Lidl vil gøre danske folkeskoleelever klogere på bier og biodiversitet
Hvordan ville landbruget eller supermarkedet se ud, hvis der ikke fandtes bier? Bier og insekter spiller en helt afgørende rolle i bestøvningen af dyrkede afgrøder og vilde planter, og man regner med at omkring 80% af danske vilde planter bestøves af bier og insekter, og er dermed forudsætningen for produktionen af frø, bær og frugt. Men de danske bier mangler levesteder og er udsat for påvirkning af pesticider og sygdomme; faktorer som har resulteret i at flere arter er uddøde og endnu flere er i risiko for at lide samme skæbne.
Denne problemstilling har dagligvarekæden Lidl og Danmarks Biavlerforening bestemt sig for at sætte fokus på og siden 2021 har de samarbejdet om en række initiativer og aktiviteter, som skal styrke biodiversiteten i Danmark. ”Vi har fokus på bier og bestøvere, fordi vi sælger rigtig mange produkter, som er afhængige af biers bestøvning og derfor føler vi, at vi har et rigtig stort ansvar overfor naturen” fortæller Maibritt Braukmann, Junior Project Manager, CSR Indkøb, hos Lidl Danmark.
Undervisningsmateriale og frøposer
Det nyeste initiativ består af undervisningsmateriale og frøposer, der er tiltænkt som et supplement i undervisningen af folkeskoleelever i alderen 2.-4. klasse. ”Vi har et fokusområde omkring læring og oplysning og for at nå vores kunder, så skal vi også have inkluderet den yngre generation”, forsætter Maibritt Braukmann. Dette resulterede i at Lidl i februar, i samarbejde med Danmarks Biavlerforening, udsendte undervisningsmateriale og frøposer, som danske skoler har kunne bestille efter først-til-mølle-princippet. Der har været stor interesse for materialet og på under et døgn var der udsolgt. Herefter blev der genoptrykt endnu flere frøposer og undervisningsmaterialet kan downloades gratis, således at Lidl og Danmarks Biavlerforening bidrager til læringen om bier og andre insekters vigtighed og deres afgørende rolle for biodiversiteten, i så stort et omfang som muligt.
Bæredygtigt tryk
Både undervisningsmaterialet og frøposerne er trykt på Cradle to Cradle certificeret papir og det var da også derfor Lidl valgte, at KLS PurePrint skulle stå for at trykke deres materiale. ”Eftersom at vi tidligere har arbejdet sammen og at KLS PurePrint er Cradle to Cradle certificeret, var det oplagt for os at I skulle trykke materialet”, fortæller Maibritt Braukmann, og afslutter: ”KLS PurePrint trykte, pakkede og sendte materialet ud, hvilket var en rigtig god løsning for os”.
![LIDL_1080x1080](https://klspureprint.dk/wp-content/uploads/LIDL_1080x1080.jpg)
![310222 Lidl_Ishøj Skole_undervisningsmateriale_bier_421](https://klspureprint.dk/wp-content/uploads/310222-Lidl_Ishoej-Skole_undervisningsmateriale_bier_421-scaled.jpg)
Danmarks næststørste rejsekoncern udskifter plastserveringsbakker til bakker i Cradle to Cradle-certificeret karton
Travelheart Family, Danmarks næststørste rejsekoncern, udskifter plastserveringsbakkerne, som vi kender fra flyrejsen, med serveringsbakker i Cradle to Cradle®-certificeret karton. Navnet vil du ikke genkende fra flybilletter eller rejsebeviser, men selskaberne...
KLS PurePrints CCO Kasper Larsen er Årets ESG Frontrunner 2024
På en solbeskinnet dag i maj løb Årets SMV awardshow af stablen. Blandt de nominerede i kategorien Årets ESG Frontrunner var Kasper Larsen fra KLS PurePrint, og på trods af det stærke felt, han var oppe i mod, blev det Kasper, som kunne kalde sig for Årets ESG...
Nye regler for emballage udfordrer kosmetikbranchen: Sådan arbejder Rudolph Care med bæredygtighed
Ny lovgivning fra EU tvinger kosmetikproducenter til at tage stilling til emballagen. Hos Rudolph Care ser man de nye krav som mulighed for at arbejde endnu mere bæredygtigt. Hvordan sælger man bedst sine dyre cremer i butikkerne? Et spørgsmål, som har givet utallige...