Danske Spil styrker arbejdet med bæredygtighed

Når der skal sendes materiale ud til Danske Spils forhandlere i Danmark, er der ikke kun tale om en lille håndfuld. Samlet set sendes der nemlig plakater og andet POS materiale ud til ca. 2.600 forskellige forhandlere som kiosker og dagligvarebutikker. Det kræver derfor en vis mængde tryksager, som efter initiativ fra Henrik Mersebak, Retail Manager hos Danske Spil, nu bliver trykt bæredygtigt.

Bevidstheden spreder sig ud i virksomheden

”I Danske Spil har vi en miljørapport, så hele vores etiske retningslinjer internt har en øget bevidsthed om bæredygtighed”.

Den er ifølge Henrik ved at sprede sig og finde sit indpas i forskellige leder og kanter af virksomheden. Men som et stort hus med mange forskellige afdelinger og ansvarsområder er det noget, der sker gradvist.

”Det spredes hele tiden i virksomheden og vægtes højere og højere. Vi er f.eks. ved at udskifte vinduer i vores bygning, så vi bruger mindre energi; vi tænker over at bruge genanvendeligt plastik så meget som vi kan; og i kantinen her under corona, hvor folk har hentet maden og taget den med, bruges der kun genanvendeligt materiale til alt emballage og bestik”, beskriver Henrik det.

”Selv sidder jeg som indkøber af tryksager og tænker ’hvad kan jeg gøre i forhold til bæredygtighed?’, og det er her hvor KLS PurePrint er kommet på banen”, fortsætter han.

Bæredygtigt tryk

“Personligt fik jeg øjnene op for bæredygtigt tryk, da jeg bestilte nogle kaffekapsler og så, at kartonen de var i, var 100% bionedbrydelig. Derefter var jeg inde og google og se, hvem der havde leveret det og fandt frem til KLS PurePrint den vej igennem. Og efter nogle gode møder har vi så startet samarbejdet op med forskellige produktioner af tryksager”, fortæller Henrik.

Det eneste han i første omgang vidste om trykkeriet var, at det var bæredygtigt:

”Jeg vidste ikke så meget inden mødet med dem, men blev meget hurtigt imponeret over deres historie og hele rejsen mod en Cradle-to-Cradle certificering. Så jeg bad dem om at byde ind på forskellige opgaver for at holde priserne op imod vores forrige, og det viste sig, at de var meget konkurrencedygtige. Og når man står med næsten to identiske priser og skal vælge, er det klart et parameter som miljøbevidsthed, der spiller ind. Så man kan godt sige, at valget var lidt en no-brainer”, afslutter Henrik.    

Mangel på råvarer

Mangel på råvarer

Mangel på materialer er et stort globalt problem. Hver tredje virksomhed på tværs af brancher oplever længere leveringstider og forhøjede priser. Inflationen er øget midlertidigt som følge af stigende råvarepriser. Specielt over det seneste halve år er manglen på...

læs mere
Ny podcast om KLS PurePrints bæredygtige rejse

Ny podcast om KLS PurePrints bæredygtige rejse

Ledelses- og netværkshuset F5 har udsendt en podcast om KLS PurePrint, for at give danske virksomheder inspiration til at lykkes med deres grønne tiltag.    Det handlede ikke om at redde verden  Da trykkeriet KLS PurePrint i 2007 var på konkursens rand, måtte man...

læs mere
Ny bogserie: Grøn omstilling for virksomheder

Ny bogserie: Grøn omstilling for virksomheder

En af de førende eksperter i grøn omstilling og cirkulær økonomi, Gitte Haar fra Center for Cirkulær økonomi, som har 15 års erfaring på området, udgiver i slutningen af september bogserien: Grøn omstilling i virksomheder. Serien vil hjælpe virksomheder med at blive...

læs mere
0
    0
    Kurv
    Din kurv er tomTilbage