Økologipionerer er gået fra gris til plante

I 2019 stiftede ægteparret Fie Graugaard og Ulrich Kern-Hansen virksomheden Organic Plant Protein, efter at have solgt deres andel i fødevarevirksomheden Hanegal, som de startede tilbage i 1994. Det var her, at ideen om at producere teksturerede planteproteiner opstod efter vedtagelsen af en ny strategi, som lød på at 85% af deres produkter skulle være plantebaserede i 2030.

Økologien i fokus

Hanegals produkter er økologiske og uden tilsætningsstoffer, og det viste sig at være umuligt at finde økologiske planteproteiner af god kvalitet og uden allergener til plantebaserede produkter. Herefter blev der indledt et samarbejde med Teknologisk Institut og forsker, Per Lang Sørensen, som i dag er ansat hos Organic Plant Protein, med det formål at producere økologiske teksturerede planteproteiner af ærter og hestebønner. Hanegal blev selvsagt Organic Plant Proteins første kunde, og det første produkt var en vegansk postej, som kom på markedet i 2019 og vandt prisen ”Bedste veganske nyhed” på Nordic Organic Foodfair få måneder efter lancering.

400.000 måltider om dagen

Fra fabrikken i Hedensted producerer Organic Plant Protein økologiske, teksturerede planteproteiner, fremstillet af gule ærter og hestebønner. Råvarerne er tørfraktionerede, hvilket bl.a. betyder et væsentlig lavere energiforbrug end de mange vådteksturerede på markedet og desuden er der ikke er brugt forarbejdningskemikalier i hele processen fra anlæg til produkt. Produkterne er i dag blandt de mest bæredygtige af deres slags. Virksomheden har fra start tænkt stort og der kan på fabrikken dagligt produceres planteproteiner hvad der svarer til 400.000 måltider.

Et simpelt regnestykke

Fie og Ulrich beskriver deres virksomhed som en mission med en virksomhed, fremfor en virksomhed med en mission. Og missionen er klar: at bidrage til at reducere kødforbruget og samtidig sikre at økologien får en rolle i den grønne omstilling. ”Hvis vi skal kunne reducere CO2-udledningen og sørge for at der er ressourcer nok til verdens voksende befolkning, så bliver vi nødt til at reducere den animalske produktion væsentligt”, understreger Fie Graugaard.

Fordelene ved Organic Plant Protein-produkterne er mange. Både pris og co2-aftryk er meget lavere end ved kød og desuden indeholder planteproteinerne den samme mængde protein som kød. Til detailhandlen sælges produkterne i mindre pakker under Organic Plant Proteins eget brand Plant Mate. En pose på 125g, der efter iblødsætning svarer til ca. 400 g kød, vil koste omkring 25 kr. Og regnestykket er til at forstå: ”Erstat kødet i din bolognese med Plant Mate og spar 25% på pris og 80% på CO2-belastning”, fortæller Fie Graugaard. Hos Organic Plant Protein har ambitionen fra start lydt på at producere med 100% danske råvarer, for at understøtte det danske, økologiske landbrug og dette kan meget vel lykkes allerede til næste år. I sommer indgik virksomheden nemlig et partnerskab med Danish Agro, som skal sikre virksomheden danske økologiske råvarer til produktionen.

Stort potentiale

Organic Plant Protein leverer primært til fødevarevirksomheder og eksportmarkeder, men stifterne ser også et stort potentiale i den offentlige sektor herhjemme, som dagligt serverer omkring 800.000 måltider. Virksomheden har investeret i et mobilt køkken, som skal bruges til at køre ud til institutioner, som ikke selv har tid til at besøge fabrikken. Kokke fra Organic Plant Protein vil vise produkternes potentiale frem og skabe velkendte retter, hvor kødet er erstattet med Plant Mate-produkter. Derudover har virksomheden udarbejdet et opskriftsunivers og i samarbejde med KLS PurePrint har virksomheden fået produceret trykte opskriftshæfter, som skal inspirere og gøre det lettere at se de mange muligheder i produkterne.

”Vi har haft et samarbejde med KLS PurePrint gennem en årrække efterhånden og matchet mellem Organic Plant Protein og KLS PurePrint er for os helt oplagt, da KLS PurePrints bæredygtige tilgang passer ind i vores værdigrundlag. Det arbejde som de hos KLS PurePrint har gjort, for at forbedre jeres produkter, vil vi rigtig gerne bakke op om. Derudover har samarbejdet altid fungeret upåklageligt og for os giver det god mening at samarbejde med de ypperste indenfor trykkeribranchen”, afslutter Fie Graugaard.

Simpelts mission er at reducere plastikforbruget

Simpelts mission er at reducere plastikforbruget

  Hvad der startede som et privat nytårsforsæt tilbage i 2018, er i dag blevet til virksomheden Simpelt. Stifter af Simpelt Emma Bech Hansen ønskede at reducere plastikforbruget i hende og kærestens hverdag og hun begyndte at undersøge mulighederne for produkter...

læs mere
KLS PurePrint deltager i FSC® Ugen 2024

KLS PurePrint deltager i FSC® Ugen 2024

  I FSC Ugen 2024 sætter NGO’er og virksomheder i hele Norden fokus på betydningen af de valg, vi alle træffer i hverdagen. Når du vælger FSC®, er du f.eks. med til at gøre en forskel for natur, dyreliv og mennesker i verdens skove. FSC®-mærket sikrer ikke bare...

læs mere