Kaffe med noter af bæredygtighed

Der er nok ikke mange af os, som ikke sætter pris på en dampende varm kop kaffe lavet på nymalede bønner. Desværre får kaffen ofte en dårlig bismag, når man tænker på forholdene for de fattige bønder, der producerer den.

Det har de sat sig for at gøre noget ved hos ØNSK Kaffe, som leverer kaffe til kontorer, hoteller og privatforbrugere. De har nemlig valgt at springe mellemleddene i kaffeproduktionen over og i stedet samarbejde direkte med en række kaffebønder i Nicaragua. På den måde kan de give bønderne en fair pris for deres kaffe og samtidig være med til at præge produktionen i en grønnere retning:

”Vi ved, at kaffe er et produkt, som det kræver meget at producere, og som har meget med mennesker at gøre. Derfor vil vi gerne belønne de kaffebønder, der arbejder med forskellige bæredygtige initiativer i deres produktion”, fortæller Andreas Kirk, direktør hos ØNSK Kaffe.

Fokus på bæredygtig emballage

Netop bæredygtighed spiller en stor rolle i ØNSK Kaffe. 

”For os handler det om at integrere bæredygtighed i hele vores værdikæde. Så en ting er, hvordan vi sourcer vores kaffe – at den produceres på en social og miljømæssig ansvarlig måde. En anden ting er, at kaffen er pakket ind i den rigtige emballage”, fortæller Andreas Kirk.

At ØNSK Kaffe går op i bæredygtig emballage ses blandt andet på deres kaffekapsler, som er lavet af bionedbrydeligt plantemateriale. Samtidig er æsken til kapslerne også lavet på FSC-certificeret papir.

Men selvom bæredygtighed er et vigtigt parameter, er selve designet på emballagen også afgørende, hvis man spørger Andreas Kirk:

”Når man som os sælger kaffekapsler, der er 2-3 gange dyrere end en discountkapsel, betyder designet bare meget. Det er vigtigt for os, at det afspejler den kvalitet som folk får, når de drikker kaffen. Vi har også designet et ”genbrugslook”, så forbrugerne får det indtryk af kartonen som de forventer, da den bæredygtige karton der trykkes på er hvid”.

Lokal produktion og hurtig leveringstid

Da ØNSK Kaffe skulle finde et trykkeri, der kunne forene bæredygtighed med flot design i æskerne til deres kaffekapsler, faldt valget på KLS PurePrint. Her spillede KLS PurePrints Cradle-to-Cradle certificering selvfølgelig en rolle, men ifølge Andreas Kirk var der også andre grunde til valget:

”Udover krav til materialer var det også vigtigt for os, at emballagen er trykt lokalt, og ikke i for eksempel Kina. Det gjorde også, at hele processen omkring design og levering kunne foregå mere gnidningsfrit. F.eks. gik der kun to uger fra vi havde designet på plads, til at vi fik leveret emballagen”.

KLS PurePrint nomineret til pris

KLS PurePrint nomineret til pris

Den 22. oktober afholdes det store awardshow SDG Tech Awards – en pris der er indstiftet til at fremme teknologiske løsninger, der bidrager til arbejdet med FN’s Verdensmål. Det er organisationen Sustainary, der står bag, og showet foregår også i andre lande....

læs mere
Checkliste til at kommunikere bæredygtighed

Checkliste til at kommunikere bæredygtighed

Bæredygtighed i virksomheden har i sandhed vist sig at kunne være en konkurrencemæssig fordel. Men hvordan sikrer man sig som virksomhed at kommunikere virksomhedens bæredygtige værdier håndgribeligt og let forståeligt for kunderne? Henover foråret og sommeren har to...

læs mere