Hanegal: Pionerer indenfor økologi
Hos fødevarevirksomheden Hanegal har tanken om et bedre landbrug for natur, dyr og mennesker været drivkraften siden virksomhedens start i 1980. Hanegal blev grundlagt på drømme, madglæde og passion for dyrevelfærd og virksomheden satte dengang nye standarder, som i høj grad bidrog til at få den økologiske bølge til at rulle.
Med et brændende ønske om at forbedre landbruget, lykkedes det at skabe en økologisk virksomhed med dyrevelfærd i højsædet og hvor fritgående smågrise, søer og slagtesvin året rundt kunne boltre sig på markerne omkring landbruget ved Silkeborg. Da virksomheden så dagens lys i 1980’erne, var det kun omkring 1% af det danske landbrug, som blev drevet økologisk og Hanegal har i stor grad været med til at vise vejen og agere forbillede for det økologiske landbrug.
Økologiske kvalitetsfødevarer uden tilsætningsstoffer
I dag er det solide værdigrundlag, som Hanegal blev grundlagt på, uforandret. Økologi, dyrevelfærd og miljø er grundstenene hos virksomheden, som landet over forsyner danskere med kvalitetsfødevarer. Og selvom mange måske forbinder Hanegal med postejer og spegepølser, så følger virksomheden med udviklingen og deltager aktivt i den grønne omstilling. Hanegal får også det plantebaserede køkken til at spire, men opskriften er den samme som altid: økologiske kvalitetsfødevarer og ingen brug af tilsætningsstoffer.
Hanegals produkter forhandles i et utal af dagligvarebutikker og deres sortiment spænder bredt, fra bacon og pølser til veganske pålægssalater. Virksomheden har en vision om at 85% af produktionen skal være plantebaseret i 2030. Men slår samtidig også fast at Hanegal ikke stræber efter at blive en vegetarisk producent, men ønsker at holde fast ved deres kompromisløse tilgang til økologi og produkter fri for tilsætningsstoffer. ”Vores strategi viser retningen som vi går imod. Vi ønsker at være med til at værne om klimaet og samtidig er vi optaget af, hvordan vi gør det lettere for danskerne at få flere grøntsager ind i hverdagen”, fortæller Thomas Duholm Marcher, marketingchef hos Hanegal, og fortsætter: ”Vores arv er dyrevelfærd og vi vægter kvalitetskød meget højt. Derfor bliver vi heller ikke en vegetarisk producent, men med en balanceret tilgang til plante- og kødprodukter, ønsker vi at skubbe til danskerne, så de spiser mindre kød”.
Ambitioner hele vejen rundt
Udover det kompromisløse valg af økologiske produkter, vælger Hanegal også en bæredygtig tankegang hele vejen rundt om deres produkter. ”Som virksomhed skal man tage et aktivt ansvar og bruge de bedst mulige produkter og løsninger. Vi skal ikke lægge ansvaret for klimaet over på forbrugeren alene, men stå sammen om problematikkerne”, fortæller Thomas Duholm Marcher. Hanegal benytter sig blandt andet af vindkraft og genanvendte materialer og valgte KLS PurePrint, da de skulle finde emballageleverandør. ”Det var en kombination af bæredygtighed, service og pris og så var det en unik mulighed for at få Cradle to Cradle certificeret emballage. Derudover anser vi KLS PurePrint som pioner på bæredygtighedsfronten, præcis som Hanegal var for økologien. På den måde afspejles vores virksomheds ånd og ønske om at gå forrest også i vores valg af KLS PurePrint som emballageproducent”, afslutter Thomas Duholm Marcher.
Danmarks næststørste rejsekoncern udskifter plastserveringsbakker til bakker i Cradle to Cradle-certificeret karton
Travelheart Family, Danmarks næststørste rejsekoncern, udskifter plastserveringsbakkerne, som vi kender fra flyrejsen, med serveringsbakker i Cradle to Cradle®-certificeret karton. Navnet vil du ikke genkende fra flybilletter eller rejsebeviser, men selskaberne...
KLS PurePrints CCO Kasper Larsen er Årets ESG Frontrunner 2024
På en solbeskinnet dag i maj løb Årets SMV awardshow af stablen. Blandt de nominerede i kategorien Årets ESG Frontrunner var Kasper Larsen fra KLS PurePrint, og på trods af det stærke felt, han var oppe i mod, blev det Kasper, som kunne kalde sig for Årets ESG...
Nye regler for emballage udfordrer kosmetikbranchen: Sådan arbejder Rudolph Care med bæredygtighed
Ny lovgivning fra EU tvinger kosmetikproducenter til at tage stilling til emballagen. Hos Rudolph Care ser man de nye krav som mulighed for at arbejde endnu mere bæredygtigt. Hvordan sælger man bedst sine dyre cremer i butikkerne? Et spørgsmål, som har givet utallige...