Earth Overshoot Day
Coronaen skaber en højst overraskende udvikling!
Earth Overshoot Day er den dag på et kalenderår, hvor det er beregnet, at Jordens befolkning har forbrugt den mængde ressourcer, som planeten kan gendanne på et år. Så man kan sige, at man dividerer Verdens økologiske fingeraftryk op i Verdens biokapacitet. Hvis vi hvert år starter den 1. januar, hvornår skal vi så stoppe med at forbruge, hvis Jorden skal nå at ”genopfylde” sig selv til næste januar?
De sidste 6 år er datoen for hvornår vi burde ”stoppe” vores forbrug faldet støt fra den 19. august i 2014 til den 29. juli sidste år. Vi nærmede os hastigt situationen, hvor vi faktisk skulle bruge to jordkloder til at opfylde vores behov.
Coronaen hjælper
Men hvad skete der så i år? For første gang i årevis er Earth Overshoot Day blevet skubbet den rigtige vej, nemlig helt til den 22. august – hele 25 dage bedre end sidste år! Det betyder at menneskehedens fodaftryk blev reduceret med hele 9,3 procent i forhold til sidste år!
Årsagen skal findes i Corona pandemien. Den har medført en kraftig reduktion i brugen af jordens ressourcer, bl.a. i mængden af emissioner og træfældning. Faldet er det største i den moderne historie, og bl.a. faldt CO2 udledningen fra transport med 40 % i første halvdel af 2020, og udledningen fra energiproduktion og industri faldt med henholdsvis 22 og 17 %.
Datoen er positiv i sig selv, men desværre er der ikke noget der tyder på, at den kedelige tendens vil komme til at fortsætte efter Coronaen. Til gengæld er det et bevis på, at det er muligt at ændre forbrugsvaner inden for en kort tidsramme, hvis vi vil – og det giver en hidtil uset mulighed for at reflektere over hvilken fremtid, vi ønsker.
Earth Overshoot Day beregnes af Global Footprint Network, som er en kampagne, der støttes af en lang række ngo’er.

Igennem nåleøjet: KLS PurePrint udvalgt til første runde af Science Based Targets Network
Som en af blot halvanden hundrede virksomheder globalt er KLS PurePrint udvalgt til at deltage i første runde af Science Based Targets Network (SBTN). Dette betyder, at vi ikke blot arbejder med værktøjet, men også aktivt bidrager med data og erfaringer, der er med...
Redesign har pustet nyt liv i medlemsblad
Når Astma-Allergi Danmark fire gange om året sender medlemsbladet Astma+Allergi ud til over 10.000 medlemmer, skal det være letlæseligt, relevant og af høj visuel og materialemæssig kvalitet. KLS PurePrint har i mange år stået for at trykke magasinet, og nu har...
Socialt ansvar i praksis
Hos KLS PurePrint er social ansvarlighed ikke bare noget, vi taler om – det er noget, vi handler på. Vi mener, at virksomheder spiller en vigtig rolle i at skabe muligheder for mennesker, der har svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet. Derfor har vi gennem...