TreatBox – en godbid til dig og en hjælpende hånd til kloden
Du kender situationen. Du har spist på en restaurant, og sulten er stillet. Men der er stadig mere mad på tallerkenen. Du overvejer, om du vil have ondt i maven eller spørge tjeneren om en doggybag – men er det ikke lidt pinligt at spørge om at få resterne fra dit måltid med dig? Du lader være, og i stedet bliver resterne fra din tallerken smidt ud. Råvarer, der er bragt fra jord til bord og forædlet af professionelle undervejs, ender i skraldespanden. Og fra at være en ressource, der kan gøre dig mæt, er maden nu en belastning, som restauranten skal betale renovationsomkostninger for at komme af med. Det er et fjollet spild, og bl.a. derfor har Europaparlamentet besluttet at mængden af madspild skal reduceres med 50 procent frem mod 2030. Men hvad nu hvis man altid havde en doggybag ved hånden, så man dermed undveg det ubehagelige i at bede en tjener om en? Den idé slog ned i Jakob Thomasen, der er nordisk salgschef hos KLS PurePrint, i efteråret 2016.
– Vi ville gerne tilbyde en løsning, der både fjernede tabuet og var mere miljøvenlig end de eksisterende doggybags, der indeholder plastik og folie, siger han.
Fordel for alle
Derfor begyndte KLS PurePrint at folde karton. Målet var en æske, som man folder ved bordet på cafeen eller restauranten og fylder med de rester, man vil have med. Og efter et utal af prøvefoldninger og forskellige designs, fandt KLS PurePrint en prototype, som både holder tæt, og som er nem at folde. TreatBox var født.
– Vi har udviklet den i samarbejde med Unilever Food Solutions og Refood Mærket, og boxene kommer i en holder, som står på bordet, så man ikke behøver at henvende sig til tjeneren for at tage sin mad med sig. TreatBox er naturligvis Cradle to Cradle certificeret og helt fri for tungmetaller og skadelige kemikalier. Det er verdens mest miljøvenlige emballage, der står klar til at løse problemet med madspild fra restauranter. Den er nem at bruge, og med en æske fremfor en folieret pose bliver maden heller ikke trykket sammen eller mast, siger Jakob Thomasen.
Det er nu ikke kun forbrugeren, der vinder ved at anvende TreatBox.
– Mere end 95 procent af de danske restaurantgæster mener, at det er god kundeservice, at gæsterne bliver tilbudt en doggybag, men kun 25 procent er nogensinde blevet tilbudt en – det viser en undersøgelse, som er udarbejdet af Unilever Food Solutions. Det gab kan TreatBox udviske, og med den på bordet sender restauranten eller caféen også et signal om, at de tager hensyn til miljøet. Vores beregninger viser desuden, at en stor del af restauranternes omkostninger til bortskaffelse af madaffaldet stort set går op med omkostningerne for TreatBox, siger Jakob Thomasen.
Kan bruges mange steder
TreatBox får sin debut 15.-18. juni, hvor den i bæredygtighedens navn skal hjælpe med at mindske madspildet under Folkemødet på Bornholm. Derudover er den snart at finde i IKEA, hvor den bliver brugt i et pilotprojekt, og hvis kunderne tager vel imod den, kommer den ud i alle IKEA i Skandinavien. På lang sigt skal TreatBox udbredes til hele Europa.
– Den har fået en exceptionel god modtagelse og er blevet anbefalet af bl.a. Danmark Naturfredningsforening og Danmarks Restauranter og Caféer. Der er stor interesse for den på restauranter og caféer, men også f.eks. på festivaler eller i forbindelse med kantinedrift kan TreatBox minimere madspild, siger Jakob Thomasen.
Danmarks næststørste rejsekoncern udskifter plastserveringsbakker til bakker i Cradle to Cradle-certificeret karton
Travelheart Family, Danmarks næststørste rejsekoncern, udskifter plastserveringsbakkerne, som vi kender fra flyrejsen, med serveringsbakker i Cradle to Cradle®-certificeret karton. Navnet vil du ikke genkende fra flybilletter eller rejsebeviser, men selskaberne...
KLS PurePrints CCO Kasper Larsen er Årets ESG Frontrunner 2024
På en solbeskinnet dag i maj løb Årets SMV awardshow af stablen. Blandt de nominerede i kategorien Årets ESG Frontrunner var Kasper Larsen fra KLS PurePrint, og på trods af det stærke felt, han var oppe i mod, blev det Kasper, som kunne kalde sig for Årets ESG...
Nye regler for emballage udfordrer kosmetikbranchen: Sådan arbejder Rudolph Care med bæredygtighed
Ny lovgivning fra EU tvinger kosmetikproducenter til at tage stilling til emballagen. Hos Rudolph Care ser man de nye krav som mulighed for at arbejde endnu mere bæredygtigt. Hvordan sælger man bedst sine dyre cremer i butikkerne? Et spørgsmål, som har givet utallige...