Lidl vil gøre danske folkeskoleelever klogere på bier og biodiversitet

Hvordan ville landbruget eller supermarkedet se ud, hvis der ikke fandtes bier? Bier og insekter spiller en helt afgørende rolle i bestøvningen af dyrkede afgrøder og vilde planter, og man regner med at omkring 80% af danske vilde planter bestøves af bier og insekter, og er dermed forudsætningen for produktionen af frø, bær og frugt. Men de danske bier mangler levesteder og er udsat for påvirkning af pesticider og sygdomme; faktorer som har resulteret i at flere arter er uddøde og endnu flere er i risiko for at lide samme skæbne.

 Denne problemstilling har dagligvarekæden Lidl og Danmarks Biavlerforening bestemt sig for at sætte fokus på og siden 2021 har de samarbejdet om en række initiativer og aktiviteter, som skal styrke biodiversiteten i Danmark. ”Vi har fokus på bier og bestøvere, fordi vi sælger rigtig mange produkter, som er afhængige af biers bestøvning og derfor føler vi, at vi har et rigtig stort ansvar overfor naturen” fortæller Maibritt Braukmann, Junior Project Manager, CSR Indkøb, hos Lidl Danmark.

Undervisningsmateriale og frøposer

Det nyeste initiativ består af undervisningsmateriale og frøposer, der er tiltænkt som et supplement i undervisningen af folkeskoleelever i alderen 2.-4. klasse. ”Vi har et fokusområde omkring læring og oplysning og for at nå vores kunder, så skal vi også have inkluderet den yngre generation”, forsætter Maibritt Braukmann. Dette resulterede i at Lidl i februar, i samarbejde med Danmarks Biavlerforening, udsendte undervisningsmateriale og frøposer, som danske skoler har kunne bestille efter først-til-mølle-princippet. Der har været stor interesse for materialet og på under et døgn var der udsolgt. Herefter blev der genoptrykt endnu flere frøposer og undervisningsmaterialet kan downloades gratis, således at Lidl og Danmarks Biavlerforening bidrager til læringen om bier og andre insekters vigtighed og deres afgørende rolle for biodiversiteten, i så stort et omfang som muligt. 

Bæredygtigt tryk

Både undervisningsmaterialet og frøposerne er trykt på Cradle to Cradle certificeret papir og det var da også derfor Lidl valgte, at KLS PurePrint skulle stå for at trykke deres materiale. ”Eftersom at vi tidligere har arbejdet sammen og at KLS PurePrint er Cradle to Cradle certificeret, var det oplagt for os at I skulle trykke materialet”, fortæller Maibritt Braukmann, og afslutter: ”KLS PurePrint trykte, pakkede og sendte materialet ud, hvilket var en rigtig god løsning for os”.

Økologipionerer er gået fra gris til plante

Økologipionerer er gået fra gris til plante

I 2019 stiftede ægteparret Fie Graugaard og Ulrich Kern-Hansen virksomheden Organic Plant Protein, efter at have solgt deres andel i fødevarevirksomheden Hanegal, som de startede tilbage i 1994. Det var her, at ideen om at producere teksturerede planteproteiner opstod...

læs mere
KlimaMad.DK sælger helt vilde produkter

KlimaMad.DK sælger helt vilde produkter

I Aarhus ligger den lille virksomhed KlimaMad.DK, som siden starten i 2020 har arbejdet med visionen om, at det vil have en afgørende effekt på klimaet, hvis forbrugerne har mulighed for at vælge mellem klimavenlige fødevarer kontra mindre klimavenlige fødevarer....

læs mere
KLS PurePrint: Ansvarlige valg i forbindelse med ombygning

KLS PurePrint: Ansvarlige valg i forbindelse med ombygning

Lyden af håndværkere har den seneste tid været hverdag hos KLS PurePrint på Avedøre Holme i Hvidovre, hvor en større ombygning har været i gang. Det klassiske 80’er look er blevet skiftet ud med lyse lokaler og moderne løsninger. Cradle to Cradle certificerede valg Da...

læs mere
0
    0
    Kurv
    Din kurv er tomTilbage