Ny Cradle to Cradle standard og Napapijri
Cradle to Cradle, som vi opfatter som en af Verdens mest ambitiøse certificeringer inden for bæredygtighed, kommer nu i en ny udgave – Version 4.0. Den sætter nye internationale standarder for cirkulær økonomi og for bæredygtige produkter, til glæde for os alle og for fremtidens generationer.
Målet er at skabe et miljø i Verden, hvor produkter fremstilles med den hensigt, at alle får en mere sund, retfærdig og bæredygtig fremtid. Mange certificeringer arbejder med begrebet at man ”forpligter sig til…”, hvilket i sig selv er godt. Men i den nye version, går man i Cradle to Cradle skridtet videre og udvider retningslinjerne fra ”forpligtelse” til ”handling”.
Standarden arbejder med alle dele af virksomheden og af værdikæden, fra produktinnovation til drift, og på alle områder skal der vedtages køreplaner for udvikling og forandring. Standarden gør det dermed muligt for mærker, producenter, detailhandlere og produktdesignere at fokusere på udvikling inden for fem fokusområder. Der var også tidligere fem områder, men i den nye stanard er de blevet udvidet og forbedret:
- Materiale sundhed – Materialerne skal være sunde for mennesker og miljø
- Cirkulære produkter – Både produkter og processer skal designes, så de kan indgå i den cirkulære økonomi
- Ren luft og klimabeskyttelse – Produktionen skal foregå uden skadelige emissioner og forebygge klimaforandringer ved brug af vedvarende energi
- Vand- og jordforvaltning – Produktionen skal sikre, at der ikke sker forurening eller udpining af vand og jord
- Social retfærdighed – Alle menneskerettigheder skal respekteres og virksomheden skal bidrage til et retfærdigt samfund
Kravene er skærpet på områderne for cirkulær økonomi og social retfærdighed, hvor kravene lever op til de højeste globale krav. Der stilles også strengere krav om ren luft og hurtige klimahandlinger, og der er udvidede krav til vand- og jordforvaltning. Endelig er kravene til materialesundhed tilpasset verdens mest rigide regler og standarder for indhold af kemi i produkterne. Her stilles der skærpede krav, så virksomheder bl.a. skal være certificeret på mindst Sølv-niveau for at kunne Cradle to Cradle certificere produkter til børn og kosmetik. KLS PurePrint er certificeret på Sølv-niveau.
Der er også lavet et nyt logo, som er tilknyttet den nye standard.
Napapijri udvikler bæredygtig Infinity jacket
Det internationalt kendte tøjmærke Napapijri har udviklet en fuldstændig cirkulær jakke, som er blevet Cradle to Cradle certificeret. Jakken er 100 % recyclable, er lavet af nylon fra kasserede fiskenet og de har indført et 2 års take-back program. De skriver bl.a. på deres hjemmeside:
”Vores banebrydende cirkulære serie af fuldt genanvendelige jakker er blevet anerkendt med den prestigefyldte Cradle to Cradle Certified ™ Gold-certificering, verdens mest avancerede standard for sikre, cirkulære og ansvarlige materialer og produkter. Det er med til at ændre spillet ikke kun for os, men for modebranchen som helhed. Intet brand har tidligere formået at udvikle et fuldt cirkulært system på kun fjorten måneder.”
Se mere om det spændende produkt her.
Mere info om Cradle to Cradle Version 4.0
Den nye Cradle to Cradle standard træder i kraft den 1. juli 2021 – og du kan læse mere her:


Genbrug er en del af løsningen på overforbrug
Den 28. marts 2023 havde Danmark opbrugt sin årlige andel af de naturlige ressourcer. Det viser en ny beregning fra tænketanken Global Footprint Network. Dagen er kendt som Overshoot Day, og det vil sige at vi fra den 29. marts bruger flere ressourcer end...
Ny typografi kan spare miljøet for 76 mio. trykte sider!
Bæredygtighed har fået en helt ny dimension. Indtil nu har fokus været på at fjerne brugen af skadelige kemikalier, sikre biologisk nedbrydelighed og reducere CO2 aftrykket. Men nu kan optimeret skriftdesign og layout revolutionere muligheden for miljømæssige...
Troldeskulpturer og Nordeuropas første Cradle to Cradle helbindsbog
Har du hørt om Thomas Dambo og hans troldeskulpturer? I forbindelse med afsløringen af trold nr. 100 blev der sat en storslået skattejagt i gang, hvor fans blev inviteret til at finde trolden, som har fået navnet Måne Mor. Nu er historier om de første 100...