Lidl vil gøre danske folkeskoleelever klogere på bier og biodiversitet
Hvordan ville landbruget eller supermarkedet se ud, hvis der ikke fandtes bier? Bier og insekter spiller en helt afgørende rolle i bestøvningen af dyrkede afgrøder og vilde planter, og man regner med at omkring 80% af danske vilde planter bestøves af bier og insekter, og er dermed forudsætningen for produktionen af frø, bær og frugt. Men de danske bier mangler levesteder og er udsat for påvirkning af pesticider og sygdomme; faktorer som har resulteret i at flere arter er uddøde og endnu flere er i risiko for at lide samme skæbne.
Denne problemstilling har dagligvarekæden Lidl og Danmarks Biavlerforening bestemt sig for at sætte fokus på og siden 2021 har de samarbejdet om en række initiativer og aktiviteter, som skal styrke biodiversiteten i Danmark. ”Vi har fokus på bier og bestøvere, fordi vi sælger rigtig mange produkter, som er afhængige af biers bestøvning og derfor føler vi, at vi har et rigtig stort ansvar overfor naturen” fortæller Maibritt Braukmann, Junior Project Manager, CSR Indkøb, hos Lidl Danmark.
Undervisningsmateriale og frøposer
Det nyeste initiativ består af undervisningsmateriale og frøposer, der er tiltænkt som et supplement i undervisningen af folkeskoleelever i alderen 2.-4. klasse. ”Vi har et fokusområde omkring læring og oplysning og for at nå vores kunder, så skal vi også have inkluderet den yngre generation”, forsætter Maibritt Braukmann. Dette resulterede i at Lidl i februar, i samarbejde med Danmarks Biavlerforening, udsendte undervisningsmateriale og frøposer, som danske skoler har kunne bestille efter først-til-mølle-princippet. Der har været stor interesse for materialet og på under et døgn var der udsolgt. Herefter blev der genoptrykt endnu flere frøposer og undervisningsmaterialet kan downloades gratis, således at Lidl og Danmarks Biavlerforening bidrager til læringen om bier og andre insekters vigtighed og deres afgørende rolle for biodiversiteten, i så stort et omfang som muligt.
Bæredygtigt tryk
Både undervisningsmaterialet og frøposerne er trykt på Cradle to Cradle certificeret papir og det var da også derfor Lidl valgte, at KLS PurePrint skulle stå for at trykke deres materiale. ”Eftersom at vi tidligere har arbejdet sammen og at KLS PurePrint er Cradle to Cradle certificeret, var det oplagt for os at I skulle trykke materialet”, fortæller Maibritt Braukmann, og afslutter: ”KLS PurePrint trykte, pakkede og sendte materialet ud, hvilket var en rigtig god løsning for os”.
Aarhus Symfoniorkester har udskiftet blomster med træer for at støtte den gode sag
Blomster og chokolade er klassiske gestus-gaver. Men hos non-profitorganisationen Plant et Træ, der siden 1988 har arbejdet med at plante flere træer i Danmark til gavn for miljø og klima, ønsker man at give et alternativ til virksomheder og kulturinstitutioner. Et...
Nye emballageafgifter: Sådan får I prisrabat
Fra 1. oktober 2025 træder det udvidede producentansvar for emballage i kraft i Danmark. Det betyder kort sagt, at alle virksomheder i Danmark, der sælger produkter med emballage eller producerer emballage, nu får ansvaret for, hvad der sker med emballagen, når den...
Biodiversitet: Sådan kan I gøre en forskel
Ifølge World Economic Forum er tab af biodiversitet en lige så stor trussel for økonomien som klimakrisen. Derfor giver det både økonomisk og ESG-mæssigt god mening at begynde arbejdet med biodiversitet i jeres virksomhed. ”På lang sigt vil biodiversitetsindsatser...