Michelin-kok, ost og bæredygtig emballage

Michelinkokken Paul Cunningham, køkkenchef på Henne Kirkeby Kro, vil lære danskerne at spise ost morgen, frokost og aften. De sidste fem år har han arbejdet på at udvikle en serie af økologiske oste sammen med det 130 år gamle Them Mejeri.

Interessen for at udvikle dansk madkultur har været voldsomt stigende de sidste 15 år. Ønsket om at forny vores madvaner, både hjemme i vores eget køkken, men ikke mindst også på restauranter har betydet, at valg af råvarer, sammensætningen, og ikke mindst hensynet til bæredygtigheden, er med til at dreje dansk madkultur. Stigningen i antallet af vegetarer og veganere er også med til at flytte markedet.

Paul Cunningham vil gerne rykke lidt ved vanerne om, hvornår man spiser ost og han håber, at danskerne vil tage imod ideen om at spise ost hele dagen: ”Morgenost behøver ikke være en blød skæreost. Den hårde morgenost er perfekt, gerne på et ristet rugbrød. Så får du masser af smag allerede fra starten af dagen”.

Det er i dag risikabelt at udvikle nye kvalitetsprodukter, som ikke er økologiske. Derfor er ostene også lavet af økologisk mælk fra køer i det midtjyske Søhøjland. For den lokale forankring er også blevet en vigtig parameter i den troværdighed, som forbrugerne kræver.

Emballagen er 100% bionedbrydelig

Paul Cunningham ønskede at gå hele vejen med sit bæredygtige produkt, så han besluttede, at ostene skulle pakkes i 100% bionedbrydelig emballage. Emballagen blev den Cradle to Cradle-certificerede emballage fra KLS PurePrint, der er et af verdens tre certificerede trykkerier. Med andre ord betyder det, at emballagens karton er fri for skadelige tungmetaller og kemikalier i alt fra papir, lim, lak og trykfarve, så emballagen kan genbruges 100% eller sågar nedbrydes biologisk.

Det er første gang, en Michelin-kok lancerer et produkt i Danmark med fokus på bæredygtighed helt ud i emballagen. Noget, der ligger Paul Cunningham meget på sinde. Ostene forhandles allerede i Føtex og Bilka – og der er flere butikker på vej.

Læs mere på www.paulfood.com.

Simpelts mission er at reducere plastikforbruget

Simpelts mission er at reducere plastikforbruget

  Hvad der startede som et privat nytårsforsæt tilbage i 2018, er i dag blevet til virksomheden Simpelt. Stifter af Simpelt Emma Bech Hansen ønskede at reducere plastikforbruget i hende og kærestens hverdag og hun begyndte at undersøge mulighederne for produkter...

læs mere
KLS PurePrint deltager i FSC® Ugen 2024

KLS PurePrint deltager i FSC® Ugen 2024

  I FSC Ugen 2024 sætter NGO’er og virksomheder i hele Norden fokus på betydningen af de valg, vi alle træffer i hverdagen. Når du vælger FSC®, er du f.eks. med til at gøre en forskel for natur, dyreliv og mennesker i verdens skove. FSC®-mærket sikrer ikke bare...

læs mere