Første B-Corp certificerede pengeinstitut i Danmark

Bæredygtighed betyder alt for Merkur Andelskasse. Så kort kan det siges. I de 39 år banken har eksisteret, har den udelukkende baseret sin forretning på at være til gavn og på at undgå at gøre skade på mennesker, natur og miljø.

”Vi har i Merkur arbejdet med bæredygtighed i så mange år, at det er en del af hele vores DNA, og det afspejler sig i alle vores aktiviteter – i det, vi vælger at investere i, i de kunder vi har og helt ned til de produkter vi selv bruger og køber ind til vores kontorer”, fortæller Mette Offenberg, som er Kommunikations- og Pressechef hos Merkur Andelskasse.

Merkur Andelskasse havde et tydeligt fokus på bæredygtighed allerede inden det kom på de flestes læber, og ifølge Mette Offenberg er bæredygtighed i stigende grad en god forretning, da flere og flere efterspørger bæredygtige løsninger, og samtidig har accepteret, at der ofte skal lidt flere penge op af lommen.

”Bæredygtighed 360 grader rundt, som vi arbejder med i Merkur, handler ikke kun om miljø, klima og social ansvarlighed, men også om, at forretningen skal være økonomisk bæredygtig. Hvis forretningen ikke er økonomisk sund, så går den fra hinanden, og så kan den jo ikke længere gøre gavn”, fortsætter Mette Offenberg.

B-Corp certificering

En forretning, der baserer sig på bæredygtighed, kræver fortsat, at man hele tiden udvikler sig, og har fokus på, hvilke nye muligheder der byder sig indenfor bæredygtighed. Senest er Merkur Andelskasse blevet B-Corp certificeret som det første pengeinstitut i Danmark og ovenikøbet med den højeste pointscore for bæredygtighed på tværs af alle brancher i Norden. B Corp står for Benefit Corporation og er en international mærkningsordning for virksomheder, der gør gavn, og som stiller de allerskrappeste krav til bæredygtighed 360 grader rundt.

”Vi er meget stolte af at være med i den klub, der ikke bare blåstempler vores arbejde, men også både forpligter og inspirerer os”, fortæller Mette Offenberg.

Stiller høje bæredygtighedskrav til kunderne

Hvis man gerne vil være kunde hos Merkur Andelskasse, må både private kunder og erhvervskunder også stille høje bæredygtighedskrav til sig selv. Som et led i at stille tydelige krav til deres erhvervskunder har Merkur Andelskasse formaliseret deres krav i det, som de kalder for Minimumskriterier.

”Når vi tager nye erhvervskunder ind, lægger vi derfor lige så stor vægt på deres principper for bæredygtighed og social ansvarlighed, som vi gør til deres kreditværdighed. Samtidig med at vi i samarbejde med dem, hele tiden rådgiver og nudger dem til at blive endnu mere bæredygtige”, fortsætter Mette Offenberg.

Derudover er der virksomheder, som Merkur Andelskasse aldrig ville tage ind, eksempelvis hvis det er en fossil virksomhed, en miljøskadelig virksomhed, et konventionelt landbrug, eller virksomheder der handler tobak og våben. De strenge krav bliver samtidig et bæredygtighedsstempel for virksomheder, og Merkur Andelskasse oplever, at virksomheder gerne vil være kunde hos dem, netop fordi det understreger deres egen grad af bæredygtighed.

En stor del af Merkur Andelskasses arbejde er også at være med til at gøre verden grønnere. Derfor kan private kunder ikke låne penge til en bolig med oliefyr, medmindre det erstattes af grøn opvarmning. I samme stil kan kunderne kun låne penge til biler, hvis de kører på el. Netop eldrevne biler vil Merkur Andelskasse nemlig gerne være med til at fremme brugen af, hvorfor de sammen med virksomheden Spirii (en app som hjælper brugerne med at blive økonomisk bevidste), sætter ladestandere op i de danske byer, så det ikke er problematisk at oplade sin elbil.

Eneste CO2-neutrale pengeinstitut i Danmark

De høje bæredygtighedskrav bliver også stillet til Merkur Andelskasses egne medarbejdere, der selv enten kører elbil eller tager offentligt transport, og alt mad der serveres, er som minimum altid økologisk og enten vegansk eller vegetarisk. Alt sammen med henblik på at opretholde deres position som det eneste CO2-neutrale pengeinstitut i Danmark.

”Når man stiller så høje krav til sine kunder, skal vi naturligvis også gøre det overfor os selv. Derfor har vi for nylig indført nogle meget restriktive og faste krav til, hvordan vi som medarbejdere i Merkur agerer i verden, når vi er på arbejde. Jeg tror ikke, det er for meget at sige, at vi har markedets strengeste indkøbs- og transportpolitik rettet mod bæredygtighed”, fortæller Mette Offenberg.

En del af Merkur Andelskasses indkøbspolitik er, at alt hvad de bruger, skal være bæredygtigt, og derfor vælger de KLS PurePrint til produktionen af deres brochurer, notesbøger m.v. samt til levering af bæredygtigt kopipapir.

”KLS PurePrint har også ultimative bæredygtige krav til deres produkter, og det fokus der er i Cradle to Cradle på genanvendelse, cirkulær tankegang og bionedbrydelige materialer, stemmer fuldstændigt overens med vores principper og idealer”, slutter Mette Offenberg.

LÆS MERE OM MERKUS ANDELSKASSE HER.

 

Simpelts mission er at reducere plastikforbruget

Simpelts mission er at reducere plastikforbruget

  Hvad der startede som et privat nytårsforsæt tilbage i 2018, er i dag blevet til virksomheden Simpelt. Stifter af Simpelt Emma Bech Hansen ønskede at reducere plastikforbruget i hende og kærestens hverdag og hun begyndte at undersøge mulighederne for produkter...

læs mere
KLS PurePrint deltager i FSC® Ugen 2024

KLS PurePrint deltager i FSC® Ugen 2024

  I FSC Ugen 2024 sætter NGO’er og virksomheder i hele Norden fokus på betydningen af de valg, vi alle træffer i hverdagen. Når du vælger FSC®, er du f.eks. med til at gøre en forskel for natur, dyreliv og mennesker i verdens skove. FSC®-mærket sikrer ikke bare...

læs mere