Emballagen støtter op omkring det bæredygtige produkt
Ruby Cup er ikke bare en hvilken som helst kommerciel virksomhed. Bæredygtighed har været en vigtig kerneværdi for dem lige fra starten – både social, miljømæssig og finansiel bæredygtighed. Således er deres forretningsmodel f.eks. bygget op omkring ”Buy One, Give One”-donationsprogrammet, der for hvert solgt produkt donerer en menstruationskop til piger og kvinder i bl.a. Ghana og Nepal, som ellers ikke har adgang til menstruationsprodukter.
– Vi tror på, at forretning kan være med til at skabe udvikling. Da vi startede virksomheden, var det et must for os at finde en model, hvor vi på den ene side selv kunne være finansielt bæredygtige, men hvor profitten byder ind til, at vi kan gøre mere socialt. Og den model vi fandt frem til, virker på den måde: Jo mere vi sælger, jo flere kopper kan vi donere. Vi plejer at sige, at purpose og profit går hånd i hånd, fortæller Julie Weigaard-Kjær, stifter og direktør hos Ruby Cup.
– Vi får tit spørgsmålet, hvad med bare at sælge menstruationskopper kommercielt, og det kommer aldrig til at ske, for så er vi ikke Ruby Cup mere. Så ville vi bare være ligesom alle andre. Vi er favnet på den bæredygtige grobund. Det er helt centralt for vores virksomhed.
Et miljøvenligt produkt
Men også den miljømæssige bæredygtighed spiller en rolle for Ruby Cup. F.eks. er deres produkt i sig selv meget miljøvenligt.
En menstruationskop er – som navnet antyder – en lille ”kop”, der er lavet af silikone. Den kan holde i op til 10 år og er dermed ikke blot økonomisk, den sparer også miljøet for tonsvis af engangs menstruationsprodukter.
– Det betyder meget for os, at produktet er bæredygtigt. Silikone er enormt holdbart, og derfor har vi altid sagt, at Ruby Cup holder i op til 10 år. Vi har f.eks. spottet at nogle konkurrenter på et tidspunkt har sagt, at deres produkt holder i 5 år, men som så er gået ned og nu anbefaler, det skal skiftes ud hvert år. Det virker lidt som en undskyldning for at sælge flere produkter, og det er ærgerligt, hvis der bliver gået på kompromis med bæredygtigheden som følge af konkurrence i markedet eller et fokus på kun den økonomiske bundlinje, fortæller Julie.
For nogle år siden begyndte Ruby Cup at udvide ønsket om miljømæssig bæredygtighed til resten af virksomheden, herunder emballagen.
Deres stofposer fremstilles nu af økologisk bomuld, og fordi mange af Ruby Cups engroskunder er emballagefri supermarkeder, har Ruby Cup i stor stil kunnet minimere emballagen for disse kunder.
– Men helt kan vi ikke komme uden om emballage. Derfor satte vi os det mål for 2017, at al vores emballage skulle komme fra bæredygtige kilder, forklarer Julie.
Danske virksomheder måtte være for dyre
Som global virksomhed med hovedkontor i London og kontor i Spanien, var det naturligt for Ruby Cup at søge bredt og internationalt efter leverandører. Men det var bestemt ikke første indskud at søge i Danmark.
– En af mine kolleger havde fundet KLS PurePrint, og hun var meget entusiastisk, bl.a. fordi de var Cradle to Cradle certificerede. Jeg kan huske, at jeg bare sagde: Det lyder helt fantastisk – men det er Danmark, så det er alt for dyrt, smiler Julie.
– Men så tænkte vi alligevel: Vi giver dem en chance og prøver lige at spørge efter nogen priser. Og så blev vi helt overrasket over, at de priser, vi fik fra KLS dem, faktisk var meget konkurrencedygtige. Derfor var vi ikke lang tid om at vælge KLS PurePrint som samarbejdspartnere.
Nu får Ruby Cup lavet alle tryksager og al kartonemballage hos KLS PurePrint, hvilket betyder, at de er Cradle to Cradle certificeret, bionedbrydelige og 100 % fri for skadelige kemikalier.
Danmarks næststørste rejsekoncern udskifter plastserveringsbakker til bakker i Cradle to Cradle-certificeret karton
Travelheart Family, Danmarks næststørste rejsekoncern, udskifter plastserveringsbakkerne, som vi kender fra flyrejsen, med serveringsbakker i Cradle to Cradle®-certificeret karton. Navnet vil du ikke genkende fra flybilletter eller rejsebeviser, men selskaberne...
KLS PurePrints CCO Kasper Larsen er Årets ESG Frontrunner 2024
På en solbeskinnet dag i maj løb Årets SMV awardshow af stablen. Blandt de nominerede i kategorien Årets ESG Frontrunner var Kasper Larsen fra KLS PurePrint, og på trods af det stærke felt, han var oppe i mod, blev det Kasper, som kunne kalde sig for Årets ESG...
Nye regler for emballage udfordrer kosmetikbranchen: Sådan arbejder Rudolph Care med bæredygtighed
Ny lovgivning fra EU tvinger kosmetikproducenter til at tage stilling til emballagen. Hos Rudolph Care ser man de nye krav som mulighed for at arbejde endnu mere bæredygtigt. Hvordan sælger man bedst sine dyre cremer i butikkerne? Et spørgsmål, som har givet utallige...