Georg Jensen skaber design, der holder i generationer
Georg Jensen har siden stiftelsen i 1904 skabt tidløse designs, som holder langt ud i fremtiden – både fysisk og æstetisk. Nøgleordet for deres produkter er, at de skal være langtidsholdbare.
”Bæredygtighed for os er, at vi udvikler produkter, der er langtidsholdbare. Det er ikke en vare, du har i et par måneder, og så smider ud. Vores produkter, især smykker, går jo i arv fra generation til generation”, fortæller Erik Olsen, head of Quality and CSR hos Georg Jensen.
Tankegangen omkring bæredygtighed har altid været til stede hos Georg Jensen, da de arbejder ud fra det mantra, at holdbarhed skal være gennemgående i alt hvad de laver. Ud over at lave æstetisk og funktionelt design, ønsker Georg Jensen også at gøre op med ”brug og smid væk”-kulturen.
Genbrug er guld for miljøet
Georg Jensen har sat flere bæredygtige projekter i søen, som omhandler et mere miljørigtigt materialebrug. Ét af deres større tiltag har været, at alle deres trævarer som skærebrætter og træfigurer skal produceres i FSC certificeret træ.
”Vi er næsten i mål med projektet”, siger Erik Olsen og fortæller, at: ”Vi mangler at få enkelte af vores leverandører FSC-certificerede, ellers er vi godt på vej til at få alle vores trævarer certificeret”.
Et andet projekt, som Georg Jensen har opstartet i år, er at anvende genbrugsguld til deres smykkeproduktion. Udvinding af guld fra miner er en hård og ressourcekrævende proces for miljøet, som forårsager udledning af store mænger CO2, udtømning af jordens ressourcer samt ødelæggelse af naturområder. Ved udelukkende at købe genbrugsguld undgår Georg Jensen denne proces, og sparer miljøer for yderligere belastning.
Grønne fremtidsplaner
Det er ikke kun i produktmaterialerne, at Georg Jensen ønsker at forbedre bæredygtighedsværdien. Også deres emballage skal blive FSC-certificeret de kommende år. KLS PurePrint har allerede lavet æsker til enkelte produkter, men tanken er, at de skal lave certificeret emballage til store dele af Georg Jensens sortiment.
”Det er en perfekt partner, da de arbejder med Cradle to Cradle, som vi jo meget gerne vil bruge til vores emballage”, afslutter Erik Olsen.
![Georg Jensen[2]_li](https://klspureprint.dk/wp-content/uploads/Georg-Jensen2_li.jpg)


KLS PurePrint er en del af Science Based Targets Nature
Måske du har hørt om Science Based Targets? Et globalt netværk, bestående af mere end 80 nonprofitorganisationer og missionsdrevne virksomheder, som fokuserer på et tæt samarbejde mellem virksomheder og klimaeksperter, for at sikre, at virksomhedens klimamål...
Vilde resultater: Natur i erhvervsområde gør en kæmpe forskel
Ny insekttælling viser, at indsatsen for en øget biodiversitet på Avedøre Holme har gjort en kæmpe forskel for antallet af insekter og vilde bier i området. Det gør en kæmpe forskel for biodiversiteten, når man inviterer naturen indenfor. Det viser en indsats i...
Bæredygtigt design hos Ege Carpets
Virksomheden Ege Carpets fremstiller væg-til-væg-tæpper, løse tæpper, tæppefliser og tæppeplanker til kommercielle bygninger, hoteller og krydstogtskibe ved at sammenvæve tidløst dansk design, holdbar kvalitet, naturlig komfort og en progressiv bæredygtig...