Georg Jensen skaber design, der holder i generationer

Georg Jensen har siden stiftelsen i 1904 skabt tidløse designs, som holder langt ud i fremtiden – både fysisk og æstetisk. Nøgleordet for deres produkter er, at de skal være langtidsholdbare.

Bæredygtighed for os er, at vi udvikler produkter, der er langtidsholdbare. Det er ikke en vare, du har i et par måneder, og så smider ud. Vores produkter, især smykker, går jo i arv fra generation til generation”, fortæller Erik Olsen, head of Quality and CSR hos Georg Jensen.

Tankegangen omkring bæredygtighed har altid været til stede hos Georg Jensen, da de arbejder ud fra det mantra, at holdbarhed skal være gennemgående i alt hvad de laver. Ud over at lave æstetisk og funktionelt design, ønsker Georg Jensen også at gøre op med ”brug og smid væk”-kulturen.

Genbrug er guld for miljøet

Georg Jensen har sat flere bæredygtige projekter i søen, som omhandler et mere miljørigtigt materialebrug. Ét af deres større tiltag har været, at alle deres trævarer som skærebrætter og træfigurer skal produceres i FSC certificeret træ.

Vi er næsten i mål med projektet”, siger Erik Olsen og fortæller, at: ”Vi mangler at få enkelte af vores leverandører FSC-certificerede, ellers er vi godt på vej til at få alle vores trævarer certificeret”.

Et andet projekt, som Georg Jensen har opstartet i år, er at anvende genbrugsguld til deres smykkeproduktion. Udvinding af guld fra miner er en hård og ressourcekrævende proces for miljøet, som forårsager udledning af store mænger CO2, udtømning af jordens ressourcer samt ødelæggelse af naturområder. Ved udelukkende at købe genbrugsguld undgår Georg Jensen denne proces, og sparer miljøer for yderligere belastning.  

Grønne fremtidsplaner  

Det er ikke kun i produktmaterialerne, at Georg Jensen ønsker at forbedre bæredygtighedsværdien. Også deres emballage skal blive FSC-certificeret de kommende år. KLS PurePrint har allerede lavet æsker til enkelte produkter, men tanken er, at de skal lave certificeret emballage til store dele af Georg Jensens sortiment.

Det er en perfekt partner, da de arbejder med Cradle to Cradle, som vi jo meget gerne vil bruge til vores emballage”, afslutter Erik Olsen.

Ny vandreguide til Mols Bjerge

Ny vandreguide til Mols Bjerge

  Danskerne har været mere ude i naturen end de plejer den seneste tid, og det mærker de også i Mols Bjerge. Nationalparkens nye vandreguide er blevet revet væk, og på kun 14 dage havde samtlige af landets butikker udsolgt. Vandreguiden viser Mols Bjerge-stien,...

læs mere
Ny Cradle to Cradle standard og Napapijri

Ny Cradle to Cradle standard og Napapijri

Cradle to Cradle, som vi opfatter som en af Verdens mest ambitiøse certificeringer inden for bæredygtighed, kommer nu i en ny udgave – Version 4.0. Den sætter nye internationale standarder for cirkulær økonomi og for bæredygtige produkter, til glæde for os alle og for...

læs mere
0
    0
    Kurv
    Din kurv er tomTilbage