Skjorter fra Løvens Hule indtænker bæredygtighed
Bæredygtighed og modebranchen er to ord, man normalt ikke forbinder med hinanden. For mens en bæredygtig livsstil i høj grad handler om at begrænse sit forbrug, tilskynder modevirksomheder os til hele tiden at købe mere. En undersøgelse fra Storbritannien viser, at det meste tøj kun bliver brugt 7 gange, inden det bliver smidt ud.
Kvalitet er et nøgleord
Sådan behøver det dog ikke at være. Bare spørg tøjvirksomheden BARONS, der er kendt fra Tv-programmet Løvens Hule. Virksomheden, som blev stiftet i 2018 af Joachim Latocha, producerer og sælger enkle skjorter af høj kvalitet. Og netop kvalitet er et nøgleord, når man snakker bæredygtighed i modebranchen. CMO hos BARONS, Bastian Lind, uddyber:
”En skarp hvid skjorte går aldrig af mode, og vi producerer dem i en kvalitet, der holder til +100 vaske. Det er faktisk en ret simpel måde at gøre tøj bæredygtigt på. For det mest bæredygtige tøj er det, du slider op.”
Ingen tilbud eller udsalg
Udover at producere skjorter, som man kan have glæde af i mange år, indtænker BARONS også bæredygtighed i hele deres værdikæde:
”Vi styrer selv hele vores værdikæde og med én permanent kollektion kan vi sælge alt der produceres uden spild. Vi har aldrig tilbud eller udsalg, vi lader kunderne bestemme hvornår og hvor mange skjorter de har brug for når bøjlestangen skal fyldes op ”, fortæller Bastian Lind.
Ved ikke at tilskynde til overforbrug gennem rabatter og udsalg, er BARONS en aktiv spiller i at ændre den kultur, der traditionelt set har præget tøjbranchen.
For bedre at kunne fortælle deres historie og visioner, har BARONS fået produceret en eksklusiv lookbook hos KLS PurePrint. I overensstemmelse med deres bæredygtige filosofi er lookbook’en blevet trykt bæredygtigt og CO2 neutralt på PurePrint Uncoated.
Udover information om de bæredygtige skjorter indeholder lookbook’en også interessante artikler om en række udvalgte ‘skjortekrigere’, blandt andet Jacob Risgaard og Birger Baylund.



Ministerbesøg og biodiversitet
Med en vision om at skabe Danmarks grønneste industriområde deltager KLS PurePrint i samarbejde med bl.a. Chr. Hansen og Hvidovre kommune i naturprojektet på Avedøre Holme, hvor ca. 6 hektar eller 60.000 m2 er blevet sået til med vilde blomster og braklagt til fordel...
Lidl vil gøre danske folkeskoleelever klogere på bier og biodiversitet
Hvordan ville landbruget eller supermarkedet se ud, hvis der ikke fandtes bier? Bier og insekter spiller en helt afgørende rolle i bestøvningen af dyrkede afgrøder og vilde planter, og man regner med at omkring 80% af danske vilde planter bestøves af bier og insekter,...
Samarbejde med startups kan sikre bæredygtig vækst hos veletablerede virksomheder
Et stigende krav til bæredygtig omstilling fra kunder, medarbejdere, lovgivere og samarbejdspartnere presser virksomheder med konventionelle forretningsmodeller. Men hvordan kommer man fra ’take-make-waste’ til nye, bæredygtige forretningsmodeller? Man skaber et miljø...