FAQ om producentansvar for emballage
1. januar 2025 træder et udvidet producentansvar for emballage i kraft i hele EU. Det nye og udvidede producentansvar på emballage, skal sikre genanvendelse af emballage og producenterne får ansvaret for, at deres emballage kan genanvendes.
Med virkning fra 1. januar 2025 indføres der nye regler for udvidet producentansvar for emballage. Reglerne gælder for ALLE dem der sender emballerede produkter på markedet – både producenter og importører er omfattet. AL emballage, både primær, sekundær og tertiær emballage er omfattet. Reglerne udvikles i bekendtgørelser frem til 31/12 2024 og det gælder emner som: organisering, snitflader og samarbejde mellem aktørerne, krav til indsamlingsordninger, tilbagetagningsordninger og affaldshåndtering, regler vedr. kollektive ordninger, fordeling af omkostninger, regler vedr. mærkningsordninger, regler vedr. graduerede gebyrer, krav til registrering og dataindberetning og krav til oplysning til borgerne.
Vi ønsker at være med til at skabe gennemsigtighed omkring emnet og løbende holde jer opdateret omkring dette. Dansk Industri har udarbejdet en FAQ med svar på centrale spørgsmål om den nye ordning. Siden vil løbende blive opdateret og kan findes her.
Danmarks næststørste rejsekoncern udskifter plastserveringsbakker til bakker i Cradle to Cradle-certificeret karton
Travelheart Family, Danmarks næststørste rejsekoncern, udskifter plastserveringsbakkerne, som vi kender fra flyrejsen, med serveringsbakker i Cradle to Cradle®-certificeret karton. Navnet vil du ikke genkende fra flybilletter eller rejsebeviser, men selskaberne...
KLS PurePrints CCO Kasper Larsen er Årets ESG Frontrunner 2024
På en solbeskinnet dag i maj løb Årets SMV awardshow af stablen. Blandt de nominerede i kategorien Årets ESG Frontrunner var Kasper Larsen fra KLS PurePrint, og på trods af det stærke felt, han var oppe i mod, blev det Kasper, som kunne kalde sig for Årets ESG...
Nye regler for emballage udfordrer kosmetikbranchen: Sådan arbejder Rudolph Care med bæredygtighed
Ny lovgivning fra EU tvinger kosmetikproducenter til at tage stilling til emballagen. Hos Rudolph Care ser man de nye krav som mulighed for at arbejde endnu mere bæredygtigt. Hvordan sælger man bedst sine dyre cremer i butikkerne? Et spørgsmål, som har givet utallige...