Merry Lakridsmads fra prisvinder
Den populære lakridsvirksomhed Bagsværd Lakrids har siden 2015 håndlavet blødt og smagfuldt lakrids til danskerne. I år lancerer de en adventskalender, som indeholder hele 1 kg lakrids. Merry Lakridsmads!
Danskerne er vilde med lakrids, og det mærker Bagsværd Lakrids, der producerer for fuld damp på virksomheden i – Bagsværd! Faktisk er deres lakrids så populær, at Bagsværd Lakrids afholder velbesøgte lakridsfester, hvor det er muligt at opleve selve kogningen af deres lakrids, og ikke mindst smage den flydende lakrids direkte fra gryden.
Udover at den almindelige dansker har kastet sin kærlighed over de firkantede lakridsplader, får Bagsværd Lakrids også stor anerkendelse af eksperterne. I 2020 vandt Bagsværd Lakrids guld til The Liquorice Taste Award, hvor de deltog med deres første produkt kaldet ”Classic”. Læs eksperternes begrundelse her. Virksomheden havde allerede en sølvmedalje fra 2018 og en bronzemedalje fra 2019.
Fra hobbyprojekt til prisvindende virksomhed
Det hele startede, da kemiingeniøren Søren Beier hjemme i sit køkken på Gunnarsvej i Bagsværd lavede den første opskrift, som senere blev til Classic. Hans ven Morten Kornbech, som også er kemiingeniør, foreslog herefter at forsøge at sælge det, og det blev starten på Bagsværd Lakrids. Virksomheden tog hurtigt fart og efterspørgslen på de firkantede lakridsplader voksede nærmest for hurtigt.
Det der startede som et hobbyprojekt blandt to gode venner endte med, at de måtte både se sig om efter et større køkken til produktionen og ikke mindst flere medarbejdere. For ambitionerne hos de to kemiingeniører rakte længere end til et hobbyprojekt, og det afspejler sig i virksomheden i dag. Bagsværd Lakrids har den dag i dag sin egen butik og produktion på Bagsværd Hovedgade, og de er at finde på hylderne i mere end 400 butikker i hele Danmark – lige fra Salling til mindre lokale livsstilsbutikker. Og eksporten vokser også, med butikker i Norge, Sverige, Tyskland, Belgien og Holland.
”Det har været en fed proces at skabe og udvikle Bagsværd Lakrids. I starten handlede det meget om udvikling af produkter, og viden om f.eks. fedtstof, sukker og hvordan tingene reagerer sammen. Derefter blev det produktionen og om f.eks. udvikling af, hvordan vi måler temperaturen, og så til sidst udviklingen af emballage”, fortæller Søren Beier, grundlægger af Bagsværd Lakrids.
Den nye adventskalender krævede udvikling af ny emballage
I udviklingen af emballagen til Bagsværd Lakrids’ nye adventskalender, handlede det om at udvikle noget, som kunne indeholde hele 1 kg lakrids, uden at falde sammen.
”Som kemiingeniør er der ingen tvivl om, at det var tiltalende, at KLS PurePrint er Cradle to Cradle certificeret, men det har faktisk været partnerskabet i at udvikle vores emballage, som jeg særligt er glad for. Jeg har været imponeret over KLS PurePrint’s evne til at forstå vores behov og hurtigt udvikle løsninger, som passede til disse behov.”, fortæller Søren Beier.
Bagsværd Lakrids har lige lanceret deres adventskalender, der også har låger til jule- og nytårsaften, og hvor et nyt hemmeligt produkt gemmer sig bag en af lågerne.
Danmarks næststørste rejsekoncern udskifter plastserveringsbakker til bakker i Cradle to Cradle-certificeret karton
Travelheart Family, Danmarks næststørste rejsekoncern, udskifter plastserveringsbakkerne, som vi kender fra flyrejsen, med serveringsbakker i Cradle to Cradle®-certificeret karton. Navnet vil du ikke genkende fra flybilletter eller rejsebeviser, men selskaberne...
KLS PurePrints CCO Kasper Larsen er Årets ESG Frontrunner 2024
På en solbeskinnet dag i maj løb Årets SMV awardshow af stablen. Blandt de nominerede i kategorien Årets ESG Frontrunner var Kasper Larsen fra KLS PurePrint, og på trods af det stærke felt, han var oppe i mod, blev det Kasper, som kunne kalde sig for Årets ESG...
Nye regler for emballage udfordrer kosmetikbranchen: Sådan arbejder Rudolph Care med bæredygtighed
Ny lovgivning fra EU tvinger kosmetikproducenter til at tage stilling til emballagen. Hos Rudolph Care ser man de nye krav som mulighed for at arbejde endnu mere bæredygtigt. Hvordan sælger man bedst sine dyre cremer i butikkerne? Et spørgsmål, som har givet utallige...