Bæredygtigt glimmer og magasin til Copenhagen Pride
Copenhagen Pride er en parade og festivaluge i august måned i København, der hvert år fejrer mangfoldighed og diversitet. Samtidig er det en årelang rettighedsbevægelse for LGBTQIA-miljøet i Danmark og internationalt.
Der er dog også et andet område, som optager eventarrangøren – nemlig hvordan de indtænker bæredygtighed i deres events og i de forskellige initiativer, de igangsætter.
”Bæredygtighed er noget, vi har rigtig stort fokus på. Som eventarrangør ville alt andet være uansvarligt. Det er selvfølgelig noget, der kræver en omstilling og nogle vaner, der skal ændres, men vi er godt på vej. Vi undersøger f.eks. samarbejde med virksomheder omkring bionedbrydeligt glimmerkonfetti. For glimmer kan man vist godt sige er en meget stor pride ting”, siger Mariya Staugaard, sekretariatsmedarbejder hos Copenhagen Pride, med et smil på læben.
Derudover støtter Copenhagen Pride op om Københavns Kommunes nye pålæg om genanvendelige plastikkopper, og til deres nye magasin, som udkommer fire gange årligt, er der også indtænkt fuld bæredygtighed.
Nyt magasin indtænker flere miljøer på én gang
Normalvis udkommer Copenhagen Pride med et program til Copenhagen Pride week én gang om året. Som noget nyt har eventarrangøren dog netop udgivet den første ud af fire årlige magasiner. Magasiner der skal give LGBTQIA-miljøet en stemme, og som samtidig tager højde for det aftryk, der sættes på naturens miljø.
”Det er første gang, vi laver et magasin med artikler i, hvor mange forskellige mennesker har lagt både tid, energi og passion i det. Magasinerne er et sted, hvor folk fra LGBTQIA-miljøet har mulighed for at deltage og blive hørt. Så de betyder utroligt meget for os. Og da vi har valgt, at det er et magasin, der skal trykkes og udkomme fire gange årligt, har vi været meget bevidste om at det skal være bæredygtigt”, fortæller Josefine Meyer, redaktionssekretær hos Copenhagen Pride.
Ikke bare et bæredygtighedsstempel
Et bæredygtigt magasin er for Copenhagen Pride ikke bare et spørgsmål om at kunne fortælle folk, at det er bæredygtigt, fordi der f.eks. er brugt FSC papir fra bæredygtigt skovbrug. Det skal være bæredygtigt hele vejen rundt, og ifølge Josefine er det årsagen til, at valget faldt på KLS PurePrint.
”Rigtig mange brander sig selv på at være bæredygtige, og det er de selvfølgelig også på nogle områder. Men med KLS PurePrint og deres Cradle-to-Cradle certificering, kan vi stå lidt mere inde for at udgive så stort et magasin fire gange årligt, fordi der er tænkt bæredygtighed hele vejen rundt. Og så opfordrer designet og kvaliteten af det til, at folk kan tage det med hjem og læse det igen, som er det vi ønsker med det”.
Udover partnere og sponsorer er magasinet blevet uddelt på selve Copenhagen Pride festivalen og på diverse LGBT-cafeer og -steder i København. I første udgivelse af magasinet har der været fokus på solidaritet, som også var dette års tema til den alternative udgave af Copenhagen Pride week. Næste udgave udkommer til november med temaet ”Familier”.


Igennem nåleøjet: KLS PurePrint udvalgt til første runde af Science Based Targets Network
Som en af blot halvanden hundrede virksomheder globalt er KLS PurePrint udvalgt til at deltage i første runde af Science Based Targets Network (SBTN). Dette betyder, at vi ikke blot arbejder med værktøjet, men også aktivt bidrager med data og erfaringer, der er med...
Redesign har pustet nyt liv i medlemsblad
Når Astma-Allergi Danmark fire gange om året sender medlemsbladet Astma+Allergi ud til over 10.000 medlemmer, skal det være letlæseligt, relevant og af høj visuel og materialemæssig kvalitet. KLS PurePrint har i mange år stået for at trykke magasinet, og nu har...
Socialt ansvar i praksis
Hos KLS PurePrint er social ansvarlighed ikke bare noget, vi taler om – det er noget, vi handler på. Vi mener, at virksomheder spiller en vigtig rolle i at skabe muligheder for mennesker, der har svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet. Derfor har vi gennem...