Sustainia Living præsenterede FN’s 18. verdensmål – dig!
Alle sejl var sat til da en udsolgt og festklædt Opera husede det storslåede arrangement, Sustainia Living. Hall’en var udsmykket med små bakker med træer – et for hvert af de deltagende bæredygtige firmaer.
Såvel internationale som danske personligheder som Connie Hedegaard, Bjarke Ingels og Claus Meyer gav deres bud på, hvordan vi hurtigt kommer videre med den bæredygtige dagsorden. Det fælles tema: Hvordan kan vi allesammen bidrage nu? For vi kan!
Det 18. verdensmål
I den forbindelse introducerede Erik Rasmussen fra Sustainia det 18. verdensmål i erkendelse af, at udviklingen går for langsomt, især politisk. I erhvervslivet går det heldigvis hurtigere, ikke mindst i takt med at virksomhederne indser, at de 17 verdensmål også åbner for helt nye markedsmuligheder, samtidig med at investorerne bliver stadig mere bæredygtige i deres prioriteringer.
Men den vigtigste og måske mest oversete faktor er den, at uden at mennesker verden over ændrer adfærd og lever bæredygtigt, er der ingen chancer for at nå målene. Men hvor mange har hørt om de 17 verdensmål? Skal udviklingen for alvor accelereres, må der skabes et folkeligt pres drevet af menneskers ønsker om bedre og sundere livsvilkår.
Den opgave vil Sustainia gerne bidrage til at løfte, og de lancerede derfor et nyt verdensmål: det 18., som man kunne kalde for ’You’ eller ’dig’. Da politikerne vedtog verdensmålene, overså de en vigtig detalje, nemlig at målene også skal kunne forstås af de mennesker, der skal sikre resultaterne. Det 18. verdensmål handler derfor om at forstå de 17 andre mål – at gøre de globale mål til personlige mål for alle mennesker, fordi det er det enkelte menneske, der gennem sin adfærd kan redde verden.
Der lanceres en global kampagne under sloganet ’Jeg er nummer 18’. Formålet er at engagere mennesker i Danmark og i lande verden over til at forholde sig til verdensmålene og blive en del af løsningen.
Ambitionen er at oversætte de 17 verdensmål til en egentlig samfundsmodel – og gøre Danmark til verdens største og første laboratorium for, hvordan en nation i praksis kan implementere målene. Vi har allerede været frontløbere i udviklingen af bæredygtige initiativer og grønne teknologier. Vi har forvandlet et sæt af værdier til sunde forretninger. Fokus vil være på, hvordan grøn livsstil kan blive en lige så interessant forretning som grøn teknologi, og dermed skabe nye erhvervsmuligheder og bedre livsvilkår for borgerne.
Et konkret eksempel er Det Kongelige Danske Kunstakademi, der har besluttet at dedikere al undervisning og alle akademiske aktiviteter de næste tre år til at udvikle løsninger på de 17 mål.
Hos KLS PurePrint har vi allerede gjort noget ved verdensmålene. Vi har udviklet verdens første tryksager som ikke blot er biologisk nedbrydelige, og dermed ikke tærer på jordens ressourcer. De er også 100 % fri for skadelige kemikalier og tungmetaller, så de på denne måde bidrager til en sundere fremtid for os alle. Du må godt være med.
Konkurrence: Vind kalender fra Danmarks Naturfredningsforening
Danmarks Naturfredningsforening er Danmarks største grønne organisation og kæmper for natur, miljø og klima. Hvert år udgiver Danmarks Naturfredningsforeningen Naturkalenderen: En fotokalender med smukke billeder fra den danske natur. Kalenderen produceres af...
Aarhus Symfoniorkester har udskiftet blomster med træer for at støtte den gode sag
Blomster og chokolade er klassiske gestus-gaver. Men hos non-profitorganisationen Plant et Træ, der siden 1988 har arbejdet med at plante flere træer i Danmark til gavn for miljø og klima, ønsker man at give et alternativ til virksomheder og kulturinstitutioner. Et...
Nye emballageafgifter: Sådan får I prisrabat
Fra 1. oktober 2025 træder det udvidede producentansvar for emballage i kraft i Danmark. Det betyder kort sagt, at alle virksomheder i Danmark, der sælger produkter med emballage eller producerer emballage, nu får ansvaret for, hvad der sker med emballagen, når den...