Checkliste til at kommunikere bæredygtighed

Bæredygtighed i virksomheden har i sandhed vist sig at kunne være en konkurrencemæssig fordel. Men hvordan sikrer man sig som virksomhed at kommunikere virksomhedens bæredygtige værdier håndgribeligt og let forståeligt for kunderne?

Henover foråret og sommeren har to kandidatstuderende ved CBS, Alina Ella Leandra Bally og Marcus Wandel-Petersen, skrevet deres speciale om KLS PurePrint for at belyse netop dette formål. Selve kundeoplevelsen var fokus i deres studie, der skulle klarlægge hvilke bagvedliggende faktorer, som påvirker kundernes opfattelse af virksomhedens kommunikation om bæredygtighed.

Fra et akademisk synspunkt er selve kundeoplevelsen i netop bæredygtige virksomheder et relativt uudforsket område. Traditionel litteratur inden for kundeoplevelse har af flere omgange bekræftet vigtigheden af en vel designet oplevelse, hvorfor ny forskning peger på, hvordan inkorporeringen af bæredygtighed i virksomhedens design af sin kundeoplevelse kan skabe stor værdi hos både kunden og virksomheden.

Nøglebegrebet i denne problemstilling er bevidsthed, da casestudier viser, at en del bæredygtige virksomheder ikke bevidst arbejder med at implementere og understrege deres bæredygtige værdier igennem deres kundeoplevelse og kommunikation, og derfor ikke nyder godt af den værdi, som en bevidst tilgang ville give

Studiet mundede derfor ud i en checkliste til brug for virksomheder, der ønsker at videreudvikle både kundeoplevelse og kommunikation med øget fokus på bæredygtighed. Den indeholder en række spørgsmål inden for seks forskellige kategorier, som har vist sig at være ”top of mind” hos kunder, som handler med bæredygtige virksomheder.

Checklisten er naturligvis ikke en universal sandhed, da relevansen af de forskellige spørgsmål potentielt kan være forskellig fra industri til industri. Men den kan anvendes som et værktøj, der nemt kan give et overblik over virksomhedens aktiviteter og som en hjælp til at skabe sammenhæng mellem kommunikation og værdier.

Mangel på råvarer

Mangel på råvarer

Mangel på materialer er et stort globalt problem. Hver tredje virksomhed på tværs af brancher oplever længere leveringstider og forhøjede priser. Inflationen er øget midlertidigt som følge af stigende råvarepriser. Specielt over det seneste halve år er manglen på...

læs mere
Ny podcast om KLS PurePrints bæredygtige rejse

Ny podcast om KLS PurePrints bæredygtige rejse

Ledelses- og netværkshuset F5 har udsendt en podcast om KLS PurePrint, for at give danske virksomheder inspiration til at lykkes med deres grønne tiltag.    Det handlede ikke om at redde verden  Da trykkeriet KLS PurePrint i 2007 var på konkursens rand, måtte man...

læs mere
Ny bogserie: Grøn omstilling for virksomheder

Ny bogserie: Grøn omstilling for virksomheder

En af de førende eksperter i grøn omstilling og cirkulær økonomi, Gitte Haar fra Center for Cirkulær økonomi, som har 15 års erfaring på området, udgiver i slutningen af september bogserien: Grøn omstilling i virksomheder. Serien vil hjælpe virksomheder med at blive...

læs mere
0
    0
    Kurv
    Din kurv er tomTilbage