LastObject vil gøre op med brug og smid væk-kulturen
Dansk startup har skabt genanvendelige vatpinde, vatrondeller, papirlommetørklæder og hygiejnebind. Virksomheden LastObject har siden opstarten i 2018 oplevet en meget stor interesse for deres genanvendelige produkter, som forhandles i 25 lande.
Hver dag bliver der på verdensplan produceret 1,5 milliarder vatpinde og det er blot et eksempel på ét engangsprodukt, som mennesker verden over bruger en enkelt gang for herefter at smide det ud. Stifterne af LastObject Isabel Aagaard, Nicolas Aagaard og Kaare Frandsen fik ideen til en genanvendelig vatpind, da de læste en rapport fra EU, som fastslog at engangsvatpinde var, og fortsat er, i top ti over de plastikobjekter, som bliver fundet i verdenshavene. Trioen var sikker på, at der kunne laves en genanvendelig udgave af vatpinden og med en brændende lyst, til at gøre noget godt for miljøet, begyndte idé- og designprocessen og i april 2019 lancerede virksomheden deres første produkt, LastSwab, på platformen Kickstarter.
Produktet blev Crowdfunded gennem Kickstarter og næsten 20.000 personer købte det inden vatpinden var produceret. Kickstarter er en platform, hvor man kan præsentere sit produkt og få fundings fra interesserede og dermed var grunden lagt og produktionen blev igangsat. Herefter begyndte virksomheden at tænke i andre engangsprodukter og varesortimentet består i dag af vatpinde, lommetørklæder, vatrondeller og hygiejnebind, alt sammen genanvendeligt. ”Vi ønsker at gøre op med brug og smid væk-kulturen og skabe genkendelige genanvendelige produkter, som vi tror på vil gøre overgangen fra engangsprodukter lettere for forbrugerne”, fortæller Isabel Aagaard.
Drømmer stort
LastObjects produkter er at finde i butikker i over 25 lande og 80% af virksomhedens marked er i USA. Herhjemme forhandles produkterne blandt andet hos Matas og H&M, men stifterne drømmer om at blive endnu større. ”Jeg tror altid at vi alle tre har haft modet til at drømme stort og haft ambitionen om at vi skulle lave en virksomhed, der vil kunne gøre en reel forskel. Håbet er at komme ind i forskellige supermarkedskæder og at være det brand, som forbrugerne associerer med genanvendelige produkter. Man kan vel sige, at vi håber på at kunne blive genanvendelige produkters Nike”, siger Isabel Aagaard. Derudover har virksomheden altid nye produkter i støbeskeen og forsøger kontinuerligt at forbedre sine produkter. På sigt har virksomheden også et ønske om at udvide sortimentet og bevæge sig udenfor badeværelset.
Der er behov for at ændre vaner
LastObject tænker bæredygtighed ind i alle aspekter og ønsker at skabe en grøn virksomhed, hvor opbygningen af virksomheden er gennemarbejdet og gennemtænkt, for på bedst mulig vis at blive grønne hele vejen rundt. ”Vi har alle tre børn og kan se behovet for at vi alle ændrer vaner, så de kan få de samme muligheder, som vi har haft i vores liv”, siger Isabel Aagaard, som fortæller at virksomheden har gjort forskellige tiltag, for at blive mere bæredygtige. Blandt andet er dele af produktionen flyttet fra Kina til Danmark, virksomheden kompenserer deres CO2-udledning ved at plante træer og indsamle plastik i havene og da virksomheden skulle vælge emballageproducent, faldt valget på KLS PurePrint. ”Når vi kan, ønsker vi at gøre mest muligt for at reducere vores miljøaftryk, og med KLS PurePrints Cradle to Cradle certificering har vi i vores optik det mindst mulige miljøaftryk”, afslutter Isabel Aagaard.
Du kan finde LastObjects produkter her
Danmarks næststørste rejsekoncern udskifter plastserveringsbakker til bakker i Cradle to Cradle-certificeret karton
Travelheart Family, Danmarks næststørste rejsekoncern, udskifter plastserveringsbakkerne, som vi kender fra flyrejsen, med serveringsbakker i Cradle to Cradle®-certificeret karton. Navnet vil du ikke genkende fra flybilletter eller rejsebeviser, men selskaberne...
KLS PurePrints CCO Kasper Larsen er Årets ESG Frontrunner 2024
På en solbeskinnet dag i maj løb Årets SMV awardshow af stablen. Blandt de nominerede i kategorien Årets ESG Frontrunner var Kasper Larsen fra KLS PurePrint, og på trods af det stærke felt, han var oppe i mod, blev det Kasper, som kunne kalde sig for Årets ESG...
Nye regler for emballage udfordrer kosmetikbranchen: Sådan arbejder Rudolph Care med bæredygtighed
Ny lovgivning fra EU tvinger kosmetikproducenter til at tage stilling til emballagen. Hos Rudolph Care ser man de nye krav som mulighed for at arbejde endnu mere bæredygtigt. Hvordan sælger man bedst sine dyre cremer i butikkerne? Et spørgsmål, som har givet utallige...