Danmarks Naturfredningsforening: Bæredygtighed er en del af os
At tænke og agere bæredygtigt er noget rigtig mange virksomheder har på agendaen i dag. Det er dog ikke alle, der har det som så stor en del af deres DNA, at det sammenlignes med at trække vejret. For det er netop sådan, at Thomas Neumann, Naturvejleder og Organisationskonsulent hos Danmarks Naturfredningsforening beskriver bæredygtighed:
“Bæredygtighed er ALT. We walk the talk. Det vil sige, at det vi siger og mener, er også det, vi skal gøre og gør. Vi arbejder jo for en mere bæredygtig verden og en smukkere natur og miljø. Så bæredygtighed er en grundlæggende del af os – ligesom at trække vejret”, siger Thomas.
Inspiration til Naturens Dag
I uge 37 afholdes Naturens Dag, som er Danmarks Naturfredningsforening og Friluftsrådets mærkedag for naturoplevelser. Søndag d. 13. september løber det af stablen, hvor familier kan tilmelde sig forskellige arrangementer landet rundt. Skoler og institutioner derimod fejrer Naturens Dag i hverdagene op til søndagen fra d. 7.-11. september. Og netop til sidstnævnte gruppe har Danmarks Naturfredningsforening fået trykt noget helt særligt materiale.
”Vi har til Naturens Dag fået trykt et inspirationshæfte i samarbejde med KLS PurePrint til alle lærere og pædagoger, der har tilmeldt sig. Idéen med det er, at det, udover på selve dagen, skal kunne bruges i flere sammenhænge. Derfor har det været vigtigt, at materialet er slidstærkt samtidig med, at det er tydeligt, at det ikke er lavet af sindssygt dyre materialer, hvor det både er spild af penge og miljø”, fortæller Thomas.
Se den online version af inspirationshæftet til Naturens Dag her.
Vi går ind for genbrugelighed
I tråd med at sikre Danmarks natur for fremtiden, tænker Danmarks Naturfredningsforening utroligt meget over, at ting skal kunne bruges igen og igen – og det gælder især trykt materiale.
”Når vi skal producere noget fysisk, så skal det være nødvendigt. Det vil sige, det skal gøre en forskel i at viderebringe viden til folk og måske endda ændre handlinger og vaner. Og så skal det være genbrugeligt – forstået på den måde, at det skal kunne bruges af flere igen og igen”, fortæller Thomas.
Som en ekstra tilføjelse til inspirationshæftet har Danmarks Naturfredningsforening fået trykt et spil, der skal bruges på Naturens Dag til at finde forskellige plante- og dyrearter i naturen. Ifølge Thomas er forhåbningen, at spillet også bruges i mange andre sammenhænge fremover.
”Vi har lavet et spil ’Den vilde naturjagt’ til Naturens Dag i et materiale, der er vejrbestandigt og vandafvisende. Så spilpladen kan både ligge på stranden, i skoven og på gårdspladsen uden at tage skade. Tanken med det er, at den næste lærer også kan få glæde af det og hive det frem flere gange om året – både inde og ude”.
Det hele går op i en højere enhed
Danmarks Naturfredningsforening har samarbejdet med KLS PurePrint i en årrække, og som Thomas beskriver det, er det et samarbejde, der ”går op i en højere enhed”:
”Vi har haft et tæt samarbejde i årevis og er 100% overbeviste om, at hele paraplyen, der hedder miljø er tænkt igennem fra vugge til grav hos KLS PurePrint. Dét kombineret med en god service, pris og hurtig levering gør, at vi er helt trygge ved at bruge dem”.
Danmarks næststørste rejsekoncern udskifter plastserveringsbakker til bakker i Cradle to Cradle-certificeret karton
Travelheart Family, Danmarks næststørste rejsekoncern, udskifter plastserveringsbakkerne, som vi kender fra flyrejsen, med serveringsbakker i Cradle to Cradle®-certificeret karton. Navnet vil du ikke genkende fra flybilletter eller rejsebeviser, men selskaberne...
KLS PurePrints CCO Kasper Larsen er Årets ESG Frontrunner 2024
På en solbeskinnet dag i maj løb Årets SMV awardshow af stablen. Blandt de nominerede i kategorien Årets ESG Frontrunner var Kasper Larsen fra KLS PurePrint, og på trods af det stærke felt, han var oppe i mod, blev det Kasper, som kunne kalde sig for Årets ESG...
Nye regler for emballage udfordrer kosmetikbranchen: Sådan arbejder Rudolph Care med bæredygtighed
Ny lovgivning fra EU tvinger kosmetikproducenter til at tage stilling til emballagen. Hos Rudolph Care ser man de nye krav som mulighed for at arbejde endnu mere bæredygtigt. Hvordan sælger man bedst sine dyre cremer i butikkerne? Et spørgsmål, som har givet utallige...