Østjysk Vinforsyning vil være ’first movers’ inden for bæredygtighed
Siden 1977 har Østjysk Vinforsyning præget den danske vinkultur med kvalitetsvine fra hele verden. Udover at være kendt for deres kvalitetsbevidsthed, har de, de seneste år, også gjort en stor indsats for at styrke deres grønne profil med en klar målsætning om at blive en af de mest bæredygtige virksomheder i Danmark.
Østjysk Vinforsyning har netop nået en stor milepæl. De er blevet tildelt det eftertragtede B-Corp certifikat, som én af meget få virksomheder i Danmark. B-Corp certifikatet tildeles af den internationale non-profit-organisation, B-Lab, på baggrund af en lang række miljømæssige og sociale krav. Østjysk Vinforsyning er på nuværende tidspunkt det eneste vin- og spiritusfirma i norden, som er B-Corp certificeret.
Med B-Corp certificeringen følger et stort ansvar
Østjysk Vinforsyning har i flere år arbejdet målrettet imod at opnå B-Corp certificeringen. Det har de gjort gennem adskillige bæredygtige tiltag – små som store. Esben Sønderby, som er Owner/Director of Sustainability i Østjysk Vinforsyning, giver følgende perspektiv på, hvor meget arbejde der ligger bag deres nye status som B-Corp certificeret virksomhed:
”Det er alt, vi måler på i forhold til vores samfundsbelastning, og alt skal dokumenteres – helt ned til, hvor vi køber vores håndsæbe. Derudover er det en løbende proces, der kræver, at vi hele tiden flytter os og bliver endnu mere bæredygtige.”
Udover de miljømæssige parametre, er Østjysk Vinforsyning også blevet målt på nogle sociale parametre, såsom medarbejderforhold:
”Der er nogle krav til medarbejderforhold, som i Danmark er selvsagte; fx at kvinder skal have barsel, og at medarbejderne skal have et vist antal ugers ferie om året. Men selvom de ting giver sig selv i Danmark, er det stadig noget, der tæller i den samlede vurdering.”
Fokus på økologi har haft stor betydning
Et af de punkter der er blevet vægtet højt i vurderingen af Østjysk Vinforsyning, er deres store sortiment af økologisk vin og spiritus:
”Generelt har vi et stort sortiment af økologisk vin og spiritus, som vi hele tiden arbejder på at gøre endnu større. Samtidig er det også vigtigt for os, at alle vores forhandlere har reduceret deres co2-aftryk til et minimum.”
Bæredygtig vinemballage
B-Corp certificeringen kræver, som nævnt, at man løbende skærper sine bæredygtige indsatser. Derfor sætter Østjysk Vinforsyning hele tiden nye mål for sig selv, så de fortsat kan kalde sig førende inden for bæredygtighed og være med til bane vejen for andre virksomheder. Bl.a. har de en ambitiøs målsætning om, at alle virksomhedens sælgere, inden for den nærmeste fremtid, skal køre i elbiler.
Derudover tilbyder Østjysk Vinforsyning bæredygtige kartoner og gaveløsninger i deres B2B-afdeling. Alle produkterne i gaveløsningen er produceret, emballeret og transporteret så bæredygtigt som muligt. Selve emballagen, som Østjysk Vinforsyning anvender, er trykt af KLS PurePrint og er Cradle to Cradle certificeret, som bl.a. sikrer, at materialet er kompostbart og ikke indeholder skadelige kemikalier. I modsætning til andre emballager, som gerne vil se så bæredygtige ud som muligt, har Østjysk Vinforsyning valgt et hvidt og let design, som udstråler renhed og eksklusivitet. Der er også anvendt et flot præg på forsiden for at give emballagerne en ekstra effekt.
Danmarks næststørste rejsekoncern udskifter plastserveringsbakker til bakker i Cradle to Cradle-certificeret karton
Travelheart Family, Danmarks næststørste rejsekoncern, udskifter plastserveringsbakkerne, som vi kender fra flyrejsen, med serveringsbakker i Cradle to Cradle®-certificeret karton. Navnet vil du ikke genkende fra flybilletter eller rejsebeviser, men selskaberne...
KLS PurePrints CCO Kasper Larsen er Årets ESG Frontrunner 2024
På en solbeskinnet dag i maj løb Årets SMV awardshow af stablen. Blandt de nominerede i kategorien Årets ESG Frontrunner var Kasper Larsen fra KLS PurePrint, og på trods af det stærke felt, han var oppe i mod, blev det Kasper, som kunne kalde sig for Årets ESG...
Nye regler for emballage udfordrer kosmetikbranchen: Sådan arbejder Rudolph Care med bæredygtighed
Ny lovgivning fra EU tvinger kosmetikproducenter til at tage stilling til emballagen. Hos Rudolph Care ser man de nye krav som mulighed for at arbejde endnu mere bæredygtigt. Hvordan sælger man bedst sine dyre cremer i butikkerne? Et spørgsmål, som har givet utallige...