Danske Spil styrker arbejdet med bæredygtighed

Når der skal sendes materiale ud til Danske Spils forhandlere i Danmark, er der ikke kun tale om en lille håndfuld. Samlet set sendes der nemlig plakater og andet POS materiale ud til ca. 2.600 forskellige forhandlere som kiosker og dagligvarebutikker. Det kræver derfor en vis mængde tryksager, som efter initiativ fra Henrik Mersebak, Retail Manager hos Danske Spil, nu bliver trykt bæredygtigt.

Bevidstheden spreder sig ud i virksomheden

”I Danske Spil har vi en miljørapport, så hele vores etiske retningslinjer internt har en øget bevidsthed om bæredygtighed”.

Den er ifølge Henrik ved at sprede sig og finde sit indpas i forskellige leder og kanter af virksomheden. Men som et stort hus med mange forskellige afdelinger og ansvarsområder er det noget, der sker gradvist.

”Det spredes hele tiden i virksomheden og vægtes højere og højere. Vi er f.eks. ved at udskifte vinduer i vores bygning, så vi bruger mindre energi; vi tænker over at bruge genanvendeligt plastik så meget som vi kan; og i kantinen her under corona, hvor folk har hentet maden og taget den med, bruges der kun genanvendeligt materiale til alt emballage og bestik”, beskriver Henrik det.

”Selv sidder jeg som indkøber af tryksager og tænker ’hvad kan jeg gøre i forhold til bæredygtighed?’, og det er her hvor KLS PurePrint er kommet på banen”, fortsætter han.

Bæredygtigt tryk

“Personligt fik jeg øjnene op for bæredygtigt tryk, da jeg bestilte nogle kaffekapsler og så, at kartonen de var i, var 100% bionedbrydelig. Derefter var jeg inde og google og se, hvem der havde leveret det og fandt frem til KLS PurePrint den vej igennem. Og efter nogle gode møder har vi så startet samarbejdet op med forskellige produktioner af tryksager”, fortæller Henrik.

Det eneste han i første omgang vidste om trykkeriet var, at det var bæredygtigt:

”Jeg vidste ikke så meget inden mødet med dem, men blev meget hurtigt imponeret over deres historie og hele rejsen mod en Cradle-to-Cradle certificering. Så jeg bad dem om at byde ind på forskellige opgaver for at holde priserne op imod vores forrige, og det viste sig, at de var meget konkurrencedygtige. Og når man står med næsten to identiske priser og skal vælge, er det klart et parameter som miljøbevidsthed, der spiller ind. Så man kan godt sige, at valget var lidt en no-brainer”, afslutter Henrik.    

Simpelts mission er at reducere plastikforbruget

Simpelts mission er at reducere plastikforbruget

  Hvad der startede som et privat nytårsforsæt tilbage i 2018, er i dag blevet til virksomheden Simpelt. Stifter af Simpelt Emma Bech Hansen ønskede at reducere plastikforbruget i hende og kærestens hverdag og hun begyndte at undersøge mulighederne for produkter...

læs mere
KLS PurePrint deltager i FSC® Ugen 2024

KLS PurePrint deltager i FSC® Ugen 2024

  I FSC Ugen 2024 sætter NGO’er og virksomheder i hele Norden fokus på betydningen af de valg, vi alle træffer i hverdagen. Når du vælger FSC®, er du f.eks. med til at gøre en forskel for natur, dyreliv og mennesker i verdens skove. FSC®-mærket sikrer ikke bare...

læs mere