Frygt for genbrugsfibre i emballage giver prisstigninger på papir
Man må nu igen betale mere for papir, og alene i løbet af 2018 er priserne indtil videre steget to gange.
»Først og fremmest handler det om, at der er mangel på råvarer,« siger Steen Murmann, adm. direktør i Antalis, som er en af de største papirgrossister.
»På verdensplan er der lige nu stor mangel på papircellulose, så priserne stiger kraftigt,« lyder hans vurdering. Steen Murmann peger på, at en del kinesiske kartonfabrikker har omstillet deres produktion fra genbrugsfibre til nye fibre, hvilket presser hele markedet for papircellulose.»Kineserne dræner ganske enkelt markedet for cellulose.«
Frygt for genbrugsfibre
Bagved ligger en række årsager. Blandt andet en frygt for, at genbrugsfibre er farlige i emballage.
»Der er en frygt for migration af skadelige stoffer i f.eks. fødevareemballager. Så mange er begyndt at bruge nye fibre i stedet. Derudover ser vi, at supermarkeder og sågar det britiske kongehus vender sig bort fra plastikemballage. Det øger også efterspørgslen efter papircellulose, og derfor må vi forvente yderligere prisstigninger.« siger Steen Murmann.
Kilde: https://grakom.dk/nyheder/seneste-nyheder/papirpriserne-stiger-igen
Danmarks næststørste rejsekoncern udskifter plastserveringsbakker til bakker i Cradle to Cradle-certificeret karton
Travelheart Family, Danmarks næststørste rejsekoncern, udskifter plastserveringsbakkerne, som vi kender fra flyrejsen, med serveringsbakker i Cradle to Cradle®-certificeret karton. Navnet vil du ikke genkende fra flybilletter eller rejsebeviser, men selskaberne...
KLS PurePrints CCO Kasper Larsen er Årets ESG Frontrunner 2024
På en solbeskinnet dag i maj løb Årets SMV awardshow af stablen. Blandt de nominerede i kategorien Årets ESG Frontrunner var Kasper Larsen fra KLS PurePrint, og på trods af det stærke felt, han var oppe i mod, blev det Kasper, som kunne kalde sig for Årets ESG...
Nye regler for emballage udfordrer kosmetikbranchen: Sådan arbejder Rudolph Care med bæredygtighed
Ny lovgivning fra EU tvinger kosmetikproducenter til at tage stilling til emballagen. Hos Rudolph Care ser man de nye krav som mulighed for at arbejde endnu mere bæredygtigt. Hvordan sælger man bedst sine dyre cremer i butikkerne? Et spørgsmål, som har givet utallige...