Georg Jensen skaber design, der holder i generationer

Georg Jensen har siden stiftelsen i 1904 skabt tidløse designs, som holder langt ud i fremtiden – både fysisk og æstetisk. Nøgleordet for deres produkter er, at de skal være langtidsholdbare.

Bæredygtighed for os er, at vi udvikler produkter, der er langtidsholdbare. Det er ikke en vare, du har i et par måneder, og så smider ud. Vores produkter, især smykker, går jo i arv fra generation til generation”, fortæller Erik Olsen, head of Quality and CSR hos Georg Jensen.

Tankegangen omkring bæredygtighed har altid været til stede hos Georg Jensen, da de arbejder ud fra det mantra, at holdbarhed skal være gennemgående i alt hvad de laver. Ud over at lave æstetisk og funktionelt design, ønsker Georg Jensen også at gøre op med ”brug og smid væk”-kulturen.

Genbrug er guld for miljøet

Georg Jensen har sat flere bæredygtige projekter i søen, som omhandler et mere miljørigtigt materialebrug. Ét af deres større tiltag har været, at alle deres trævarer som skærebrætter og træfigurer skal produceres i FSC certificeret træ.

Vi er næsten i mål med projektet”, siger Erik Olsen og fortæller, at: ”Vi mangler at få enkelte af vores leverandører FSC-certificerede, ellers er vi godt på vej til at få alle vores trævarer certificeret”.

Et andet projekt, som Georg Jensen har opstartet i år, er at anvende genbrugsguld til deres smykkeproduktion. Udvinding af guld fra miner er en hård og ressourcekrævende proces for miljøet, som forårsager udledning af store mænger CO2, udtømning af jordens ressourcer samt ødelæggelse af naturområder. Ved udelukkende at købe genbrugsguld undgår Georg Jensen denne proces, og sparer miljøer for yderligere belastning.  

Grønne fremtidsplaner  

Det er ikke kun i produktmaterialerne, at Georg Jensen ønsker at forbedre bæredygtighedsværdien. Også deres emballage skal blive FSC-certificeret de kommende år. KLS PurePrint har allerede lavet æsker til enkelte produkter, men tanken er, at de skal lave certificeret emballage til store dele af Georg Jensens sortiment.

Det er en perfekt partner, da de arbejder med Cradle to Cradle, som vi jo meget gerne vil bruge til vores emballage”, afslutter Erik Olsen.

Nye emballageafgifter: Sådan får I prisrabat

Nye emballageafgifter: Sådan får I prisrabat

Fra 1. oktober 2025 træder det udvidede producentansvar for emballage i kraft i Danmark. Det betyder kort sagt, at alle virksomheder i Danmark, der sælger produkter med emballage eller producerer emballage, nu får ansvaret for, hvad der sker med emballagen, når den...

læs mere
Biodiversitet: Sådan kan I gøre en forskel

Biodiversitet: Sådan kan I gøre en forskel

Ifølge World Economic Forum er tab af biodiversitet en lige så stor trussel for økonomien som klimakrisen. Derfor giver det både økonomisk og ESG-mæssigt god mening at begynde arbejdet med biodiversitet i jeres virksomhed. ”På lang sigt vil biodiversitetsindsatser...

læs mere