Pandora vælger bæredygtighed og Cradle to Cradle

For syvende gang udgiver Pandora deres Ethics Report om virksomhedens arbejde med bæredygtighed i alle afskygninger. Den indsats omfatter også selve rapporten, som er Cradle to Cradle certificeret og trykt hos KLS PurePrint.

Omtanke er en del af Pandoras fundament. Virksomheden, der sidste år producerede mere end 122 mio. smykker, anvender fortrinsvist laboratorieskabte sten. Det sparer kloden for 99 procent af de ressourcer, det ellers kræver. 91 procent af virksomhedens forbrug af sølv i egen produktion er genbrugt sølv, og det samme gælder 86 procent af guldet – begge dele kræver 95 procent mindre ressourcer at producere end guld og sølv fra en mine.

– Omtanke for verdens ressourcer er en del af vores identitet, og de hensyn har stor intern værdi, siger Trine Pondal, der er Business Partner i GROUP ETHICS i Pandora.

En tryksag er identitet

Alt det – og meget mere – står at læse i virksomhedens nyeste Ethics Report, der i år er udkommet for syvende gang. Og for første gang er selve tryksagen lige så bæredygtig som indholdet. Den er nemlig Cradle to Cradle certificeret og trykt hos KLS PurePrint.

– Med vores værdier gav det god mening at tage skridtet videre og få vores Ethics Report trykt så bæredygtigt som muligt. Vi har et stærkt ønske om at bevæge os i retning af større bæredygtighed, og omsorg for vores omverden er en naturlig del af virksomheden. Derfor var Cradle to Cradle det naturlige valg til denne her publikation, siger Trine Pondal og fortsætter:

– Når man griber en tryksag som denne, står man med vores identitet i hænderne. Vi går op i kvalitet og ansvarlighed overfor vores omverden, og det skal vores tryksager vise. Det kan Cradle to Cradle. Vi går ikke på kompromis med kvaliteten, og vi havde ikke valgt KLS PurePrint og en Cradle to Cradle certificeret tryksag, hvis kvaliteten ikke også var høj, siger Trine Pondal.

Fandt inspiration hos KLS PurePrint

Men valget af en Cradle to Cradle certificeret tryksag har ikke bare givet Pandora en bæredygtig rapport, der er i sync med virksomhedens værdier.

– Vores Brand Design-afdeling har også været med i processen, og de har fundet stor inspiration i måden KLS PurePrint gør tingene på. Afdelingen er på vej med et regelsæt for kvaliteten og den grønne profil i det papir, vi bruger i hele Pandora, og når det bliver udarbejdet, vil KLS PurePrint og Cradle to Cradle være i baghovedet, siger Trine Pondal.

BÆREDYGTIGHED I PANDORA

Pandora producerede i 2016 mere end 122.000.000 smykker og omsatte for cirka 20 mia. kr. Virksomheden arbejder med bæredygtighed på mange områder. Bl.a. bliver størstedelen af virksomhedens affald genanvendt, og den nye produktionsbygning i Thailand, der åbnede i 2016, er LEED-certificeret (Leadership in Energy and Environmental Design). Det samme gælder hovedsædet i København. Læs mere i Pandoras Ethics Report