Bæredygtighed skal også være business
Steffen Max Høgh er en af de førende eksperter inden for bæredygtighed. Udover en grundlæggende interesse for bæredygtighed, startede han selv i 2014 kontormøbel virksomheden 3R Kontor – hvor de tre R’er står for Reuse (genbrug), Recycle (genanvendelse) og Refursish (istandsættelse). Tanken var at hjælpe virksomheder med at skærpe deres sociale ansvar (CSR) og igangsætte den cirkulære økonomi i praksis.
Virksomhedens idégrundlag var at købe og sælge genbrugsmøbler til kontorbrug. Møblerne blev istandsat, hvis det var muligt, og var de derefter ikke gode nok til at sælge, blev de doneret til trængende organisationer eller andre, som ikke havde råd til at købe nyt.
Lej dine kontormøbler
Virksomheden blev en stor succes, og blev solgt til Holmris B8, som godt kunne se perspektivet i at tænke bæredygtighed og cirkulær økonomi.
Steffen Max Høgh kunne ikke slippe konceptet, og arbejder i dag som Sustainability Director i HOLMRIS B8, hvor cirkulær økonomi indtænkes over alt. Et af temaerne er at minimere møbelaffald og begrænse unødvendig produktion, men de har også taget endnu et initiativ, nemlig et lejekoncept, hvormed de tager de afgørende skridt mod at begrænse brug-og-smid-væk-kulturen. Ved at udleje kontormøbler frem for at sælge, gør de op med den lineære økonomi, og indtænker i stedet en cirkulær forretningsøkonomi.
Når møblerne kommer retur, sørger virksomheden for, at møblerne bliver sat i stand, så de igen er klar til brug. De møbler, som ikke længere egner sig til leje eller salg, men som er for gode til at blive smidt ud, doneres til glæde for frivillige organisationer. På den måde forlænges møblernes levetid og produktionen af nye møbler mindskes
Bæredygtig business
Steffen Max Høgh udgiver også podcasten ”Bæredygtig Business”. Den blev startet i 2018 med det formål at finde ud af, hvordan det lykkes små og store virksomheder at tjene penge på bæredygtighed. Den viden ønskede han at dele med andre og dermed være til inspiration for en mere bæredygtig verden.
De indtil videre 5 sæsoner med mere end 50 episoder med spændende og innovative virksomheder og mennesker, gav inspiration til at udbrede kendskabet til bæredygtighed og forretning endnu mere. Det sker i bogen med samme navn, Bæredygtig Business, som netop er udkommet.
”Bogen tjener to formål; den skal inspirere og give praktiske ideer til, hvordan du kan tjene penge på bæredygtighed. Og så leverer den konkrete og videnskabsbaserede metoder til, hvordan du kan implementere bæredygtige initiativer og integrere bæredygtighed i salgsarbejdet, så dine kunder er mere tilbøjelige til at sige JA til bæredygtighed” fortæller Steffen Max Høgh.
Bogen er skrevet sammen med Simon Elsborg Nygaard, som har en Phd i psykologi, og har arbejdet med bæredygtighed de sidste 15 år.
Bogen er allerede taget ind som undervisningsmateriale i eksempelvis Erhvervsakademiet, og Steffen og Simon håber på, at den kan være med til at rykke debatten, så ledere, beslutningstagere og forbrugere forstår vigtigheden af bæredygtighed.
Bæredygtigt trykt
Steffen Max Høgh havde allerede et godt kendskab til KLS PurePrint, bl.a. fordi han har beskrevet virksomheden i et af Podcast afsnittene. Da bogen skulle trykkes gav det god mening, at det skulle være en Cradle to Cradle produktion, så den blev så bæredygtig som muligt.
Danmarks næststørste rejsekoncern udskifter plastserveringsbakker til bakker i Cradle to Cradle-certificeret karton
Travelheart Family, Danmarks næststørste rejsekoncern, udskifter plastserveringsbakkerne, som vi kender fra flyrejsen, med serveringsbakker i Cradle to Cradle®-certificeret karton. Navnet vil du ikke genkende fra flybilletter eller rejsebeviser, men selskaberne...
KLS PurePrints CCO Kasper Larsen er Årets ESG Frontrunner 2024
På en solbeskinnet dag i maj løb Årets SMV awardshow af stablen. Blandt de nominerede i kategorien Årets ESG Frontrunner var Kasper Larsen fra KLS PurePrint, og på trods af det stærke felt, han var oppe i mod, blev det Kasper, som kunne kalde sig for Årets ESG...
Nye regler for emballage udfordrer kosmetikbranchen: Sådan arbejder Rudolph Care med bæredygtighed
Ny lovgivning fra EU tvinger kosmetikproducenter til at tage stilling til emballagen. Hos Rudolph Care ser man de nye krav som mulighed for at arbejde endnu mere bæredygtigt. Hvordan sælger man bedst sine dyre cremer i butikkerne? Et spørgsmål, som har givet utallige...