Ny podcast om KLS PurePrints bæredygtige rejse
Ledelses- og netværkshuset F5 har udsendt en podcast om KLS PurePrint, for at give danske virksomheder inspiration til at lykkes med deres grønne tiltag.
Det handlede ikke om at redde verden
Da trykkeriet KLS PurePrint i 2007 var på konkursens rand, måtte man gentænke forretningsstrategien for at overleve. Løsningen blev fuld fokus på bæredygtighed og i dag er trykkeriet blandt de mest bæredygtige i verden.
KLS PurePrint er historien om en familievirksomhed, der i 1946 startede med håndtrykte visitkort hjemme på køkkenbordet, og som i dag er på vej mod at kunne kalde sig verdens grønneste trykkeri.
Det er samtidig historien om en virksomhed, der ud af nød har bevist, at bæredygtighed med succes kan ‘forfremmes’ fra CSR-strategi til virksomhedens bærende forretningsstrategi.
KLS PurePrints grønne rejse startede allerede i 1990’erne, da man under det oprindelige navn K. Larsen & Søn søgte at blive certificeret til at producere med det nu velkendte Svanemærke.
En udfordret branche
I 2007 var det dog ikke et kundeønske, men ren og skær overlevelse, der sendte trykkeriet i en grøn retning. På daværende tidspunkt stod virksomheden nemlig overfor en række markante udfordringer, da Larsen-familien kunne se både finanskrisen og digitale printere lukke deres konkurrenter på stribe. Også K. Larsen & Søn var på daværende tidspunkt ude i tovene, og var, ifølge Kasper Larsen, blevet sendt til tælling, havde det ikke været for en drastisk beslutning.
“Hånden på hjertet – jeg havde dengang svært ved at se os komme ud af 2007. Vi var helt ude på kanten, og det var nok også det, der gjorde, at vi turde tænke radikalt. Med ryggen mod muren var vi nødt til at differentiere os, og så besluttede vi at satse på en bæredygtig strategi”, fortæller han og tilføjer:
“Vi endte med at beslutte, at vi hellere ville være ambitiøse og fejle, end at sætte nogle mål, der ikke var ambitiøse. Det er også et af de råd, jeg gerne vil give videre. Man skal turde fejle, og man skal turde at sætte en strategi, der er så ambitiøs, at man får en lille smule fugtige håndflader, for så er det, at man bliver tvunget til at tænke nyt”
Elbiler og verdensmål
KLS PurePrints ambitioner var i den grad skruet i vejret fra starten. I løbet af bare tre år skulle virksomheden spare 20 procent af sit energiniveau – “fordi 10 procent var for uambitiøst”, som Kasper Larsen forklarer. Med årene har man fulgt op med tiltag som udelukkende at køre i elbiler, udelukkende at bruge energi fra vindmøller, hvidt klimavenligt tag på fabrikken samt mange års målrettet arbejde med reduktion af alle former for miljømæssige belastninger.
Processen blev kun vanskeliggjort af trykkeriets sideløbende ambition om, at printsagerne skulle have samme kvalitet og skulle kunne sælges til samme pris som traditionelle tryksager. En anden ambition – og delmålet før titlen som ‘verdens grønneste trykkeri’ – var at kunne leve op til en af verdens skrappeste og mest kompromisløse certificering – Cradle to Cradle, som analyserer samtlige ingredienser i produktet. En certificering, der sammen med flere af FN’s verdensmål, udgør tankegangen bag PurePrints forretning.
I dag har KLS PurePrint 45 medarbejdere og producerer bæredygtige tryksager og emballage til en mere end 250 virksomheder – blandt andet Danmarks Naturfredningsforening.
Begynd med det oplagte
Selvom den 75 år gamle familieejede virksomhed i dag kan bryste sig af branchens grønne førertrøje – en førertrøje der ligeledes er blevet den overvejende del af trykkeriets identitet – så lægger Kasper Larsen ikke skjul på, at det bæredygtige fokus i første omgang ikke blev til på baggrund af filantropiske overvejelser.
“Det handlede ikke om at redde verden – det handlede om at redde virksomheden, men sidenhen er det jo gået op for os, hvor alvorlige klimaforandringer vi kigger ind i”, siger han og understreger, at en bæredygtig virksomhedsprofil bliver nødt til at bunde i en oprigtig lyst til at ville bidrage til den grønne omstilling.
“Bæredygtighed er ikke et grønt logo og et smart payoff – det er substansen, der tæller. Dit ønske om at blive en grøn virksomhed skal komme fra hjertet, og du skal ville de radikale ændringer, som følger med”, lyder opfordringen.
Kasper Larsen opfordrer derfor andre organisationer til både at være seriøse med deres bæredygtige mål, men også at starte et sted, der giver mening.
“Det er afgørende, at flere virksomheder fremover tænker bæredygtigt, men man skal tage det i et tempo, man kan håndtere. Start med det som er ligetil og oplagt, eksempelvis at reducere vandforbrug, fjernvarme og energi. Det vil være et godt sted at begynde. I løbet af vores proces har vi gennemført omkring 200 forskellige projekter – lige fra meget små til relativt store projekter, men vi startede med projekter og visioner, som ganske vist var ambitiøse, men som vi vidste, vi kunne rykke på”, fortæller han.
Hør podcasten HER.
F5
F5 er et ledelses- og netværkshus, der henvender sig til professionelle ledere og specialister fra alle typer virksomheder og organisationer. De tilbyder kompetenceudvikling og stærke fagrelationer gennem fortrolige og skræddersyede netværksgrupper, bl.a. over 70 forskellige netværk, hvor man trækker på hinandens kompetencer og erfaringer og skaber forudsætninger for sparring, vidensdeling og personlig udvikling.


Igennem nåleøjet: KLS PurePrint udvalgt til første runde af Science Based Targets Network
Som en af blot halvanden hundrede virksomheder globalt er KLS PurePrint udvalgt til at deltage i første runde af Science Based Targets Network (SBTN). Dette betyder, at vi ikke blot arbejder med værktøjet, men også aktivt bidrager med data og erfaringer, der er med...
Redesign har pustet nyt liv i medlemsblad
Når Astma-Allergi Danmark fire gange om året sender medlemsbladet Astma+Allergi ud til over 10.000 medlemmer, skal det være letlæseligt, relevant og af høj visuel og materialemæssig kvalitet. KLS PurePrint har i mange år stået for at trykke magasinet, og nu har...
Socialt ansvar i praksis
Hos KLS PurePrint er social ansvarlighed ikke bare noget, vi taler om – det er noget, vi handler på. Vi mener, at virksomheder spiller en vigtig rolle i at skabe muligheder for mennesker, der har svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet. Derfor har vi gennem...