KlimaMad.DK sælger helt vilde produkter

I Aarhus ligger den lille virksomhed KlimaMad.DK, som siden starten i 2020 har arbejdet med visionen om, at det vil have en afgørende effekt på klimaet, hvis forbrugerne har mulighed for at vælge mellem klimavenlige fødevarer kontra mindre klimavenlige fødevarer. Virksomheden har valgt at gå utraditionelt til værks og har taget begrebet klimavenlig til nye højder.

Samhandelsaftaler med bolivianske høvdinge

Når det handler om produktion af råvarer, er det i rigtig mange tilfælde brugen af maskiner, gødning, kunstvanding og skader på naturen som følge af dyrkningsmetoden, der er de største årsager til CO2-udledning. Derfor har KlimaMad.DK en mission om at undersøge hvor på kloden råvaren dyrkes med den lavest mulige CO2-udledning – og køber råvaren derfra. ”Vi udser os de fødevareprodukter, hvor vi mener, at CO2-udledningen kan bringes ned. Derefter finder vi alternative produkter med en lavere CO2-udledning og med et bedre forhold til natur, biodiversitet og mennesker. Vi er en virksomhed, som er drevet af at sætte klima og biodiversitet forrest”, beskriver Jacob Lænsø, CEO i KlimaMad.DK. Virksomheden, med den inspirerende tilgang til fødevareproduktion, har formået at få samhandelsaftaler i hus med flere høvdinge i Amazonregnskoven, hvor bl.a. virksomhedens paranødder kommer fra. ”Det er en situation, hvor der kun er vindere. I processen sker der det fantastiske, at vi understøtter måden, hvorpå skovens folk lever, og har levet gennem generationer. De lokale lever af at indsamle råvarer fra skoven og vi kan bidrage til opretholdelse af deres levestandarder ved at sælge vilde, nænsomt indsamlede produkter til danskerne. Samtidig sikrer vi at de lokale passer på skoven og dyrelivet”, forklarer Jacob Lænsø.

Vild regnskovschokolade

I dag forhandler KlimaMad.DK traditionelt dyrket quinoa, vilde paranødder, rå rørsukker samt pasta lavet på quinoa, mungbønnner, linser og amarant, som alt sammen kommer fra den oprindelige natur i Sydamerika. Og målet er at alle KlimaMad.DKs produkter skal være enten traditionelt dyrket eller vildtforekommende, ellers er det uinteressant for virksomheden, som kontinuerligt undersøger mulighederne for at udvide sortimentet med vilde eller traditionelt dyrkede produkter. Det næste projekt er chokolade af vildtforekommen kakao i regnskoven. Projektet crowdfundes gennem Coop crowdfunding og interessen har fra start været stor. Jacob Lænsø tror på at forklaringen bl.a. skal findes i ordvalget hos virksomheden. ”Jeg tror at begrebet ’vildt’, rammer plet i forbrugernes forståelsesramme, af den grund, at der er rigtig mange, som snakker om økologi og bæredygtighed, men jeg tror på at begrebet vildt, er lettere som forbruger at forholde sig til. Derudover er vi med vores vildtforekommende produkter gået langt videre end økologi og bæredygtighed, som vi ikke mener er nok, hvis vi skal tilbageerobre det, der er blevet tabt til den intensivt dyrkede landsbrugskultur. Dette perspektiv har også skabt stor interesse og nysgerrighed fra forbrugerne”, fortæller Jacob Lænsø. Hos KlimaMad.DK håber man da også på, at man kan skabe fundamentet for et nyt begreb, nemlig ’vilde produkter’ i stor skala, som forbrugere skal til at vænne sig til og som i sidste ende, kan være med til at påvirke fødevareproducenter til ikke længere at producere monokulturelle fødevarer.

Et nemt valg

Da Jacob bliver bedt om at fortælle om valget af KLS PurePrint som samarbejdspartner, er han ikke i tvivl. ”KLS PurePrint tilbyder nogle fantastiske produkter, en super service og har en professionel tilgang til opgaverne. Som lille nyopstartet virksomhed, havde vi brug for hjælp og vejledning og vi blev mødt 1-til-1 af virksomheden, som bidrog med et hav af kompetencer, enorm god sparring og en erfaring, som vi har været utrolig glade for. Derudover betyder KLS PurePrints klimarettede fokus og Cradle to Cradle-certificering også meget for os i valg af leverandør, fordi det jo understøtter vores eksistensgrundlag”, afslutter Jacob Lænsø.

Du kan læse mere om og støtte KlimaMad.DKs nye projekt med vild chokolade her

Simpelts mission er at reducere plastikforbruget

Simpelts mission er at reducere plastikforbruget

  Hvad der startede som et privat nytårsforsæt tilbage i 2018, er i dag blevet til virksomheden Simpelt. Stifter af Simpelt Emma Bech Hansen ønskede at reducere plastikforbruget i hende og kærestens hverdag og hun begyndte at undersøge mulighederne for produkter...

læs mere
KLS PurePrint deltager i FSC® Ugen 2024

KLS PurePrint deltager i FSC® Ugen 2024

  I FSC Ugen 2024 sætter NGO’er og virksomheder i hele Norden fokus på betydningen af de valg, vi alle træffer i hverdagen. Når du vælger FSC®, er du f.eks. med til at gøre en forskel for natur, dyreliv og mennesker i verdens skove. FSC®-mærket sikrer ikke bare...

læs mere