Kaffe med noter af bæredygtighed

Der er nok ikke mange af os, som ikke sætter pris på en dampende varm kop kaffe lavet på nymalede bønner. Desværre får kaffen ofte en dårlig bismag, når man tænker på forholdene for de fattige bønder, der producerer den.

Det har de sat sig for at gøre noget ved hos ØNSK Kaffe, som leverer kaffe til kontorer, hoteller og privatforbrugere. De har nemlig valgt at springe mellemleddene i kaffeproduktionen over og i stedet samarbejde direkte med en række kaffebønder i Nicaragua. På den måde kan de give bønderne en fair pris for deres kaffe og samtidig være med til at præge produktionen i en grønnere retning:

”Vi ved, at kaffe er et produkt, som det kræver meget at producere, og som har meget med mennesker at gøre. Derfor vil vi gerne belønne de kaffebønder, der arbejder med forskellige bæredygtige initiativer i deres produktion”, fortæller Andreas Kirk, direktør hos ØNSK Kaffe.

Fokus på bæredygtig emballage

Netop bæredygtighed spiller en stor rolle i ØNSK Kaffe. 

”For os handler det om at integrere bæredygtighed i hele vores værdikæde. Så en ting er, hvordan vi sourcer vores kaffe – at den produceres på en social og miljømæssig ansvarlig måde. En anden ting er, at kaffen er pakket ind i den rigtige emballage”, fortæller Andreas Kirk.

At ØNSK Kaffe går op i bæredygtig emballage ses blandt andet på deres kaffekapsler, som er lavet af bionedbrydeligt plantemateriale. Samtidig er æsken til kapslerne også lavet på FSC-certificeret papir.

Men selvom bæredygtighed er et vigtigt parameter, er selve designet på emballagen også afgørende, hvis man spørger Andreas Kirk:

”Når man som os sælger kaffekapsler, der er 2-3 gange dyrere end en discountkapsel, betyder designet bare meget. Det er vigtigt for os, at det afspejler den kvalitet som folk får, når de drikker kaffen. Vi har også designet et ”genbrugslook”, så forbrugerne får det indtryk af kartonen som de forventer, da den bæredygtige karton der trykkes på er hvid”.

Lokal produktion og hurtig leveringstid

Da ØNSK Kaffe skulle finde et trykkeri, der kunne forene bæredygtighed med flot design i æskerne til deres kaffekapsler, faldt valget på KLS PurePrint. Her spillede KLS PurePrints Cradle-to-Cradle certificering selvfølgelig en rolle, men ifølge Andreas Kirk var der også andre grunde til valget:

”Udover krav til materialer var det også vigtigt for os, at emballagen er trykt lokalt, og ikke i for eksempel Kina. Det gjorde også, at hele processen omkring design og levering kunne foregå mere gnidningsfrit. F.eks. gik der kun to uger fra vi havde designet på plads, til at vi fik leveret emballagen”.

Mangel på råvarer

Mangel på råvarer

Mangel på materialer er et stort globalt problem. Hver tredje virksomhed på tværs af brancher oplever længere leveringstider og forhøjede priser. Inflationen er øget midlertidigt som følge af stigende råvarepriser. Specielt over det seneste halve år er manglen på...

læs mere
Ny podcast om KLS PurePrints bæredygtige rejse

Ny podcast om KLS PurePrints bæredygtige rejse

Ledelses- og netværkshuset F5 har udsendt en podcast om KLS PurePrint, for at give danske virksomheder inspiration til at lykkes med deres grønne tiltag.    Det handlede ikke om at redde verden  Da trykkeriet KLS PurePrint i 2007 var på konkursens rand, måtte man...

læs mere
Ny bogserie: Grøn omstilling for virksomheder

Ny bogserie: Grøn omstilling for virksomheder

En af de førende eksperter i grøn omstilling og cirkulær økonomi, Gitte Haar fra Center for Cirkulær økonomi, som har 15 års erfaring på området, udgiver i slutningen af september bogserien: Grøn omstilling i virksomheder. Serien vil hjælpe virksomheder med at blive...

læs mere
0
    0
    Kurv
    Din kurv er tomTilbage