Skjorter fra Løvens Hule indtænker bæredygtighed

 

Bæredygtighed og modebranchen er to ord, man normalt ikke forbinder med hinanden. For mens en bæredygtig livsstil i høj grad handler om at begrænse sit forbrug, tilskynder modevirksomheder os til hele tiden at købe mere. En undersøgelse fra Storbritannien viser, at det meste tøj kun bliver brugt 7 gange, inden det bliver smidt ud.

Kvalitet er et nøgleord

Sådan behøver det dog ikke at være. Bare spørg tøjvirksomheden BARONS, der er kendt fra Tv-programmet Løvens Hule. Virksomheden, som blev stiftet i 2018 af Joachim Latocha, producerer og sælger enkle skjorter af høj kvalitet. Og netop kvalitet er et nøgleord, når man snakker bæredygtighed i modebranchen. CMO hos BARONS, Bastian Lind, uddyber:

”En skarp hvid skjorte går aldrig af mode, og vi producerer dem i en kvalitet, der holder til +100 vaske. Det er faktisk en ret simpel måde at gøre tøj bæredygtigt på. For det mest bæredygtige tøj er det, du slider op.”

Ingen tilbud eller udsalg

Udover at producere skjorter, som man kan have glæde af i mange år, indtænker BARONS også bæredygtighed i hele deres værdikæde:

”Vi styrer selv hele vores værdikæde og med én permanent kollektion kan vi sælge alt der produceres uden spild. Vi har aldrig tilbud eller udsalg, vi lader kunderne bestemme hvornår og hvor mange skjorter de har brug for når bøjlestangen skal fyldes op ”, fortæller Bastian Lind.

Ved ikke at tilskynde til overforbrug gennem rabatter og udsalg, er BARONS en aktiv spiller i at ændre den kultur, der traditionelt set har præget tøjbranchen.

For bedre at kunne fortælle deres historie og visioner, har BARONS fået produceret en eksklusiv lookbook hos KLS PurePrint. I overensstemmelse med deres bæredygtige filosofi er lookbook’en blevet trykt bæredygtigt og CO2 neutralt på PurePrint Uncoated. 

Udover information om de bæredygtige skjorter indeholder lookbook’en også interessante artikler om en række udvalgte ‘skjortekrigere’, blandt andet Jacob Risgaard og Birger Baylund. 

Moving People inspirerer til bæredygtig transport

Moving People inspirerer til bæredygtig transport

Arbejder I også med medarbejdernes valg af transportmiddel, når de skal til og fra arbejde? Og kunne I bruge inspiration til at tage det næste skridt? Så er projektet Moving People måske relevant for jer. Formålet med projektet har været at inspirere virksomheder og...

læs mere
Hjælp til alvorligt syge børn

Hjælp til alvorligt syge børn

Coronaen har gjort det sværere for velgørende organisationer at samle penge ind ved f.eks. arrangementer som ikke kan holdes i år eller er væsentligt begrænsede. I forbindelse med vores fine samarbejde med McDonald’s blev vi opmærksomme på, at Ronald McDonald...

læs mere
God smag i munden med bæredygtig te fra Emeyu

God smag i munden med bæredygtig te fra Emeyu

Der er ikke noget som en kop varm og velsmagende te på en regnvåd efterårsaften. Specielt når man ved, at man kan nyde den med god samvittighed, fordi den er produceret med økologi, bæredygtighed og gode arbejdsforhold for øje. Lige præcis de tre ting var...

læs mere