Kan vi erstatte plastikken i fødevareemballage?

Danskerne bliver mere og mere bevidste om genanvendelse, og hvordan nye løsninger kan være med til at nedbringe vores enorme overforbrug af plastik, men forestil dig et supermarked – det kan være hvilken som helst afdeling i dit lokale supermarked – og tænk så på hvor meget plastik, der bruges til at pakke de forskellige produkter ind. Men hvad gør man, når forbrugerne vil kunne se produktet? For plastik er et nemt og billigt alternativ til emballage, når produkterne skal skærmes.

Cradle to Cradle certificeret fødevareemballage

En løsning som muliggør emballage uden brug af plastik, er KLS PurePrints Cradle to Cradle certificeret emballage, som garanterer vores kunder, at emballagen er sikker for mennesker og miljø. Emballagen produceres i FSC-certificeret karton og er genanvendelig, biologisk nedbrydelig og komposterbar.

Gartneriet Markhaven har i over 35 år produceret økologiske tomater og agurker og gartneriet har i samarbejde med KLS PurePrint designet og produceret en tomatbakke, som er produceret i 100% genanvendeligt og nedbrydeligt materiale. Med denne løsning undgår man at bruge plastik til at skærme produktet, da emballagen omslutter tomaterne, samtidig med at forbrugerne kan se og dufte dem. Ydermere tillader emballagen at produktinformationen kan trykkes direkte på det FSC-certificerede karton og derved sikres det, at al emballagen kan genanvendes.

”Vi efterspurgte emballage uden brug af plastik og KLS PurePrint har bidraget med innovative ideer og løsninger samt assisteret os i udviklingen af denne nye emballage”, fortæller Jytte Bach, der sammen med sin mand, ejer Gartneriet Markhaven.

Et fælles ansvar for at drive forandringen

”Vi oplever en stor efterspørgsel på bæredygtig emballage og mange af vores kunder ønsker løsninger, hvor plastikken kan udelades. Netop fordi tendensen blandt danskerne er, at mange ønsker at gøre noget godt for miljøet, der hvor de har mulighed for det”, fortæller Kasper Larsen, kommerciel direktør, hos KLS PurePrint.

Det paradoksale er dog, at vi som mennesker holder af vaner, hvilket vanskeliggør overgangen fra plastik, for eksempel omkring tomatbakkerne, til genanvendelig karton. Her skal en adfærdsændring til blandt forbrugerne – og lige som med så mange andre forandringer, kræver det vilje, tid og at forbrugerne kan se formålet med forandringen. Derfor har vi alle et fælles ansvar om at drive forandringen og indtænke nye, kreative og mere bæredygtige løsninger, der hvor vi kan.

Cradle to Cradle og FSC-certificeret tomatbakke fra Gartneriet Markhaven.

Nye emballageafgifter: Sådan får I prisrabat

Nye emballageafgifter: Sådan får I prisrabat

Fra 1. oktober 2025 træder det udvidede producentansvar for emballage i kraft i Danmark. Det betyder kort sagt, at alle virksomheder i Danmark, der sælger produkter med emballage eller producerer emballage, nu får ansvaret for, hvad der sker med emballagen, når den...

læs mere
Biodiversitet: Sådan kan I gøre en forskel

Biodiversitet: Sådan kan I gøre en forskel

Ifølge World Economic Forum er tab af biodiversitet en lige så stor trussel for økonomien som klimakrisen. Derfor giver det både økonomisk og ESG-mæssigt god mening at begynde arbejdet med biodiversitet i jeres virksomhed. ”På lang sigt vil biodiversitetsindsatser...

læs mere