Bælg gik fra Løvens Hule med en investering

Fødevarestartuppen Bælg, der producerer konfekture af danske bælgfrugter i Ørbæk på Fyn, har oplevet en eksplosiv vækst efter deltagelsen i DR1-programmet Løvens Hule. Med deltagelsen føler virksomheden, at de er tættere på målet om at få danskerne til at spise flere bælgfrugter.

Det handler om smag og kvalitet

Rejsen startede i 2019 med de to barndomsvenner Martin Hansen og Benjamin Pedersen, som manglede en snack i høj kvalitet og med gennemskuelige råvarer. Med målet om at skabe et ærligt og ambitiøst stykke dansk konfekture startede de virksomheden Bælg. I foråret 2020 gik Martin og Benjamin sammen med Mikkel Præst og de tre satte sig for at revolutionere det danske konfekturemarked med innovative og kompromisløse produkter med smag og kvalitet i fokus. Desværre, for virksomheden, ramte Corona-pandemien på det værst tænkelige tidspunkt og godt en måned efter at de første aftaler var i hus, lukkede det danske samfund ned.

Nedlukningen blev blandt andet brugt på produktudvikling, som sidenhen har ført til at virksomheden har vundet priser for deres produkt. Bælg modtog i 2022 Produktprisen fra Sol over Gudhjem, hvor de vandt i kategorien Innovation og for nogle måneder siden blev virksomheden hædret som bedste økologiske plantebaserede startup af Dansk Vegetarisk Forening.

Tidligere minister med ombord

Da de tre stiftere for nylig deltog i det populære Tv-program Løvens Hule, var Løverne både imponeret over Bælgs produkter, hvor den gode smag blev fremhævet, og over trioen, som udstrålede en stor passion for og tro på projektet. Udover rosende ord, lykkedes det for Benjamin, Martin og Mikkel, med en energisk, ærlig og til tider rørende pitch, at få den tidligere uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers med ombord og derved sikre en investering til virksomheden. Især Bælgs fokus på biodiversitet og cirkulær økonomi vakte Tommy Ahlers’ interesse. ”Der er mange fordele ved at så bælgfrugter på markerne. Bælgfrugter er selvgødende, hvilket resulterer i at man skal gøde meget mindre på marker med for eksempel kikærter og bønner. Derudover er der op til seks gange så mange fugle og bier på marker med bælgfrugter sammenlignet med traditionelle kornmarker”, fortæller medstifter Mikkel Præst.

QR-kode muliggør storytelling

For Bælg har det altid været vigtigt at kunne fortælle historien bag virksomheden og dens produkter til kunderne. Men når man sælger et lille produkt, hvor pladsen til information er begrænset, skulle der tænkes i kreative løsningsforslag. Løsningen skulle findes hos KLS PurePrint, som i samarbejde med den danske tech- og blockchain virksomhed Upchannel har udviklet EcoTag. Denne løsning bygger på platformen BrandTag, som gør det muligt at kommunikere og dokumentere bæredygtighedsinitiativer interaktivt via emballagen. Selve visningen foregår ved, at der printes unikke QR-koder på emballagen og når forbrugeren scanner koden, verificeres produktet først på blockchain og derefter vises dokumentationen. Dataene lagres ved hjælp af en kombination af traditionelle databaser og blockchain.

”For os er storytelling om Bælg og vores produkter en utrolig vigtig del af virksomheden. Vi ønsker at fortælle forbrugerne historien bag produkterne, hvor råvarerne kommer fra, hvordan produktionen finder sted etc. Og dette kan lade sig gøre med brugen af QR-koder på vores produkter”, fortæller Mikkel Præst, og fortsætter: ”KLS PurePrint har produceret et sleeve med en QR-kode til vores produkter, og det har simpelthen været en genial løsning for os, fordi vores produkter er små og der derfor ikke er megen plads til den produkthistorie, som vi ønsker at fortælle. Derudover fungerer det godt på messer, hvor der er kort tid til at tale med alle interesserede. Vi giver folk en snack med på vejen og derfra kan de scanne QR-koden og få mere information om produktet”, afslutter han. 

Læs mere om EcoTag her 

Du kan finde Løvens Hule-afsnittet her

BITTE KAI RAND: Bæredygtige valg er altid moderne

BITTE KAI RAND: Bæredygtige valg er altid moderne

  BITTE KAI RAND er et af Danmarks mest toneangivne modehuse og brandets kollektioner kan ses på catwalks verden over. Modevirksomheden blev grundlagt i 1981, da Bitte, som nyuddannet designer fra det Kongelige Danske Kunstakademi, købte den højtprofilerede...

læs mere