børnene skal være med til at inspirere voksne til at tage handling for at værne om miljøet og sundheden.

Den erfarne energi- og klimajournalist Jesper Tornbjerg har skabt et univers med 12-årige Victoria og hendes omgangskreds, i en serie af børnebøger, for at sætte fokus på FN’s 17 Verdensmål hos den yngre del af befolkningsgruppen. De første tre bøger i serien er udgivet, og i løbet af serien møder Victoria mange mennesker forskellige steder i verden. I den første bog, ’Den magiske kjole’, støder Victoria på fattigdom og i nr. 2, ’Geden med fipskægget’, er hun pludselig i Etiopien og oplever sult. FN’s mål er globale, og det får Victoria at mærke på sin krop, fortæller Jesper Tornbjerg, der i ‘Kong Gulerod’ sender Victoria på besøg til USA for at lære om sundhed.

Fremtiden i børnenes hænder

De fleste mennesker på jorden er børn og unge under 30 år og derfor mener Jesper Tornbjerg, at det var oplagt at sætte større fokus på børnenes rolle, da miljøet har en påvirkning på os alle. ”FN’s Verdensmål for 2030 bliver kun nået, hvis rigtig mange børn og voksne får dem ind under huden. Formålet med ’Victoria & Verdensmålene’ er at fortælle nogle spændende historier, der også kan inspirere til handling i familier, på skoler og i virksomheder”, siger Jesper Tornbjerg og tilføjer, ”Børnebøgerne er blevet taget godt imod, og er blevet en større succes end først forventet”. En række sponsorer har muliggjort, at landets knap 2.000 skoler i år får tilsendt bog nr. 13 kaldet “Isbjørnen” som omhandler klimaet.

Bøgerne trykkes bæredygtigt

Da Jesper Tornbjerg skulle have trykt bøgerne, valgte han at gøre brug af KLS PurePrint for at få et bæredygtigt tryk, som lever op til FN’s Verdensmål om ansvarligt forbrug og produktion. ”Jeg har tidligere gjort brug af KLS PurePrint, og har været yderst tilfreds med arbejdet. Ligeledes synes jeg at den bæredygtige profil hos KLS PurePrint passer rigtig godt til bøgerne” tilføjer Jesper Tornbjerg.

Økologipionerer er gået fra gris til plante

Økologipionerer er gået fra gris til plante

I 2019 stiftede ægteparret Fie Graugaard og Ulrich Kern-Hansen virksomheden Organic Plant Protein, efter at have solgt deres andel i fødevarevirksomheden Hanegal, som de startede tilbage i 1994. Det var her, at ideen om at producere teksturerede planteproteiner opstod...

læs mere
Konkurrence: Vind Emballage hvidbog

Konkurrence: Vind Emballage hvidbog

Vi udlodder 5 eksemplarer af Emballage hvidbogen! KLS PurePrint har i samarbejde med bestyrelsesmedlem Gitte Haar, leder af Center for Cirkulær Økonomi, udgivet en Emballage hvidbog, som gennemgår de forskellige materialer til brug for emballage og opstiller nogle...

læs mere
KlimaMad.DK sælger helt vilde produkter

KlimaMad.DK sælger helt vilde produkter

I Aarhus ligger den lille virksomhed KlimaMad.DK, som siden starten i 2020 har arbejdet med visionen om, at det vil have en afgørende effekt på klimaet, hvis forbrugerne har mulighed for at vælge mellem klimavenlige fødevarer kontra mindre klimavenlige fødevarer....

læs mere
0
    0
    Kurv
    Din kurv er tomTilbage