Checkliste til at kommunikere bæredygtighed
Bæredygtighed i virksomheden har i sandhed vist sig at kunne være en konkurrencemæssig fordel. Men hvordan sikrer man sig som virksomhed at kommunikere virksomhedens bæredygtige værdier håndgribeligt og let forståeligt for kunderne?
Henover foråret og sommeren har to kandidatstuderende ved CBS, Alina Ella Leandra Bally og Marcus Wandel-Petersen, skrevet deres speciale om KLS PurePrint for at belyse netop dette formål. Selve kundeoplevelsen var fokus i deres studie, der skulle klarlægge hvilke bagvedliggende faktorer, som påvirker kundernes opfattelse af virksomhedens kommunikation om bæredygtighed.
Fra et akademisk synspunkt er selve kundeoplevelsen i netop bæredygtige virksomheder et relativt uudforsket område. Traditionel litteratur inden for kundeoplevelse har af flere omgange bekræftet vigtigheden af en vel designet oplevelse, hvorfor ny forskning peger på, hvordan inkorporeringen af bæredygtighed i virksomhedens design af sin kundeoplevelse kan skabe stor værdi hos både kunden og virksomheden.
Nøglebegrebet i denne problemstilling er bevidsthed, da casestudier viser, at en del bæredygtige virksomheder ikke bevidst arbejder med at implementere og understrege deres bæredygtige værdier igennem deres kundeoplevelse og kommunikation, og derfor ikke nyder godt af den værdi, som en bevidst tilgang ville give
Studiet mundede derfor ud i en checkliste til brug for virksomheder, der ønsker at videreudvikle både kundeoplevelse og kommunikation med øget fokus på bæredygtighed. Den indeholder en række spørgsmål inden for seks forskellige kategorier, som har vist sig at være ”top of mind” hos kunder, som handler med bæredygtige virksomheder.
Checklisten er naturligvis ikke en universal sandhed, da relevansen af de forskellige spørgsmål potentielt kan være forskellig fra industri til industri. Men den kan anvendes som et værktøj, der nemt kan give et overblik over virksomhedens aktiviteter og som en hjælp til at skabe sammenhæng mellem kommunikation og værdier.

Genbrug er en del af løsningen på overforbrug
Den 28. marts 2023 havde Danmark opbrugt sin årlige andel af de naturlige ressourcer. Det viser en ny beregning fra tænketanken Global Footprint Network. Dagen er kendt som Overshoot Day, og det vil sige at vi fra den 29. marts bruger flere ressourcer end...
Ny typografi kan spare miljøet for 76 mio. trykte sider!
Bæredygtighed har fået en helt ny dimension. Indtil nu har fokus været på at fjerne brugen af skadelige kemikalier, sikre biologisk nedbrydelighed og reducere CO2 aftrykket. Men nu kan optimeret skriftdesign og layout revolutionere muligheden for miljømæssige...
Troldeskulpturer og Nordeuropas første Cradle to Cradle helbindsbog
Har du hørt om Thomas Dambo og hans troldeskulpturer? I forbindelse med afsløringen af trold nr. 100 blev der sat en storslået skattejagt i gang, hvor fans blev inviteret til at finde trolden, som har fået navnet Måne Mor. Nu er historier om de første 100...