Georg Jensen skaber design, der holder i generationer
Georg Jensen har siden stiftelsen i 1904 skabt tidløse designs, som holder langt ud i fremtiden – både fysisk og æstetisk. Nøgleordet for deres produkter er, at de skal være langtidsholdbare.
”Bæredygtighed for os er, at vi udvikler produkter, der er langtidsholdbare. Det er ikke en vare, du har i et par måneder, og så smider ud. Vores produkter, især smykker, går jo i arv fra generation til generation”, fortæller Erik Olsen, head of Quality and CSR hos Georg Jensen.
Tankegangen omkring bæredygtighed har altid været til stede hos Georg Jensen, da de arbejder ud fra det mantra, at holdbarhed skal være gennemgående i alt hvad de laver. Ud over at lave æstetisk og funktionelt design, ønsker Georg Jensen også at gøre op med ”brug og smid væk”-kulturen.
Genbrug er guld for miljøet
Georg Jensen har sat flere bæredygtige projekter i søen, som omhandler et mere miljørigtigt materialebrug. Ét af deres større tiltag har været, at alle deres trævarer som skærebrætter og træfigurer skal produceres i FSC certificeret træ.
”Vi er næsten i mål med projektet”, siger Erik Olsen og fortæller, at: ”Vi mangler at få enkelte af vores leverandører FSC-certificerede, ellers er vi godt på vej til at få alle vores trævarer certificeret”.
Et andet projekt, som Georg Jensen har opstartet i år, er at anvende genbrugsguld til deres smykkeproduktion. Udvinding af guld fra miner er en hård og ressourcekrævende proces for miljøet, som forårsager udledning af store mænger CO2, udtømning af jordens ressourcer samt ødelæggelse af naturområder. Ved udelukkende at købe genbrugsguld undgår Georg Jensen denne proces, og sparer miljøer for yderligere belastning.
Grønne fremtidsplaner
Det er ikke kun i produktmaterialerne, at Georg Jensen ønsker at forbedre bæredygtighedsværdien. Også deres emballage skal blive FSC-certificeret de kommende år. KLS PurePrint har allerede lavet æsker til enkelte produkter, men tanken er, at de skal lave certificeret emballage til store dele af Georg Jensens sortiment.
”Det er en perfekt partner, da de arbejder med Cradle to Cradle, som vi jo meget gerne vil bruge til vores emballage”, afslutter Erik Olsen.
Danmarks næststørste rejsekoncern udskifter plastserveringsbakker til bakker i Cradle to Cradle-certificeret karton
Travelheart Family, Danmarks næststørste rejsekoncern, udskifter plastserveringsbakkerne, som vi kender fra flyrejsen, med serveringsbakker i Cradle to Cradle®-certificeret karton. Navnet vil du ikke genkende fra flybilletter eller rejsebeviser, men selskaberne...
KLS PurePrints CCO Kasper Larsen er Årets ESG Frontrunner 2024
På en solbeskinnet dag i maj løb Årets SMV awardshow af stablen. Blandt de nominerede i kategorien Årets ESG Frontrunner var Kasper Larsen fra KLS PurePrint, og på trods af det stærke felt, han var oppe i mod, blev det Kasper, som kunne kalde sig for Årets ESG...
Nye regler for emballage udfordrer kosmetikbranchen: Sådan arbejder Rudolph Care med bæredygtighed
Ny lovgivning fra EU tvinger kosmetikproducenter til at tage stilling til emballagen. Hos Rudolph Care ser man de nye krav som mulighed for at arbejde endnu mere bæredygtigt. Hvordan sælger man bedst sine dyre cremer i butikkerne? Et spørgsmål, som har givet utallige...