Checkliste til at kommunikere bæredygtighed
Bæredygtighed i virksomheden har i sandhed vist sig at kunne være en konkurrencemæssig fordel. Men hvordan sikrer man sig som virksomhed at kommunikere virksomhedens bæredygtige værdier håndgribeligt og let forståeligt for kunderne?
Henover foråret og sommeren har to kandidatstuderende ved CBS, Alina Ella Leandra Bally og Marcus Wandel-Petersen, skrevet deres speciale om KLS PurePrint for at belyse netop dette formål. Selve kundeoplevelsen var fokus i deres studie, der skulle klarlægge hvilke bagvedliggende faktorer, som påvirker kundernes opfattelse af virksomhedens kommunikation om bæredygtighed.
Fra et akademisk synspunkt er selve kundeoplevelsen i netop bæredygtige virksomheder et relativt uudforsket område. Traditionel litteratur inden for kundeoplevelse har af flere omgange bekræftet vigtigheden af en vel designet oplevelse, hvorfor ny forskning peger på, hvordan inkorporeringen af bæredygtighed i virksomhedens design af sin kundeoplevelse kan skabe stor værdi hos både kunden og virksomheden.
Nøglebegrebet i denne problemstilling er bevidsthed, da casestudier viser, at en del bæredygtige virksomheder ikke bevidst arbejder med at implementere og understrege deres bæredygtige værdier igennem deres kundeoplevelse og kommunikation, og derfor ikke nyder godt af den værdi, som en bevidst tilgang ville give
Studiet mundede derfor ud i en checkliste til brug for virksomheder, der ønsker at videreudvikle både kundeoplevelse og kommunikation med øget fokus på bæredygtighed. Den indeholder en række spørgsmål inden for seks forskellige kategorier, som har vist sig at være ”top of mind” hos kunder, som handler med bæredygtige virksomheder.
Checklisten er naturligvis ikke en universal sandhed, da relevansen af de forskellige spørgsmål potentielt kan være forskellig fra industri til industri. Men den kan anvendes som et værktøj, der nemt kan give et overblik over virksomhedens aktiviteter og som en hjælp til at skabe sammenhæng mellem kommunikation og værdier.
Danmarks næststørste rejsekoncern udskifter plastserveringsbakker til bakker i Cradle to Cradle-certificeret karton
Travelheart Family, Danmarks næststørste rejsekoncern, udskifter plastserveringsbakkerne, som vi kender fra flyrejsen, med serveringsbakker i Cradle to Cradle®-certificeret karton. Navnet vil du ikke genkende fra flybilletter eller rejsebeviser, men selskaberne...
KLS PurePrints CCO Kasper Larsen er Årets ESG Frontrunner 2024
På en solbeskinnet dag i maj løb Årets SMV awardshow af stablen. Blandt de nominerede i kategorien Årets ESG Frontrunner var Kasper Larsen fra KLS PurePrint, og på trods af det stærke felt, han var oppe i mod, blev det Kasper, som kunne kalde sig for Årets ESG...
Nye regler for emballage udfordrer kosmetikbranchen: Sådan arbejder Rudolph Care med bæredygtighed
Ny lovgivning fra EU tvinger kosmetikproducenter til at tage stilling til emballagen. Hos Rudolph Care ser man de nye krav som mulighed for at arbejde endnu mere bæredygtigt. Hvordan sælger man bedst sine dyre cremer i butikkerne? Et spørgsmål, som har givet utallige...