Bæredygtighed skal også være business

 

Steffen Max Høgh er en af de førende eksperter inden for bæredygtighed. Udover en grundlæggende interesse for bæredygtighed, startede han selv i 2014 kontormøbel virksomheden 3R Kontor – hvor de tre R’er står for Reuse (genbrug), Recycle (genanvendelse) og Refursish (istandsættelse). Tanken var at hjælpe virksomheder med at skærpe deres sociale ansvar (CSR) og igangsætte den cirkulære økonomi i praksis.

Virksomhedens idégrundlag var at købe og sælge genbrugsmøbler til kontorbrug. Møblerne blev istandsat, hvis det var muligt, og var de derefter ikke gode nok til at sælge, blev de doneret til trængende organisationer eller andre, som ikke havde råd til at købe nyt.

Lej dine kontormøbler 

Virksomheden blev en stor succes, og blev solgt til Holmris B8, som godt kunne se perspektivet i at tænke bæredygtighed og cirkulær økonomi.

Steffen Max Høgh kunne ikke slippe konceptet, og arbejder i dag som Sustainability Director i HOLMRIS B8, hvor cirkulær økonomi indtænkes over alt. Et af temaerne er at minimere møbelaffald og begrænse unødvendig produktion, men de har også taget endnu et initiativ, nemlig et lejekoncept, hvormed de tager de afgørende skridt mod at begrænse brug-og-smid-væk-kulturen. Ved at udleje kontormøbler frem for at sælge, gør de op med den lineære økonomi, og indtænker i stedet en cirkulær forretningsøkonomi.

Når møblerne kommer retur, sørger virksomheden for, at møblerne bliver sat i stand, så de igen er klar til brug. De møbler, som ikke længere egner sig til leje eller salg, men som er for gode til at blive smidt ud, doneres til glæde for frivillige organisationer. På den måde forlænges møblernes levetid og produktionen af nye møbler mindskes

Bæredygtig business

Steffen Max Høgh udgiver også podcasten ”Bæredygtig Business”. Den blev startet i 2018 med det formål at finde ud af, hvordan det lykkes små og store virksomheder at tjene penge på bæredygtighed. Den viden ønskede han at dele med andre og dermed være til inspiration for en mere bæredygtig verden.

De indtil videre 5 sæsoner med mere end 50 episoder med spændende og innovative virksomheder og mennesker, gav inspiration til at udbrede kendskabet til bæredygtighed og forretning endnu mere. Det sker i bogen med samme navn, Bæredygtig Business, som netop er udkommet.

Bogen tjener to formål; den skal inspirere og give praktiske ideer til, hvordan du kan tjene penge på bæredygtighed. Og så leverer den konkrete og videnskabsbaserede metoder til, hvordan du kan implementere bæredygtige initiativer og integrere bæredygtighed i salgsarbejdet, så dine kunder er mere tilbøjelige til at sige JA til bæredygtighed” fortæller Steffen Max Høgh.

Bogen er skrevet sammen med Simon Elsborg Nygaard, som har en Phd i psykologi, og har arbejdet med bæredygtighed de sidste 15 år.

Bogen er allerede taget ind som undervisningsmateriale i eksempelvis Erhvervsakademiet, og Steffen og Simon håber på, at den kan være med til at rykke debatten, så ledere, beslutningstagere og forbrugere forstår vigtigheden af bæredygtighed.

Bæredygtigt trykt

Steffen Max Høgh havde allerede et godt kendskab til KLS PurePrint, bl.a. fordi han har beskrevet virksomheden i et af Podcast afsnittene. Da bogen skulle trykkes gav det god mening, at det skulle være en Cradle to Cradle produktion, så den blev så bæredygtig som muligt.

Patienter får friheden tilbage

Patienter får friheden tilbage

  Patienter, som er i behandling med drop, er normalt tvunget til at ligge i en hospitalsseng på et hospital. Det belaster hospitalsvæsenet og binder patienterne til deres senge. Men en genial løsning er på vej! Det danske firma OSAA Innovation har udviklet et...

læs mere
Skærm er skønt – papir er pragtfuldt!

Skærm er skønt – papir er pragtfuldt!

  Har magasiner og andre trykte medier som brochurer og kataloger en fremtid? Kan de digitale udgaver fuldstændig erstatte det trykte medie, eller er der stadig fordele ved at have et fysisk produkt i hånden? Det har vi bedt Henrik Thøgersen, magasinspecialist...

læs mere
KLS PurePrint vinder pris

KLS PurePrint vinder pris

  Det international forlag, EU Business News, som har til formål at give et grundigt overblik over europæiske virksomheder, har fokus på virksomheder der er ledende i deres brancher, og som har gennemgået en usædvanlig udvikling. Målet er at finde ud af, hvordan...

læs mere
0
    0
    Kurv
    Din kurv er tomTilbage