Børnebøger sætter fokus på FN’s 17 Verdensmål
Den erfarne energi- og klimajournalist Jesper Tornbjerg har skabt et univers med 12-årige Victoria og hendes omgangskreds, i en serie af børnebøger, for at sætte fokus på FN’s 17 Verdensmål hos den yngre del af befolkningsgruppen. De første tre bøger i serien er udgivet, og i løbet af serien møder Victoria mange mennesker forskellige steder i verden. I den første bog, ’Den magiske kjole’, støder Victoria på fattigdom og i nr. 2, ’Geden med fipskægget’, er hun pludselig i Etiopien og oplever sult. FN’s mål er globale, og det får Victoria at mærke på sin krop, fortæller Jesper Tornbjerg, der i ‘Kong Gulerod’ sender Victoria på besøg til USA for at lære om sundhed.
Fremtiden i børnenes hænder
De fleste mennesker på jorden er børn og unge under 30 år og derfor mener Jesper Tornbjerg, at det var oplagt at sætte større fokus på børnenes rolle, da miljøet har en påvirkning på os alle. ”FN’s Verdensmål for 2030 bliver kun nået, hvis rigtig mange børn og voksne får dem ind under huden. Formålet med ’Victoria & Verdensmålene’ er at fortælle nogle spændende historier, der også kan inspirere til handling i familier, på skoler og i virksomheder”, siger Jesper Tornbjerg og tilføjer, ”Børnebøgerne er blevet taget godt imod, og er blevet en større succes end først forventet”. En række sponsorer har muliggjort, at landets knap 2.000 skoler i år får tilsendt bog nr. 13 kaldet “Isbjørnen” som omhandler klimaet.
Bøgerne trykkes bæredygtigt
Da Jesper Tornbjerg skulle have trykt bøgerne, valgte han at gøre brug af KLS PurePrint for at få et bæredygtigt tryk, som lever op til FN’s Verdensmål om ansvarligt forbrug og produktion. ”Jeg har tidligere gjort brug af KLS PurePrint, og har været yderst tilfreds med arbejdet. Ligeledes synes jeg at den bæredygtige profil hos KLS PurePrint passer rigtig godt til bøgerne” tilføjer Jesper Tornbjerg.
Danmarks næststørste rejsekoncern udskifter plastserveringsbakker til bakker i Cradle to Cradle-certificeret karton
Travelheart Family, Danmarks næststørste rejsekoncern, udskifter plastserveringsbakkerne, som vi kender fra flyrejsen, med serveringsbakker i Cradle to Cradle®-certificeret karton. Navnet vil du ikke genkende fra flybilletter eller rejsebeviser, men selskaberne...
KLS PurePrints CCO Kasper Larsen er Årets ESG Frontrunner 2024
På en solbeskinnet dag i maj løb Årets SMV awardshow af stablen. Blandt de nominerede i kategorien Årets ESG Frontrunner var Kasper Larsen fra KLS PurePrint, og på trods af det stærke felt, han var oppe i mod, blev det Kasper, som kunne kalde sig for Årets ESG...
Nye regler for emballage udfordrer kosmetikbranchen: Sådan arbejder Rudolph Care med bæredygtighed
Ny lovgivning fra EU tvinger kosmetikproducenter til at tage stilling til emballagen. Hos Rudolph Care ser man de nye krav som mulighed for at arbejde endnu mere bæredygtigt. Hvordan sælger man bedst sine dyre cremer i butikkerne? Et spørgsmål, som har givet utallige...