Checkliste til at kommunikere bæredygtighed

Bæredygtighed i virksomheden har i sandhed vist sig at kunne være en konkurrencemæssig fordel. Men hvordan sikrer man sig som virksomhed at kommunikere virksomhedens bæredygtige værdier håndgribeligt og let forståeligt for kunderne?

Henover foråret og sommeren har to kandidatstuderende ved CBS, Alina Ella Leandra Bally og Marcus Wandel-Petersen, skrevet deres speciale om KLS PurePrint for at belyse netop dette formål. Selve kundeoplevelsen var fokus i deres studie, der skulle klarlægge hvilke bagvedliggende faktorer, som påvirker kundernes opfattelse af virksomhedens kommunikation om bæredygtighed.

Fra et akademisk synspunkt er selve kundeoplevelsen i netop bæredygtige virksomheder et relativt uudforsket område. Traditionel litteratur inden for kundeoplevelse har af flere omgange bekræftet vigtigheden af en vel designet oplevelse, hvorfor ny forskning peger på, hvordan inkorporeringen af bæredygtighed i virksomhedens design af sin kundeoplevelse kan skabe stor værdi hos både kunden og virksomheden.

Nøglebegrebet i denne problemstilling er bevidsthed, da casestudier viser, at en del bæredygtige virksomheder ikke bevidst arbejder med at implementere og understrege deres bæredygtige værdier igennem deres kundeoplevelse og kommunikation, og derfor ikke nyder godt af den værdi, som en bevidst tilgang ville give

Studiet mundede derfor ud i en checkliste til brug for virksomheder, der ønsker at videreudvikle både kundeoplevelse og kommunikation med øget fokus på bæredygtighed. Den indeholder en række spørgsmål inden for seks forskellige kategorier, som har vist sig at være ”top of mind” hos kunder, som handler med bæredygtige virksomheder.

Checklisten er naturligvis ikke en universal sandhed, da relevansen af de forskellige spørgsmål potentielt kan være forskellig fra industri til industri. Men den kan anvendes som et værktøj, der nemt kan give et overblik over virksomhedens aktiviteter og som en hjælp til at skabe sammenhæng mellem kommunikation og værdier.

Moving People inspirerer til bæredygtig transport

Moving People inspirerer til bæredygtig transport

Arbejder I også med medarbejdernes valg af transportmiddel, når de skal til og fra arbejde? Og kunne I bruge inspiration til at tage det næste skridt? Så er projektet Moving People måske relevant for jer. Formålet med projektet har været at inspirere virksomheder og...

læs mere
Hjælp til alvorligt syge børn

Hjælp til alvorligt syge børn

Coronaen har gjort det sværere for velgørende organisationer at samle penge ind ved f.eks. arrangementer som ikke kan holdes i år eller er væsentligt begrænsede. I forbindelse med vores fine samarbejde med McDonald’s blev vi opmærksomme på, at Ronald McDonald...

læs mere
God smag i munden med bæredygtig te fra Emeyu

God smag i munden med bæredygtig te fra Emeyu

Der er ikke noget som en kop varm og velsmagende te på en regnvåd efterårsaften. Specielt når man ved, at man kan nyde den med god samvittighed, fordi den er produceret med økologi, bæredygtighed og gode arbejdsforhold for øje. Lige præcis de tre ting var...

læs mere