KlimaMad.DK sælger helt vilde produkter
I Aarhus ligger den lille virksomhed KlimaMad.DK, som siden starten i 2020 har arbejdet med visionen om, at det vil have en afgørende effekt på klimaet, hvis forbrugerne har mulighed for at vælge mellem klimavenlige fødevarer kontra mindre klimavenlige fødevarer. Virksomheden har valgt at gå utraditionelt til værks og har taget begrebet klimavenlig til nye højder.
Samhandelsaftaler med bolivianske høvdinge
Når det handler om produktion af råvarer, er det i rigtig mange tilfælde brugen af maskiner, gødning, kunstvanding og skader på naturen som følge af dyrkningsmetoden, der er de største årsager til CO2-udledning. Derfor har KlimaMad.DK en mission om at undersøge hvor på kloden råvaren dyrkes med den lavest mulige CO2-udledning – og køber råvaren derfra. ”Vi udser os de fødevareprodukter, hvor vi mener, at CO2-udledningen kan bringes ned. Derefter finder vi alternative produkter med en lavere CO2-udledning og med et bedre forhold til natur, biodiversitet og mennesker. Vi er en virksomhed, som er drevet af at sætte klima og biodiversitet forrest”, beskriver Jacob Lænsø, CEO i KlimaMad.DK. Virksomheden, med den inspirerende tilgang til fødevareproduktion, har formået at få samhandelsaftaler i hus med flere høvdinge i Amazonregnskoven, hvor bl.a. virksomhedens paranødder kommer fra. ”Det er en situation, hvor der kun er vindere. I processen sker der det fantastiske, at vi understøtter måden, hvorpå skovens folk lever, og har levet gennem generationer. De lokale lever af at indsamle råvarer fra skoven og vi kan bidrage til opretholdelse af deres levestandarder ved at sælge vilde, nænsomt indsamlede produkter til danskerne. Samtidig sikrer vi at de lokale passer på skoven og dyrelivet”, forklarer Jacob Lænsø.
Vild regnskovschokolade
I dag forhandler KlimaMad.DK traditionelt dyrket quinoa, vilde paranødder, rå rørsukker samt pasta lavet på quinoa, mungbønnner, linser og amarant, som alt sammen kommer fra den oprindelige natur i Sydamerika. Og målet er at alle KlimaMad.DKs produkter skal være enten traditionelt dyrket eller vildtforekommende, ellers er det uinteressant for virksomheden, som kontinuerligt undersøger mulighederne for at udvide sortimentet med vilde eller traditionelt dyrkede produkter. Det næste projekt er chokolade af vildtforekommen kakao i regnskoven. Projektet crowdfundes gennem Coop crowdfunding og interessen har fra start været stor. Jacob Lænsø tror på at forklaringen bl.a. skal findes i ordvalget hos virksomheden. ”Jeg tror at begrebet ’vildt’, rammer plet i forbrugernes forståelsesramme, af den grund, at der er rigtig mange, som snakker om økologi og bæredygtighed, men jeg tror på at begrebet vildt, er lettere som forbruger at forholde sig til. Derudover er vi med vores vildtforekommende produkter gået langt videre end økologi og bæredygtighed, som vi ikke mener er nok, hvis vi skal tilbageerobre det, der er blevet tabt til den intensivt dyrkede landsbrugskultur. Dette perspektiv har også skabt stor interesse og nysgerrighed fra forbrugerne”, fortæller Jacob Lænsø. Hos KlimaMad.DK håber man da også på, at man kan skabe fundamentet for et nyt begreb, nemlig ’vilde produkter’ i stor skala, som forbrugere skal til at vænne sig til og som i sidste ende, kan være med til at påvirke fødevareproducenter til ikke længere at producere monokulturelle fødevarer.
Et nemt valg
Da Jacob bliver bedt om at fortælle om valget af KLS PurePrint som samarbejdspartner, er han ikke i tvivl. ”KLS PurePrint tilbyder nogle fantastiske produkter, en super service og har en professionel tilgang til opgaverne. Som lille nyopstartet virksomhed, havde vi brug for hjælp og vejledning og vi blev mødt 1-til-1 af virksomheden, som bidrog med et hav af kompetencer, enorm god sparring og en erfaring, som vi har været utrolig glade for. Derudover betyder KLS PurePrints klimarettede fokus og Cradle to Cradle-certificering også meget for os i valg af leverandør, fordi det jo understøtter vores eksistensgrundlag”, afslutter Jacob Lænsø.
Du kan læse mere om og støtte KlimaMad.DKs nye projekt med vild chokolade her
Danmarks næststørste rejsekoncern udskifter plastserveringsbakker til bakker i Cradle to Cradle-certificeret karton
Travelheart Family, Danmarks næststørste rejsekoncern, udskifter plastserveringsbakkerne, som vi kender fra flyrejsen, med serveringsbakker i Cradle to Cradle®-certificeret karton. Navnet vil du ikke genkende fra flybilletter eller rejsebeviser, men selskaberne...
KLS PurePrints CCO Kasper Larsen er Årets ESG Frontrunner 2024
På en solbeskinnet dag i maj løb Årets SMV awardshow af stablen. Blandt de nominerede i kategorien Årets ESG Frontrunner var Kasper Larsen fra KLS PurePrint, og på trods af det stærke felt, han var oppe i mod, blev det Kasper, som kunne kalde sig for Årets ESG...
Nye regler for emballage udfordrer kosmetikbranchen: Sådan arbejder Rudolph Care med bæredygtighed
Ny lovgivning fra EU tvinger kosmetikproducenter til at tage stilling til emballagen. Hos Rudolph Care ser man de nye krav som mulighed for at arbejde endnu mere bæredygtigt. Hvordan sælger man bedst sine dyre cremer i butikkerne? Et spørgsmål, som har givet utallige...