Kaffe med noter af bæredygtighed
Der er nok ikke mange af os, som ikke sætter pris på en dampende varm kop kaffe lavet på nymalede bønner. Desværre får kaffen ofte en dårlig bismag, når man tænker på forholdene for de fattige bønder, der producerer den.
Det har de sat sig for at gøre noget ved hos ØNSK Kaffe, som leverer kaffe til kontorer, hoteller og privatforbrugere. De har nemlig valgt at springe mellemleddene i kaffeproduktionen over og i stedet samarbejde direkte med en række kaffebønder i Nicaragua. På den måde kan de give bønderne en fair pris for deres kaffe og samtidig være med til at præge produktionen i en grønnere retning:
”Vi ved, at kaffe er et produkt, som det kræver meget at producere, og som har meget med mennesker at gøre. Derfor vil vi gerne belønne de kaffebønder, der arbejder med forskellige bæredygtige initiativer i deres produktion”, fortæller Andreas Kirk, direktør hos ØNSK Kaffe.
Fokus på bæredygtig emballage
Netop bæredygtighed spiller en stor rolle i ØNSK Kaffe.
”For os handler det om at integrere bæredygtighed i hele vores værdikæde. Så en ting er, hvordan vi sourcer vores kaffe – at den produceres på en social og miljømæssig ansvarlig måde. En anden ting er, at kaffen er pakket ind i den rigtige emballage”, fortæller Andreas Kirk.
At ØNSK Kaffe går op i bæredygtig emballage ses blandt andet på deres kaffekapsler, som er lavet af bionedbrydeligt plantemateriale. Samtidig er æsken til kapslerne også lavet på FSC-certificeret papir.
Men selvom bæredygtighed er et vigtigt parameter, er selve designet på emballagen også afgørende, hvis man spørger Andreas Kirk:
”Når man som os sælger kaffekapsler, der er 2-3 gange dyrere end en discountkapsel, betyder designet bare meget. Det er vigtigt for os, at det afspejler den kvalitet som folk får, når de drikker kaffen. Vi har også designet et ”genbrugslook”, så forbrugerne får det indtryk af kartonen som de forventer, da den bæredygtige karton der trykkes på er hvid”.
Lokal produktion og hurtig leveringstid
Da ØNSK Kaffe skulle finde et trykkeri, der kunne forene bæredygtighed med flot design i æskerne til deres kaffekapsler, faldt valget på KLS PurePrint. Her spillede KLS PurePrints Cradle-to-Cradle certificering selvfølgelig en rolle, men ifølge Andreas Kirk var der også andre grunde til valget:
”Udover krav til materialer var det også vigtigt for os, at emballagen er trykt lokalt, og ikke i for eksempel Kina. Det gjorde også, at hele processen omkring design og levering kunne foregå mere gnidningsfrit. F.eks. gik der kun to uger fra vi havde designet på plads, til at vi fik leveret emballagen”.



Ministerbesøg og biodiversitet
Med en vision om at skabe Danmarks grønneste industriområde deltager KLS PurePrint i samarbejde med bl.a. Chr. Hansen og Hvidovre kommune i naturprojektet på Avedøre Holme, hvor ca. 6 hektar eller 60.000 m2 er blevet sået til med vilde blomster og braklagt til fordel...
Lidl vil gøre danske folkeskoleelever klogere på bier og biodiversitet
Hvordan ville landbruget eller supermarkedet se ud, hvis der ikke fandtes bier? Bier og insekter spiller en helt afgørende rolle i bestøvningen af dyrkede afgrøder og vilde planter, og man regner med at omkring 80% af danske vilde planter bestøves af bier og insekter,...
Samarbejde med startups kan sikre bæredygtig vækst hos veletablerede virksomheder
Et stigende krav til bæredygtig omstilling fra kunder, medarbejdere, lovgivere og samarbejdspartnere presser virksomheder med konventionelle forretningsmodeller. Men hvordan kommer man fra ’take-make-waste’ til nye, bæredygtige forretningsmodeller? Man skaber et miljø...