Børnebøger sætter fokus på FN’s 17 Verdensmål
Den erfarne energi- og klimajournalist Jesper Tornbjerg har skabt et univers med 12-årige Victoria og hendes omgangskreds, i en serie af børnebøger, for at sætte fokus på FN’s 17 Verdensmål hos den yngre del af befolkningsgruppen. De første tre bøger i serien er udgivet, og i løbet af serien møder Victoria mange mennesker forskellige steder i verden. I den første bog, ’Den magiske kjole’, støder Victoria på fattigdom og i nr. 2, ’Geden med fipskægget’, er hun pludselig i Etiopien og oplever sult. FN’s mål er globale, og det får Victoria at mærke på sin krop, fortæller Jesper Tornbjerg, der i ‘Kong Gulerod’ sender Victoria på besøg til USA for at lære om sundhed.
Fremtiden i børnenes hænder
De fleste mennesker på jorden er børn og unge under 30 år og derfor mener Jesper Tornbjerg, at det var oplagt at sætte større fokus på børnenes rolle, da miljøet har en påvirkning på os alle. ”FN’s Verdensmål for 2030 bliver kun nået, hvis rigtig mange børn og voksne får dem ind under huden. Formålet med ’Victoria & Verdensmålene’ er at fortælle nogle spændende historier, der også kan inspirere til handling i familier, på skoler og i virksomheder”, siger Jesper Tornbjerg og tilføjer, ”Børnebøgerne er blevet taget godt imod, og er blevet en større succes end først forventet”. En række sponsorer har muliggjort, at landets knap 2.000 skoler i år får tilsendt bog nr. 13 kaldet „Isbjørnen‟ som omhandler klimaet.
Bøgerne trykkes bæredygtigt
Da Jesper Tornbjerg skulle have trykt bøgerne, valgte han at gøre brug af KLS PurePrint for at få et bæredygtigt tryk, som lever op til FN’s Verdensmål om ansvarligt forbrug og produktion. ”Jeg har tidligere gjort brug af KLS PurePrint, og har været yderst tilfreds med arbejdet. Ligeledes synes jeg at den bæredygtige profil hos KLS PurePrint passer rigtig godt til bøgerne” tilføjer Jesper Tornbjerg.

Igennem nåleøjet: KLS PurePrint udvalgt til første runde af Science Based Targets Network
Som en af blot halvanden hundrede virksomheder globalt er KLS PurePrint udvalgt til at deltage i første runde af Science Based Targets Network (SBTN). Dette betyder, at vi ikke blot arbejder med værktøjet, men også aktivt bidrager med data og erfaringer, der er med...
Redesign har pustet nyt liv i medlemsblad
Når Astma-Allergi Danmark fire gange om året sender medlemsbladet Astma+Allergi ud til over 10.000 medlemmer, skal det være letlæseligt, relevant og af høj visuel og materialemæssig kvalitet. KLS PurePrint har i mange år stået for at trykke magasinet, og nu har...
Socialt ansvar i praksis
Hos KLS PurePrint er social ansvarlighed ikke bare noget, vi taler om – det er noget, vi handler på. Vi mener, at virksomheder spiller en vigtig rolle i at skabe muligheder for mennesker, der har svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet. Derfor har vi gennem...